اخبار

کتاب جدید حمید رقمی با عنوان رزین ها، رنگ ها و پوشش های اپوکسی منتشر شد

بسپار. ایران پلیمر حمید رقمی در وبلاگ خود نوشته است: معمولاً در نگارش پیش‌گفتار یک کتاب- از هر نوع – رسم براین است که چند سطری   در خصوص موارد “مهمی” مانند ویژگی‌هایِ (خوب) کتاب، نکات شاخص ‌در آن، زندگی نامه تحصیلی‌و کاری‌و شایدهم‌کمی تا مقداری بیشتراز”خوبی‌هاو توانائی‌های” نگارنده‌‌‌ آن‌ انشاء‌‌ نوشته ‌شود‌. دراین کتاب از این گونه جمله پردازی ها صرفه جوئی گردیده و اظهار نظر درباره  مفید (یا غیرمفید) واقع گردیدن کتاب، به خواننده و استفاده کننده احتمالی آن واگذار می شود.
 

سال 1381 و انتشار اولین کتاب اپوکسی درایران  
درسال 1381 اولین کتاب اختصاصی درباره رنگ‌هاو پوشش های اپوکسی توسط اینجانب نگاشته و منتشرگردید. کتاب در فرمت آ 5 بودو در 163 صفحه، تیراژ آن 2000 و با قیمت پشت جلد 2000 تومان. از نرم ‌افزارهای فرمول ‌نویسی و ‌از دنیای عظیم و پرمحتوای دیجیتال برای مطالب علمی، هنوز خبری نبود ! نگارنده خود هنوز  تایپ بلد نبود.( درحال حاضر نیز فقط یک انگشتی تایپ می کند) خلاصه اینکه کتاب با تکنولوژی های مربوط به حدوداً 20 سال پیش توسط یک موسسه تایپ‌ و فتوکپی‌ در یکی از پس کوچه‌های مقابل دانشگاه تهران با نرم افزار آنروزها معروف به “زرنگار” نوشته شدو  با هزار و یک ” بدبختی”و همزمان  “با هزار پُرس عشق” منتشر گردید.  کتاب درآن زمان مورداستقبال فراوان قرارگرفت‌و در حال حاضر نیز به عنوان تنها کتاب علمی- کاربردی رنگ‌ها و پوشش های اپوکسی کماکان پرطرفدار و پرخواننده است، بطوریکه پس از اتمام 2000 نسخه چاپ شده اولیه، تاکنون سه بار، هربار درتیراژ 100 نسخه نیز”چاپ پرینت” شده و البته که قیمت آن هم از 2 هزاربه 50 هزار تومان رسیده است ! قابل ذکر اینکه در زمان انتشار اولین کتاب اپوکسی درایران،  نه تنها به فارسی‌که به زبان آلمانی و با اطلاعات نگارنده به زبان انگلیسی نیزکتابی اختصاصآ با عنوان رنگ های اپوکسی وجود نداشت.
 

کتاب پیش رو
کتاب “قبلی” اپوکسی حدوداً نزدیک به بیست سال پیش نوشته شد و نگارنده کتاب قبلی‌و فعلی(اینجانب) این بیست سال را یقیناً فقط با خورو خواب سپری نکرده است
آنچه که به “اپوکسی” مربوط می شود، باید بگویم که بسیار مطالعه کردم، از تازه ها معمولاً مطلع شدم، آموختم، آموزش دادم، کارگاه های آموزشی (اپوکسی) با پاورپوینت های آموزشیِ  به روز طراحی و برگزارکردم ، درآزمایشگاه های شرکت های معتبر، با اپوکسی و” اپوکسی سازها” سر و کله زدم، برای یک وبلاگِ (تابه امروز  14 ساله با بیش از 360 عنوان)، پست های متعدد مرتبط با اپوکسی  تهیه و منتشر کردم و… و به عبارتی “بیست سال دیگر “دود چراغ اپوکسی خوردم”، و چون روش کار اینجانب معمولاً مکتوب و طبقه بندی شده است،  باید‌ بگویم که این کتاب حاصل‌ آن بیست سال “دود چراغ” است !
 

دو دلیل عمده برای نگارش این کتاب  
دلیل اول، وضعیت عمومی”دانش” درصنعت رنگ ایران
اطلاع یافتن از این”وضعیت”بیشتر از طریق تماس با دست اندرکاران آکادمیک   مجموعه صنعت رنگ، بخش های فنی و آزمایشگاهی کارخانجات متعدد رنگسازی و دوره های آموزشی متعدد عمومی‌و اختصاصی برگزارشده توسط اینجانب میّسرگردید.
یک نمونه :
هرازگاهی براساس نیاز و تقاضای شرکت های (معمولاً) متوسط به بالا، فعالیت هائی
به ‌عنوان مشاور داشته‌ام (و دارم). در دو سه مورد در سال‌های اخیر، شرکت‌های متقاضی  بین 10تا نزدیک به  15 نفر کارشناس از لیسانس به بالا داشتندو قرار بود که یک دوره  آموزشی فشرده ” رنگسازی پیشرفته ” برای آن‌ها برگزارکنم (و کردم). طبق روال همیشگی خود، شروع به کار را  منوط به انجام یک مصاحبه حداکثر ده دقیقه ای با تک تکِ آن کارشناسان کرده تا از این طریق از توانائی ها (یا ناتوانی های) علمی وفنی آنا ن ، مطلع گردیده و قادر به تمرکز روی نقطه ضعف‌های موجود در میان آنان طی دوره آموزشی گردم. در دو سه مورد فوق الذکر ، درمجموع با نزدیک با 40 نفر مصاحبه انجام شد.   
نتیجه مصاحبه ها : درمجموع  بسیار نا امیدکننده !
دلیل دوم، که این نیز کم و بیش به دلیل اول مربوط می شود، احساس تعهدی است  نسبت به ارتقاء سطح دانش مرتبط درشاغلان فنی (عموماً) با تحصیلات آکادمیک و بخصوص پیشرفته ترها ، انتقال آموخته های جدیدتر – درحد فاصل زمانی کتاب اول تابه امروز- ، تا شاید ازاین طریق حداقل گامی مثبت برای علاقمندان‌و یادگیرنده های جوان تر و پتانسیل های فردای صنعت رنگ این مرزو بوم ، برداشته شده باشد.
واژه گزینی و نوع نگارش   
یکی ازمشکلات درنگارش‌متون علمی وفنی به زبان فارسی کمبود واژه های مناسب برای این‌کاراست، فارسی سازی‌هائی نیزکه انجام گرفته است، بعضاً آنقدر چشم وگوش خراش است‌که استفاده ازآنها به مقدار قابل توجه ای شوخ طبعی و خوش باوری نیاز داردکه هیچکدام ازاین دو ویژگی در نگارنده یافت نمیشود و لذا بدون هیچ‌گونه‌تعصبی از واژه ها واصطلاحات اصلی که معمولاً لاتین یا یونانی (قدیم) (و نه انگلیسی،فرانسه یا آلمانی) هستند استفاده شده است. درهرصورت اگر نوع نگارش مورد پسند شما نبود، اگر ازجملات نسبتاً بلند استفاده شده بود، اگر زياد ويرگول، گيومه، خط تيره، پرانتز و غيره بکاربرده شده بود و از بابت كليه كاستي هاي ديگر كه در اين مقدمه از قلم افتاد پوزش مي طلبم .
قدردانی وسپاس  
قبل‌ازهمه ‌ازخدای خودم بسیار سپاسگزارم که به من توانائی، همت و پشتکار لازم برای به رشته تحریردرآوردن این کتاب را نیز عطا فرمود.
سپس ‌باید از دوستان‌ عزیزم‌ آقایان ‌مهندس شرافتی و مهندس فضل اللهی سپاسگزار باشم که با گشاده‌ رویی ‌درخواست ‌مرا برای ‌ویرایش ‌این‌کتاب پذیرا شده و زحمت این کار فشرده را – درکوتاه ترین زمان ممکن- برخود هموار نمودند.
جناب‌ آقای مهندس شرافتی
ایشان ‌‌دانش‌آموخته ‌رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشند. نامبرده سال‌ها به عنوان مدیرفنی در شرکت‌های رنگسازی معتبر شاغل بوده‌ و در چندین ‌سال ‌اخیرکه مسئولیت‌ مدیریت بازرگانی شرکت رنگسازی باژاک را عهده دار بوده‌اند، هیچگاه از مسایل فنی مرتبط با رنگ فاصله نگرفته و درتمام این سال ها بخصوص درحوزه رنگ ها و محصولات اپوکسی همیشه “یک پای قرص و محکم”برای  بحث و تبادل نظر با اینجانب نیز بوده اند.
جناب آقای مهندس فضل اللهی
ایشان فارغ‌التحصیل رشته مهندسی موادو متالوژی‌ازدانشگاه صنعتی‌ شریف می‌باشند.  وی مدیرو سردبیر ‌‌نشریات پوشش های سطحی ‌هستند، ایشان همچنین مبتکرو مدیر اجرائی ‌‌‌پرتوان‌‌ و هدفگرای ‌‌برگزاری‌‌ دوره‌های ‌آموزشی ‌‌‌رنگ ‌‌و آبکاری ‌‌جهاد دانشگاهی   ‌دانشگاه‌ صنعتی‌شریف نیزمی‌باشند. درارتباط ‌‌با رنگ ها و پوشش های اپوکسی نیز قابل اشاره است‌که تا کنون ‌‌به همت ایشان، چندین نوبت کارگاه آموزشی اپوکسی نیز توسط اینجانب برگزار گردیده است.
جناب آقای زینعلی مدیرعامل محترم شرکت آریا رزین
سپاس ‌‌من ‌همچنین و مانند همیشه ‌‌شامل حال ‌‌‌دوست‌‌ عزیز و دیرینه‌ام ‌جناب آقای زینعلی مدیرعامل محترم‌ شرکت آریارزین‌‌ می‌شودکه ‌‌در نگارش کتب مرتبط با دانش پایه و عمومی درصنعت رنگ، همیشه ‌مشوقی‌صادق و جدی برای‌‌ من ‌بوده و هیچگاه حمایت های معنوی ‌و مادی خود را دراین راه از من دریغ ننموده اند.
جناب آقای مهندس استوار مدیرعامل محترم شرکت باژاک
هم چنین برخود لازم می دانم که از جناب آقای مهندس استوار مدیرعامل محترم شرکت ‌‌باژاک ‌نیز قدردانی نمایم ، بخصوص از این جهت که به همت نامبرده تعدادی از جدیدترین کتاب‌های آلمانی زبان مرتبط با علم و صنعت رنگ که درسال‌های اخیر درآلمان منتشرشده است و همچنین چندین سال پیاپی، مجله آلمانی‌صاحب نام رنگ و لاک ( Farbe &Lack ) تهیه و در اختیار اینجانب قرارداده شده است.
نظر آقای مهندس فضل اللهی درباره کتاب :
بار دیگر، استاد حمید رقمی با تلاش مستمر و سخت کوشی قابل تحسین، اثر ماندگار دیگری را در صنعت رنگ ورزین کشور ، خلق و تکمیل  کرده و دل شاگردان پرشمار و دوست دارانشان را شاد نمودند.
پوشش های اپوکسی به عنوان یکی از متداول ترین سیستم های حفاظتی در صنایع مختلف همواره مورد توجه و استفاده بوده ‌و هست‌و نگارش و بروز رسانی این کتاب ارزشمند علمی کاربردی توسط ایشان که حاصل سال ‌ها تحقیق و مطالعه،  فعالیت صنعتی و آموزش است،  مایه افتخار صنعت رنگ و پوشش کشور می باشد. امیدوارم سایه پر مهر ایشان همواره بر سر جویندگان علم وفن در کشور عزیزمان باشد.
نظرآقای مهندس شرافتی درباره کتاب :
برخلاف اغلب کتابهای موجوددرصنعت رنگ ایران، که ترجمه یا جمع آوری می‌باشند، کتاب پیش رو، بر گرفته از ده ها سال تجربه، تدریس و مراجعه به مراجع معتبر روز جهانی می باشد و اشراف آقای مهندس رقمی به مفاهیم علمی و عملی رنگ، باعث شده است که این کتاب دارای طبقه بندی بسیار روان و قابل استفاده برای افراد با هر سطحی از تحصیلات و تجربه در این صنعت باشد. آقای مهندس حمید رقمی از بین افرادی که من می شناسم، جز معدود اشخاصی هستند که آموزش و ارتقاء سطح دانش و فن آوری هموطنانش، دغدغه روزمره شان است. برای ایشان آرزوی توفیق روز افزون و به ثمر رسیدن زحمات شان در جامعه رنگ ایران را دارم. امیدوارم نشر این کتاب به ارتقای علمی صنعت رنگ کشور کمک نماید.
نکته آخر
دراینجا لازم می دانم توجه خواننده کتاب را به یک نکته به‌ دفعات‌‌ تکرار شده‌ نیز جلب ‌نمایم‌ و آن اینکه رنگسازی”با شیمی”بسیار هدف دار تر و درعین حال آسان تر خواهد  بود تا رنگسازی”بدون شیمی”و یا در بهترین حالت با (فقط)” کمی شیمی”. عقیده‌ای ‌که ‌در صنعت‌رنگ ایران، طرفداران زیادی ندارد، متاسفانه !

„Ein guter Anfang braucht Begeisterung, Ein gutes Ende Disziplin.“
“یک شروع خوب نیازبه اشتیاق و یک پایان خوب نیاز به دیسیپلین دارد”
(شعار راهبردی تیم ملی فوتبال آلمان در مسابقات جهانی سال 2014 برزیل)

 

حمیدرقمی / تهران / تابستان 1398              

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا