اخبار

کف پوش های ساخته شده از PVC “نرم” خطری جدی برای مادران باردار

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  یک مطالعه ی جدید که در دانشگاه Karlstad کشور سوئد در مورد کف پوش های ساخته شده از PVC نرم صورت گرفته نشان داده است که خانه های ساخته شده از این کف پوش ها به عنوان منبعی از فتالات ها محسوب شده و برای زنان باردار بسیار خطرناک هستند. خطر فتالات ها بارها در مطالعات مختلف به اثبات رسیده و در آئین نامه های شیمیایی EU نیز در دسته ی مواد بسیار خطرناک طبقه بندی شده است.

فتالات ها معمولا برای نرم کردن مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد به ماده ی اصلی بستر به صورت مولکولی متصل نشده و در تمام مدت طول عمر خود به آرامی به محیط اطراف نشت می کند. این مواد همواره در اتمسفر فضاهای داخلی وجود داشته و غلظت آن قابل اندازه گیری است. اما سوالی که در این شرایط مطرح می شود این است که این مواد موجود در فضا می توانند در بدن انسان ها جذب شود یا نه؟ این سوالی بود که طی پروژه ی مذکور در دانشگاه Karlstad سعی شد تا به آن پاسخ داده شود.

طی این پروژه نزدیک به ۲۰۰۰ مادر و کودک از اوایل بارداری تا زمان های نزدیک به زایمان و تا سنین مدرسه رفتن کودکان تحت نظر قرار گرفتند. نتایج کلی از این پروژه نشان داد که فتالات های موجود در فضای اتاق تا چقدر می تواند بر سلامت کودکان تاثیر گذارد.

نتایج این تحقیق حاصل از آزمایش خون و ادرار نشان داد که زنان بارداری که در خانه های پوشیده شده با کف پوش های PVC زندگی می کنند نسبت به کسانی که خانه هایشان از کف پوش های دیگری نظیر چوب تشکیل شده است، دارای سطوح بیشتری از سه نوع فتالات خاص از جمله DBP، BBzP و DEHP در بدن خود هستند. در ضمن هرچه میزان این کف پوش ها بیشتر باشد و به عنوان مثال اتاق های بیشتری از کف پوش های PVC تشکیل شده باشد میزان فتالات در بدن مادران باردار بیشتر خواهد بود.

خطرات ناشی از PVC نه تنها برای مادران باردار بلکه برای سایرین نیز به اثبات رسیده است به طوریکه یکی از فتالات های با نام DEHP مدت هاست توسط نرم کننده های دیگر در PVC جایگزین شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا