اخبار

کتاب سلول های خورشیدی حساس به مواد رنگزا: معرفی، مواد و چشم انداز منتشر شد

بسپار/ ایران پلیمر  کتاب سلول های خورشیدی حساس شده به مواد رنگزا: معرفی، مواد و چشم انداز توسط پروفسور کمال الدین قرنجیگ و همکاران به چاپ رسید.

فهرست موضوعات مندرج در این کتاب عبارت است از:
فصل اول: به سوی انقلاب خورشیدی
فصل دوم: اجزاي تشكيل دهنده سلول های خورشیدی حساس شده با مواد رنگزا
فصل سوم: فتوالکترود و اجزای آن
فصل چهارم: الکترولیت ها در سلول های خورشیدی حساس شده به ماده رنگزا
فصل پنجم: معرفی مواد رنگزای مناسب برای سلول های خورشیدی نسل سوم
فصل ششم: مواد و فناوری های قابل چاپ برای سلول های فتوولتاییک با زیرآیند قابل انعطاف
فصل هفتم: تولید صنعتی سلول های خورشیدی حساس شده با مواد رنگزا
فصل هشتم: کاربرد پلیمرها در سلول های خورشیدی حساس شده با مواد رنگزا
فصل نهم: تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی شیمیایی

در مقدمه این کتاب آمده است: بخش قابل توجهی از کشور ما ایران را کویر و صحرا تشکیل می دهد و منابع انرژی خورشیدی به وفور در دسترس است. متوسط روزهای آفتابی ایران 300 روز و معادل 2954 ساعت می باشد که شش برابر کل اروپا است. میزان متوسط تابش خورشید 4/5 تا 5/5 کیلو وات ساعت بر متر مربع در روز است. در ایران در مساحتی بیش از 2000 کیلومترمربع، امکان نصب بیش از 60 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد. اگر مساحتی معادل ۱۰۰×۱۰۰ کیلومترمربع زمین را به ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتاییک اختصاص دهیم، برق تولیدی آن معادل کل تولید برق کشور در سال ۱۳۸۹ خواهد بود. اگر 20 درصد انرژي خورشيدی ایران جذب و مصرف شود معادل 5 برابر انرژی مورد نیاز در کشور است. بنابراین استفاده از سلول های خورشیدی برای تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور لازم و ضروری است. علاوه بر این، روش تولید کاملاً زیست سازگار بوده و به محیط هیچ آسیبی نمی رساند. اهمیت تولید الکتریسیته از انرژی خورشیدی اعضای قطب علمی رنگ را بر آن داشت تا برای افزایش آگاهی جامعه دانشگاهی و صنعتی کشور کتابی تحت عنوان “سلول‌هاي خورشيدي حساس شده به مواد رنگزا” را به رشته تحریر درآورد. در این کتاب، پس از معرفی نسل های مختلف سلول های خورشیدی و اهمیت آنها در زندگی روزمره مردم، اجزاء مختلف بکار رفته در سلول های خورشیدی حساس شده با مواد رنگزا شامل الکترودها، الکترولیت ها، مواد رنگزای حساس به نور، زیرآیندها، مواد پلیمری مورد استفاده در این نوع از سلول ها، تولید صنعتی آنها و تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی شیمیایی پرداخته شده است. سعی شده است در هر بخش مقالات علمی به روز و تجربیات کسب شده مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این کتاب توسط اعضای قطب علمی رنگ که در موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش مستقر است و از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سهند تبریز، گیلان و موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش عضو دارد، تهیه شده است. این کتاب می تواند به عنوان یک منبع مناسب برای استفاده دانشجویان، محققان و صنعتگران فعال در زمینه سلول های خورشیدی باشد. با توجه به اینکه فناوری سلول های خورشیدی حساس شده به مواد رنگزا دارای ماهیت بین رشته ای است، این کتاب برای تمام افرادی که در حوزه های شیمی، فیزیک، رنگ، مواد و مهندسی فعالیت می‌ کنند قابل استفاده است. امید است که چاپ این کتاب بتواند گامی هرچند کوچک در آبادانی کشور عزیزمان ایران باشد. قطعاً نقطه نظرات کلیه عزیزان و مطالعه کنندگان این کتاب می‌تواند ما را در تدوین و ویرایش آن کمک کند. لذا ما را از راهنمایی های خود بی‌نصیب نگذارید.

علاقمندان می توانند کتاب مذکور را از طریق فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر واقع در خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات به آدرسjdamirkabir.ac.ir/shopخریداری کنند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا