اخبار

کتاب پوشش های تابش پز و شیمی فناوری منتشر شد

بسپار/ ایران پلیمر کتاب پوشش های تابش پز و شیمی فناوری نوشته ی دکتر سعید باستانی، مرتضی ابراهیمی و دکتر پونه کاردر به چاپ رسید.

دکتر رضا امینی عضو هیات علمی موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش این کتاب را ویراستاری کرده است. 

در مقدمه ی این کتاب آمده است: 

پرداختن به همه جزییات موضوعی که هر روز در حال توسعه و گشایش پنجره‌های علمی تازه است، کاری دقیق و وقت‌گیر بود که گاه روزها پژوهش، تلاش و تعمق شبانه‌روزی را طلب می‌کرد. گرچه این فن‌آوری و محصولات حاصل از آن پیشینه‌ای کم‌تر از ۴۰ سال در صنایع شیمیایی جهان به خود اختصاص داده‌اند، مزایای چشم‌گیر آن‌ها (همچون مقاوت در برابر خراشیدگی و لکه، سازگاری با محیط زیست، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بازدهی بالا در تولید و امکان پخت در دماهای پایین‌تر) سبب شده است، استفاده و توسعه آن‌ها به ویژه در صنایع خودروسازی، مركبهاي چاپ، رنگ، ساختمانی و حتی پوشاک بسیار پرشتاب و فراگیر باشد.
سرعت پخت بالا، هزینه‌های پایین‌تر در تولید، خطوط تولید کم‌هزینه‌تر و کم‌حجم‌تر در مقایسه با روش‌های پخت گرمایی و کاربردهای متنوع این پوشش‌ها در صنایع مختلف تنها برخی از مزایای این پلیمرها را تشکیل می‌دهد.
کاربردهای بسیاری که امروز پوشش‌های پخت‌شونده با فرابنفش، در صنعت پیدا کرده‌اند، منجر به ایجاد راهکارهای خلاقانه در بهبود کارکرد این پوشش‌ها شده است برای مثال راهکارهایی همچون تغییر و بهینه‌سازی فرمولاسیون این پوشش‌ها و نیز افزودن پرکننده‌ها به سامانه‌ی آن‌ّها به طرز چشم‌گیری به بهبود عملکرد آن‌ها در مقابل خراشیدگی و سایش منجر شده است. در نوشتار پیش رو، تلاش شده است به این راهکارهای خلاقانه که نتیجه پژوهش‌های بلند مدت در دستاوردهای جهانی و داخلی بوده است بیش‌تر پرداخته شود.
رفع موانع موجود در توسعه کاربری پوشش‌های پخت تابشی نیز از دیگر مباحثی‌ست که سال‌هاست مورد توجه پژوهش‌گران این صنعت بوده است و ما نیز کوشیده‌ایم بخش‌هایی از پژوهش حاضر را به این مقوله اختصاص دهیم.
امید می‌رود نتیجه‌ی تلاش چندین ساله‌ی ما برای به ثمر نشستن موضوعی که با عشق و مداقه‌ی بسیار به آن پرداخته‌ایم، افزون بر صنایع پلیمری کشور، بتواند راهگشای پژوهش‌گران و دانش‌جویان این صنعت قرار گیرد.
تلاش‌های امیدوار کننده‌ای که در سال‌های گذشته برای ایجاد و تولید پوشش‌های ضد خراش، لک و آسیب‌دیدگی در صنایع پلیمر کشور انجام شده، اهمیت پوشش‌های پخت‌شونده با فرابنفش را بیش‌از پیش نمایان کرده است و این کتاب نیز به عنوان بخش کوچکی از این تلاش‌ها می‌تواند در تحقق آرزوی چندین ساله‌ی ما در زمینه‌ی تولید و صدور علم و فناوری در این بخش از صنعت رنگ و پلیمر، گامی کوچک اما رو به جلو شمرده شود.

علاقه مندان جهت دریافت این کتاب می توانند با موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش تماس حاصل فرمایند. 
شماره تماس : 22969777 – 021

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا