اخبار

کاهش صادرات ایران به افغانستان طی دو هفته اخیر

بسپار/ایران پلیمر رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به کاهش صادرات ایران به افغانستان به علت اتفاقات اخیر در افغانستان گفت: با ادامه این روند قطعا بخشی از صادرات سالانه به این کشور را از دست می دهیم.

حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره وضعیت تجارت ایران و افغانستان با توجه حمله طالبان به برخی نقاط کشور افغانستان گفت: وضعیت تجارت ایران با افغانستان متاثر از این شرایط است، زیرا با توجه به بروز ناامنی‌ها؛ تجار برای حفظ جان و مال خود تمایل کمتری به فعالیت تجاری دارند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه در حال حاضر دو مرکز میلک و گمشاد بسته است، افزود: البته مرزهای ماهیرود و دوغارون باز است و تردد کامیون‌های تجاری از این دو مرز  انجام می شود، اما براساس اطلاعات واصله از گمرکات این ترددها به حداقل رسیده است و کامیون‌های اندکی از این عبور می‌کنند.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط پیش آمده در افغانستان و حملات طالبان، بعد از عبور کامیون ها حمل کالاهای تجاری از مرز و ورود این کامیون ها به افغانستان معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آنها باشد و کالا به مقصد برسد،  لذا تجار و بازرگانان نیز فعالیت تجاری خود را به حداقل رسانده‌اند.

سلیمی با اشاره به صادرات سالانه 2.7 میلیارد دلار کالا به افغانستان گفت: هر روزی که مرزها بسته باشد، قطعا از میزان صادرات ما نیز به این کشور کاسته می‌شود.

وی افزود: فعلا به طور دقیق نمی توان گفت که طی دو هفته اخیر این وضعیت بر روی تجارت ما با افغانستان به چه میزان اثرات منفی داشته است، اما در مجموع و بطور کلی اثرات منفی خود را بر کاهش تجارت سالانه ایران به افغانستان داشته است و استمرار این وضعیت نیز اثرات بیشتری خواهد گذاشت.

سلیمی بیان داشت: براساس شنیده‌های غیر رسمی در حال حاضر تردد کامیون محموله‌های بار تجاری از مرز دو غارون روزانه در حد 2 یا سه کامیون است، در حالی که پیش از این شاید روزانه 100 کامیون حمل کالاهای تجاری از این مرز عبور می‌کرد.

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا