اخبار

پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران مشکل ریزگردها را حل می کند

بسپار / ایران پلیمر روز دوشنبه هم‌زمان با تعطیلی تهران و بسیاری از شهرهای کشور در اثر هجوم ریزگردها، جلسه‌ای برای حل مشکل ریزگردها با حضور آقای دکتر طهماسبی بیرگانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار، آقای احمدرضا لاهیجان زاده مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مسئول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست، دکتر حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، آقای جواد کریمی معاون اداره اول خلیج فارس وزارت امور خارجه و آقای دکتر نکومنش رئیس و چند نفر از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد.

در این جلسه ابعاد مختلف مشکل ریزگردها از جمله پیامدهای بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی آن و راه‌های حل بحران ریزگردها بررسی شد.
در این جلسه آقای دکتر طهماسبی گزارش مفصلی از موفقیت خاک‌پوش (مالچ) پلیمری ساخت محققین پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در دستیابی به شاخص‌های بسیار سخت‌گیرانه سازمان حفاظت محیط زیست برای خاک‌پوش‌های غیرنفتی را برای حاضرین تشریح کرد. ایشان با اشاره به سوابق و معضلات استفاده از مالچ نفتی برای محیط زیست اعلام کردند که در فراخوان اولیه برای تولید مالچ غیر نفتی در کشور حدود هشتاد متقاضی نمونه‌های ساخته شده را معرفی نمودند که طی مراحل مختلف و انجام آزمون‌های حساس و دقیق بر روی آن‌ها، هشت نمونه مالچ غیر نفتی برای انجام آزمون‌های میدانی (پایلوت) انتخاب شدند.

در این مرحله مالچ‌ها باید در دو منطقه انتخابی از میبد و بافق در محدوده مشخصی پاشیده شده و اثربخشی آن‌ها طی دو سال متوالی رصد می‌گردید. دانشگاه یزد نیز مسئولیت رصد و پایش این مالچ‌ها را به عنوان ناظر بر عهده داشته است. از چند ماده مختلفی که در این دو منطقه پاشیده شده‌اند تا به حال محصول خاک‌پوش پلیمری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. با توجه به گذشت هجده ماه از زمان پاشش و پایش این محصول، اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد این محصول قادر است عملکرد مطلوب خود را در زمان باقیمانده شش ماهه نیز حفظ نموده و موفق به اخذ مجوزهای لازم برای استفاده در سطح وسیع در کشور گردد.

همچنین در این جلسه آقای کریمی با اشاره به وضعیت عراق و مشکلات ناشی از ریزگردها در این کشور گفتند که وزارت امور خارجه این آمادگی را دارد که مذاکرات و تسهیلات لازم برای پاشیدن این محصول در کشور عراق را پیگیری نماید.
آقای دکتر حسن‌پور نیز با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر حل هر چه سریع‌تر مشکل ریزگردها آمادگی سازمان بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای در اختیار گذاشتن تجهیزات لازم برای پاشش این ریزگردها در سطح وسیع اعلام نمودند.
دکتر نکومنش نیز آمادگی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای تولید و پاشش این محصول در سطح وسیع اعلام نمودند. در پایان قرار شد مذاکرات و هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین هزینه‌های انجام این طرح بر طبق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط‌زیست و برنامه ششم توسعه کشور صورت گیرد.

امید است با استفاده از دانش ایجاد شده برای تولید بومی این محصول با کیفیت بسیار بالا و در سطح استانداردهای جهانی گامی بزرگ و انقلابی در حل مشکل ریزگردها در کشور و منطقه برداشته شود.

 

ملیحه زین العابدینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا