اخبار

کتاب مفاهیم کاربردی در فناوری رنگ و پوشش منتشر شد

بسپار/ ایران پلیمر  نهمین کتاب سید محمود کثیریها با عنوان “مفاهیم کاربردی در فناوری رنگ” توسط انتشارات انجمن خوردگی ایران به چاپ رسید.

مؤلف: مهندس سیدمحمود کثیریها

انتشارات: انجمن خوردگی ایران با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

سال چاپ: تابستان 1397

قیمت: 50.000 تومان

سخن ناشر: دکتر ابراهیم حشمت دهکردی رئیس انجمن خوردگی ایران

بنام خداوند جان و خرد

کز این برتر اندیشه برنگذرد

بسیار خرسندیم که نهمین کتاب آقای مهندس سید محمود کثیریها تحت عنوان “مفاهیم کاربردی در فناوری رنگ” توسط انتشارات انجمن خوردگی ایران به چاپ رسید. یک واقعیت انکارناپذیر که مهندسین خوردگی باید به آن توجه وافر داشته باشند این است که خسارات خوردگی و هزینه‌های مرتبط با آن بیشتر صرف تهیه و اعمال پوشش‌ها می‌شود و این هزینه‌های نگهداشت همیشه پنهان است و نمی‌توان آن را با هزینه تعویض یک شاخه لوله، یا کف یک مخزن و تعویض لوله‌های یک مبدل حرارتی قیاس نمود.

لذا همیشه توجه کارشناسان خوردگی را باید متوجه عملیات رنگ‌آمیزی و هزینه‌های مرتبط با آن جلب نمود تا به نوعی سهم خسارات خوردگی را که حدود 40 درصد مربوط به رنگ و پوشش می‌باشد و از بیشترین سهم برخورداراست جبران نمود.

آقای مهندس کثیریها ارتباط خود را با محافل تولید رنگ و اساتید این حرفه در دنیا به‌ویژه با کشور آلمان حفظ کرده است و اسم کشور ایران را به دفعات در مجلات معتبر رنگ آلمان به چاپ رسانده است.

کتاب حاضر حاوی مطالبی است که فصل اول آن به تاریخچه رنگ اختصاص یافته، در فصل دوم طراحی فرمولاسیون رنگ موردبحث قرار گرفته است، فصل سوم رنگ‌دانه‌ها و پرکننده‌ها، فصل چهارم شامل مشهورترین رنگ‌دانه، یعنی دی‌اکسید تیتانیم که نقش بسیار زیادی در رنگ دارد می‌پردازد، فصل پنجم و ششم به ترتیب به رنگ‌دانه‌های ضد خوردگی و رنگ‌دانه‌های صدفی اختصاص یافته، فصل هفتم مواد افزودنی رنگ را که نقش به سزایی در عملکرد رنگ‌ها دارد را شرح می‌دهد، در فصل هشتم به مفهوم غلظت حجمی بحرانی رنگ‌دانه که فاکتور بسیار تعیین‌کننده‌ای در تهیه و تولید انواع رنگ‌ها می‌باشد می‌پردازد، فصل نهم نحوه تشکیل فیلم و ضخامت آن را بیان می‌کند، از طرفی دیگر در فصل دهم ثابت‌های فیزیکی به دنبال آن در فصل یازدهم فرآیند تولید رنگ را شرح می‌دهد. در فصول دوازده، سیزده و چهاردهم به ترتیب به انواع رنگ‌های کوره‌ای، فسفاته کردن فلزات و پوشش الکترونهشتی به طور مبسوط می‌پردازد. فصل پانزده و شانزدهم به توضیح انواع رنگ‌های پودری و نانوفناوری که محصولات با تکنولوژی تولید پیشرفته هستند می‌پردازد. موضوعی که فقدان آن در بیشتر کتاب‌های رنگ به چشم می‌خورد دانش فنی در نحوه اعمال رنگ می‌باشد؛ که در فصل هفدهم به سادگی و با تمامی جزئیات شرح داده شده است.

از طرفی دیگر کنترل کیفیت و آزمون‌های رنگ مباحث بسیار حیاتی در پذیرش یا رد یک نوع رنگ می‌باشد. و همیشه یک موضوع بسیار بحث برانگیزی بین پیمانکار و کارفرما و بازرسین می‌باشد که در فصل هجدهم توضیح داده شده است. همیشه در شرایط بد اقلیمی، خیلی از رنگ‌ها با مشکلی تحت عنوان هوازدگی روبرو می‌شوند (Weathering) که قبلاً آقای مهندس کثیریها و خانم دکتر رضایی کتابی با همین عنوان توسط انتشارات انجمن خوردگی ایران تهیه نموده‌اند و بسیار موضوع تأمل برانگیزی است.

در پایان نظر به اینکه انجمن خوردگی ایران اولین انجمنی می‌باشد که از حدود 9 سال پیش نسبت به واژه‌یابی و جایگزینی واژه‌های علمی خوردگی به فارسی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی اقدام و تقریباً تمام واژه‌های خوردگی را به زبان فارسی، معادل‌یابی کرده است، واژه‌ها و اصطلاحات استفاده شده در این کتاب مطابق مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده تا در نشر واژه‌های رنگ و خوردگی و اصطلاحات آن کوشا باشیم که کتاب این‌چنین تنظیم شده است. انجمن خوردگی ایران به نوبه خود از تلاش این همکار محترم که یکی از اعضای هیأت مؤسس و سالیان متمادی رئیس انجمن یا عضو هیأت مدیره بوده‌اند و در تربیت دانشجویان رشته خوردگی به ویژه رنگ و پوشش تلاش خستگی‌ناپذیری به انجام رسانده‌اند، تشکر و قدردانی می‌نماید و از خداوند منان برای مشارالیه آرزوی توفیق روزافزون می‌نماید.
منبع: انجمن خوردگی ایران

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا