اخبار

کروناویروس بلای جان انرژی‌های پاک شد

بسپار / ایران پلیمر در حالی که همه پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر تقاضای جهانی برای نفت را ارزیابی می‌کنند، آسیبهای این اپیدمی فراتر از بازار نفت رفته و فناوریها و صنایع انرژی سبز را هم درگیر کرده است.  شیوع ویروس کرونا باعث مختل شدن فعالیت صنعتی و تولید قطعات مهم برای صنایع خورشیدی، بادی و مخازن باطری در چین شده است. همان طور که افت تقاضای چین برای نفت روی بازار جهانی تاثیر گذاشته است، کندی روند تولید قطعات تجهیزات انرژیهای تجدیدپذیر در این کشور هم در زنجیره تامین جهانی صنایع انرژی تجدیدپذیر انعکاس پیدا کرده است.

این وضعیت منعکس کننده اهمیت فزاینده چین در بازارهای انرژی جهانی از نفت خام گرفته تا مخازن باطری طی دو دهه گذشته است و زمانی که در روند تولید و تقاضای چین خلل وارد می‌شود، همه بخشهای انرژی متاثر شده و آسیب می‌بینند.

در صنعت خورشیدی، تعطیلی کارخانجات و مختل شدن تولید در سراسر چین، صادرات پنل‌ها و سایر قطعات خورشیدی را به تاخیر انداخته و زنجیره تامین صنایع نیروی خورشیدی را مختل کرده و روی پروژه‌های خورشیدی در آسیا و استرالیا اثر منفی می‌گذارد. اختلال در زنجیره تامین خورشیدی برای پروژه‌های خورشیدی به ارزش حداکثر ۲.۲۴ میلیارد دلار در هند ممکن است گران تمام شود. هند برای ۸۰ درصد از ماژولهای خورشیدی که استفاده می‌کند به چین متکی است. سه گیگاوات پروژه خورشیدی در سراسر هند ممکن است با تاخیر و هزینه‌های بالاتر روبرو شوند.

صنعت نیروی بادی هم از ویروس کرونا مصون نمانده است. طبق گزارش وود مک کنزی، اختلال تولید که ناشی از شیوع ویروس کرونا است، تولید تاسیسات نیروی بادی چین را با توجه به مدت زمانی که مهار این اپیدمی طول خواهد کشید و بازگشت تولید به وضعیت عادی، امسال بین ۱۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد. پیش از شیوع اپیدمی پیش بینی شده بود ۲۸ گیگاوات ظرفیت نیروی بادی نصب شود.

خارج از چین بازاری که با بالاترین ریسک روبروست، آمریکا است که قطعات تاسیسات نیروی بادی از چین وارد می‌شوند و شتابی برای نصب پروژه‌های بادی تا پایان سال ۲۰۲۰ به منظور حفظ یارانه‌های فدرال وجود دارد.

همچنین شیوع ویروس کرونا روند تولید سلول باطری در چین را آهسته کرده و باعث اختلال در روند تولید و زنجیره تامین خواهد شد. وود مک کنزی انتظار دارد در صورت ادامه تعطیلی کارخانجات و محدودیتهای سفر، تولید سلول باطری در چین امسال ۱۰ درصد معادل ۲۶ گیگاوات بر ساعت کاهش پیدا کرده و باعت تاخیر و اختلالات بیشتری در روند تولید شود. این ۲۶ گیگاوات بر ساعت تولید از دست رفته معادل هفت درصد از ظرفیت تولید جهانی خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با توجه به این که چین چه مدت طول خواهد کشید تا موفق شود اپیدمی ویروس کرونا را مهار کند و صنعت تولید این کشور به فعالیت عادی بازگردد، تاثیر منفی این اتفاق روی صنایع خورشیدی، بادی و مخازن باطری جهانی به مدت چند هفته تا چند ماه تا اواسط سال ملموس خواهد بود. صرفنظر از میزان تاثیر منفی این اپیدمی، تولید و تقاضای انرژی چین در یک دهه گذشته به حدی رشد کرده است که شوک ناشی اختلالات بزرگ در این کشور در بازارهای انرژی جهانی طنین انداز می‌شود.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا