اخبار

گام محققان دانشگاه امیرکبیر در مسیر تولید محصولات پلیمری شارژی با حرکات بدن

بسپار / ایران پلیمر محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بررسی امکان تولید جریان الکتریکی از بارگذاری تناوبی کششی و کمانش حاصل از آن، در پیزوالکتریک PVDF، درصدد تولید محصولاتی هستند که به عنوان مثال با حرکات بدن انسان محصولاتی شارژی تولید کنند.

بهرنگ عادلی، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تولید لایه‌های نانولیفی PVDF/PU به منظور بررسی تأثیر بارگذاری تناوبی کششی بر تولید جریان الکتریکی» با بیان اینکه جریان الکتریکی از مواد پیزوالکتریک در اثر فشار و یا ضربه بر مواد دارای خاصیت پیزوالکتریکی ایجاد می شود، گفت: هدف از اجرای این پروژه، بررسی امکان ایجاد جریان الکتریکی از طریق کشش و کمانش حاصل از کشش، در یک ماده پیزوالکتریک بود.

وی با اشاره به نتایج این تحقیقات، افزود: با ایجاد شرایط مناسب و سرانجام تولید یک لایه ممزوج پلیمری از دو نوع پلیمر PVDF (پلی وینیلیدین فلوراید) و PU (پلی اورتان) که هر کدام دارای خواص ویژه‌ای هستند، می‌توان به لایه‌ای بهینه جهت بررسی امکان تولید جریان الکتریکی از آن لایه رسید.

مجری طرح اضافه کرد: این دو پلیمر یکی بر اثر فشار جریان ایجاد می‌کرد و دیگری ذاتا قابلیت اعمال کشش و دارای حالت الاستیکی تا چند برابر طول اولیه را داشت. با امتزاج این دو و پیدا کردن حدود مناسب برای امتزاج، انتظار می‌رفت تغییر کاربری اساسی در استفاده از پیزوالکتریک ایجاد شود.

عادلی که این طرح را با راهنمایی دکتر علی اکبرقره آقاجی و دکتر علی اصغر اصغریان جدی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی کرده است، خاطر نشان کرد: این تحقیق مرزهای دانشی استفاده از پیزوالکتریک‌ها را بهبود بخشید و زمینه علمی برای ساخت و طراحی بسیاری از ساختارهایی را که نیاز به تولید جریان الکتریکی دارند، ولی محدودیت حرکتی نیز دارند را فراهم کرد که بتوانند از کشش و کمانش برای تولید جریان الکتریکی از یک پیزو الکتریک استفاده کنند.

این محقق افزود: این طرح می‌تواند به صورت نیمه صنعتی اجرایی شود و کمک کننده تحقیقات دیگر باشد.

وی افزود: این طرح و پویش علمی مشابه داخلی و خارجی ندارد و مزیت رقابتی آن فناوری جدید در امتزاج مواد پلیمری و تولید جریان الکتریکی به روش نوین و گسترش انواع آلیاژهای پلیمری است.

مجری طرح با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: با استفاده از این محصول، امکان ساخت شارژهای باتری قابل اتصال به بدن انسان در لباس‌های ورزشی وجود دارد که در اثر حرکات کششی دست و پا در حین تحرک و یا ورزش به عنوان مثال یک باتری موبایل را شارژ کند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عادلی افزود: همچنین با استفاده از نتایج این تحقیق می‌توان نانو سنسورهای کششی ساخت که در اثر ایجاد کشش جریان تولید کرده و امکان سنجش میزان کشش با جریان الکتریکی تولید شده را بدست آورد.

وی افزود: با استفاده از این محصول، امکان تولید انرژی در وسایل که نیاز با شارژ دارند، ولی امکان تعویض باتری آنها نیست و یا سخت است، وجود دارد و می‌توان از آن برای مصارف پزشکی مانند باتری‌های قلب و ترمیم کننده‌های فیزیوتراپی بهره برد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا