اخبار

کاهش 10 درصدی صادرات سال 99 نسبت به 98/ روابط تجاری در دنیا رو به عادی‌سازی است

بسپار/ایران پلیمر رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه تا پایان سال، کاهش صادرات غیرنفتی کشور در ماههای ابتدایی سال به دلیل شیوع ویروس کرونا جبران خواهد شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود با عادی شدن شرایط تجارت در دنیا، صادرات ایران نسبت به سال گذشته، تنها 10 درصد افت داشته باشد که این رقم، مشابه افت صادرات بسیاری از کشورهای دنیا در شرایط کرونایی است.

حمید زادبوم در گفتگویی با بیان اینکه کشورهای همسایه و بازارهای هدف صادراتی ایران، بعد از گذشت ماهها توانستند با کرونا همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند، گفت: با توجه به کنترل شیوع ویروس کرونا از سوی برخی از کشورها، در شرایط کنونی، بسیاری از کشورهای دنیا تلاش کردند تا روابط خود را با سایر کشورهای دیگر عادی نمایند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بر این اساس، روابط تجاری و مرزهایی که در دوماهه اول سال بسته بودند، از این حالت خارج شدند و روند رو به بهبود تعاملات تجاری ایران با آنها آغاز شده است؛ به نحوی که با تداوم این روند، پیش‌بینی این است که با بهبود روند صادرات، تا پایان سال حداکثر ده درصد کاهش را نسبت به سال قبل داشته باشیم.

زادبوم در توضیح این مطلب افزود: البته این ده درصد کاهش را هم البته می‌توان به جرات گفت که رقمی معادل میانگین کاهش صادرات در بسیاری از کشورهای دنیا است که عامل اصلی آن هم، شیوع ویروس کرونا است.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیش‌بینی می‌شود که اگر کرونا نبود، ایران شاید کاهشی در صادرات را تجربه نمی‌کرد و بنابراین همین روند کنونی هم، یک رو به بهبود است؛ به خصوص اینکه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان از یک سو و ورود و گسترش آن به ایران از سوی دیگر، سبب شد که کشورهای همسایه نیز درگیر این موضوع باشند و البته با توجه به شرایط تحریمی که پیش روی اقتصاد ایران قرار گرفت، شرایط به مراتب بغرنج‌تر از سایر کشورها گردید.

وی اظهار داشت: در سه ماهه ابتدایی امسال، صادرات غیرنفتی کشور نسبت به سه ماهه در مدت مشابه سال قبل، کاهش زیادی را تجربه کرد؛ اما از ماه سوم به بعد، روند بهبود تقریبا آغاز گردید و روند رو به رشد هر چند اندک، شروع شد؛ به نحوی که در مهر، آبان و آذرماه می‌توان گفت که صادرات نسبت به ماه قبل از آن، از رشد قابل توجهی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

زادبوم معتقد است که در سه ماهه سوم سال، در حوزه صادرات غیرنفتی، روند رو به بهبود با سرعت بیشتری ادامه یافته؛ چراکه بخش‌های تولیدی ایران از جمله بخش کشاورزی، از رشد مناسبی برخوردار بوده و افزایش صادرات را در این بخش شاهد هستیم. عامل دوم آن است که

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا