اخبار

کدهای معاف از مالیات در بازار پلیمرهای صادراتی

بسپار به نقل از پتروتحلیل مینویسد, قیمت پلی اتیلن سنگین فیلم و پی وی سی در بازار داخل از قیمت صادراتی این کالاها کمتر شده است.

این موضوع سبب شده تا به گفته آگاهان بازار قاچاق برخی از پلیمرها به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و عراق رواج یابد.

این در حالی است که برخی از مشتریان افغانی نیز این موضوع را تایید کرده و می گویند: ترجیح می دهند از دارندگان کدهای معاف از مالیات خریدهای خود را انجام دهند تا مجتمع های پتروشیمی.

در همین حال میانگین قیمت خرید پلی اتیلن سنگین فیلم در هفته گذشته ۳ هزار و ۸۹۱ تومان رقم خورد، اگر ۴ درصد سود به این رقم افزوده شود، نرخ ۴ هزار و ۹۰ تومان بدون پرداخت ۹ درصد مالیات به دست خواهد آمد که قیمتی معادل ۱۱۷۵ دلار خواهد شد.

این در حالی است که قیمت پیشنهاد شده از سوی مجتمع های پتروشیمی برای این کالا حدودا ۱۲۰۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن است. این موضوع نشان می دهد که قیمت دارندگان کدهای معاف از مالیات با اضافه شدن سود ۲۵ دلار در هر تن از نرخ مجتمع های پتروشیمی کمتر است.

برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقد هستند؛ در حال حاضر محصولاتی با حجم خریدهای بالا در بازار روبه رو هستند که به کشورهای دیگر قاچاق می شوند. به گفته این گروه بازار مصرف محصولات پلیمری در حال حاضر از حجم خرید بسیار کمتر است.

گر چه برخی از مجتمع های پتروشیمی در ماههای اخیر با وضع قوانین جدید و دریافت ۹ درصد مالیات از دارندگان کدهای معاف از مالیات سعی کرده اند تا به بازار آشفته محصولات پلیمری سر و سامان دهند، اما عدم همکاری تمامی مجتمع های پتروشیمی و همچنین بی تفاوتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به کدهای معاف از مالیات سبب شده تا هنوز بازار محصولات پلیمری درگیر خرید دارندگان کدهای معاف از مالیات باشد.

به گفته کارشناسان این بازار، برخی از مجتمع های پتروشیمی حاضر نیستند با کدهای معاف از مالیات مقابله کنند؛ چرا که ترجیح می دهند حجم بالایی از محصولات خود را به هر قیمتی که شده به فروش برسانند.

این در حالی است که پیش تر دارندگان کدهای معاف از مالیات، در بازار آزاد فعالیت می کردند و محصولات خریداری شده را زیر قیمت در بازار آزاد به فروش می رساندند، اما در حال حاضر به گفته برخی از آگاهان بازار که نمی خواهند نامشان فاش شود، به بازار صادراتی نیز رخنه کرده و سبب رواج قاچاق محصولات پلیمری به کشورهای همسایه شده اند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا