اخبار

گرمابی در دومین کنفرانس مستربچ و کامپاند پلیمری: به فکر تشکیل کنسرسیوم صادرات باشید

دکتر گرمابی، عضو کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دومین کنفرانس مستربچ و کامپاندهای پلیمری، با بیان اینکه صنعت پلاستیک در ایران نیم قرن و آمیزه سازی ربع قرن سابقه دارد، گفت: در سال 2015، 330 میلیون تن پلاستیک در جهان مصرف شده که حدود 10-15 درصد آن یعنی حدودا 35 میلیون تن، در صنعت آمیزه سازی مصرف شده است.

جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان است و اگر مصرف کامپاند به اندازه متوسط جهانی باشد، کشور حداقل به 350 هزار تن کامپاند نیاز دارد. بنابراین به نظر می­رسد صنعت آمیزه سازی صنعت بزرگی است و خوشبختانه در دهه اخیر پیشرفت خوبی داشته ایم. مصارف کامپاند مختلف است و صنعت خودرو یکی از مصرف کنندگان حساس ان است. با پیشرفت صنعت خودرو استفاده از پلاستیک ها افزایش یافته است. مثلا در جدیدترین مدل خودرو BMW، 200 کیلوگرم پلیمر و لاستیک به کار رفته است. همچنین در امریکای شمالی و اروپا هر خودرو 165 کیلوگرم پلاستیک و لاستیک مصرف می شود. طبق برنامه خودروسازی کشور بناست به 2 میلیون خودرو در سال تولید شود. بنابراین به حجم قابل توجهی کامپاند نیاز داریم و امیدوارم تولید داخلی این نیاز را پوشش دهد. صنعت کامپاند علاوه بر تامین داخلی  به تدریج باید خود را برای صادرات آماده کند. البته برای رفع موانع صادرات، شرکت های داهلی نیاز به واحدهای توسعه و تحقیق و بخش بازرگانی کارآمد و قوی نیاز دارند. با توجه به اینکه شرکت های آمیزه ساز در محدوده صنایع کوچک و متوسط هستند، بهتر است به فکر تشکیل کنسرسیوم صادرات باشید زیرا پتانسیل صادراتی مناسبی خصوصا  در منطقه داریم.

در ادامه دکتر گرمابی بخشی از فعالیت های مجلس (که البته هنوز نهایی نشده است.) برای برنامه ششم توسعه را برشمرد. اختصاص 30 درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرک های صنعتی برای توسعه و نگهداری؛ اختصاص 40 درصد از تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش صنعت و موظف شدن بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای یافتن راهکارها؛ اختصاص 10 درصد صندوق توسعه ملی به صنایع کوچک و متوسط، تعاونی ها و غیر دولتی ها؛ کاهش تفاوت نرخ بهره وام و سود سپرده بانک ها (سالیانه کاهش 10 درصدی فاصله). وی افزود: بناست وابستگی دولت به نفت به صورت تدریجی کاهش یابد و مالیات یکی از منابع جایگزین است. بنابراین هرساله درصدی به نرخ مالیات سال گذشته افزوده می شود. این افزایش برای سال آینده در برخی موارد زیاد است (استان به استان متفاوت و از 2-30 درصد است.) پیشنهاد دادیم این افزایش منطقی تر و تدریجی تر شود.

عضو کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آماده شنیدن نظرات و انتقال آن ها به مجلس است، عنوان کرد: عوارض ورود کامپاند به کشور نیز باید به صورت دقیق بررسی شود. اگر کامپاند خاصی در کشور تولید نمی شود نمی توان مانع ورود آن شد، اما اگر در کشور تولید می شود با مدارک کافی باید این مساله بررسی شود.

عباس موید عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران در ادامه نکاتی را در خصوص سخنرانی دکتر گرمابی مطرح کرد: آمار تخمین زده شده توسط دکتر گرمابی به آمار ما نزدیک است. مصرف کشور سالانه 300-350 هزار تن است و 1 میلیون ظرفیت نصب شده در کشور داریم. در آینده ظرفیت تولید پلیمر کشور به 7-10 میلیون تن می رسد. این پتانسیل مناسبی است و برای عملیاتی کردن این ظرفیت علاوه بر تلاش شرکت های تولیدی باید موارد دیگری را نیز مد نظر قرار داد. تعرفه راه حل بلند مدت نیست اما برای زمانی 5-10 ساله باید شرایط تعرفه ای شکل گیرد تا تولیدکنندگان قوت یابند و بتوانند با تولیدکنندگان جهانی رقابت کنند. همچنین صنعت پتروشیمی از سوبسید خوراک بهره می گیرد، اما صنایع پایین دست حتی گاهی برای خرید مواد اولیه خود دچار مشکل است. گاهی قیمت مواد صادر شده کمتر از قیمت عرضه شده در بازار داخل است! درخواست داریم بخشی از این سوبسید به صنایع پایین دستی تعلق یابد که توان اشتغالزایی چندبرابری دارد. یا حداقل شرایط خرید مواد اولیه برای ما مشابه رقبای خارجی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا