اخبار

کاتالیست ایرانی تولید انواع پلی اتیلن در پتروشیمی لرستان به بهره برداری می رسد

بسپار/ایران پلیمر  همزمان با بهره برداری رسمی از طرح تولید کاتالیست مورد نیاز برای تولید انواع پلی اتیلن ها وابستگی صنعت پتروشیمی به کاتالیست های خارجی کاهش می یابد.

صنعت کاتالیست در ایران با تلاش پژوهشگران و کارشناسان توانمند و متخصص با شتاب در حال توسعه است و در این مسیر قرار است که یک واحد تولید کاتالیست مورد نیاز برای تولید انواع پلی اتیلن ها با سرمایه گذاری 20 میلیون دلاری هلدینگ باختر در پتروشیمی لرستان به بهره برداری برسد.

این واحد با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با ظرفیت تولید 100 تن کاتالیست در سال آماده بهره برداری رسمی شده است و سالانه حدود 30 میلیون دلار درآمد زایی خواهد داشت.

این واحد تولیدی که نقش مهمی در تامین نیاز صنعت پتروشیمی به کاتالیست ها دارد قرار است که از سوی رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شود.

ارزش فروش کاتالیست در همه حوزه‌ها در دنیا هم‌اکنون سالانه حدود ۳۳.۵میلیارد دلار است و از این میزان ۵۴ درصد به حوزه پالایش، پتروشیمی و پلیمری به ارزش ۱۸ میلیارد دلار تعلق دارد. سهم ایران از این رقم سالانه ۴۰۰میلیون دلار است که سهم ۲.۲ درصدی این بازار را نشان می‌دهد.

در این میان با تولید و بومی‌سازی کاتالیست‌ها در کشور می‌توان از واردات جلوگیری و به درآمد کشور اضافه کرد.  اکنون 18 شرکت در حوزه کاتالیست در کشور فعال هستند و از ۴۰ نوع گروه کاتالیستی در صنعت پتروشیمی ، ۱۶گروه در کشور تجاری‌ و بومی‌سازی شده است.

مشخصات طرح

با توجه به عدم تحویل کاتالیست های Z-218 و Z-230 از سوی شرکت صاحب فرایند Spherilene و قیمت بالای کاتالیست های مشابه، نیاز مجتمع ها به کاتالیست های پلیمری شدن فازگازی روزافزون شده و برخی واحدهای پتروشیمی به ناچار از کاتالیست هایUnimodal به جای Bimodal استفاده می کردند.

در این میان گروه باختر با سیاست مشخص و با ثبات تصمیم در رفع مشکل پیشگام شد و با فراخوان شرکت های صاحب لیسانس داخلی از جمله شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، اقدام به ساخت یک واحد تولید کاتالیست پلیمریزاسیون فازگازی با ظرفیت 100 تن در سال در شهرک صنعتی پتروشیمی لرستان کرد. این کاتالیست در بهار 1399 به صورت موفقیت آمیز به واحد پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی لرستان تزریق شد که مزایایی بشرح ذیل به ارمغان آورده است.

مزایای کاتالیستBCC-518 & BCC-530
تولید گرید های مهندسی با توزیع وزن مولکولی دو قله ای و سه قله ای در محدوده وسیعی از گریدهای تولیدی در صنایع پتروشیمی
کاتالیست های BCC-518 & BCC-530 قابلیت تولید پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن دانسیته متوسط و پلی اتیلن سنگین در گستره وسیعی از کاربردهای روزمره بشر را دارا می باشد مانند: مصارف انواع فیلم (Blown Film , Cast Film)، بادی (Blow Molding)، لوله(Pipe)، تزریقی(Injection)، الیاف پلی اتیلنی((Raffia، قالب گیری دورانی((Rotational Molding و ……
اکتیویته و توان تولید بالا تا حدود 2 برابر کاتالیست های مصرفی قبل
بهبود پاسخ دهی به هیدروژن و در نتیجه امکان کنترل وزن ملکولی و تعیین خواص پلیمر با مصرف کمتر هیدروژن و بهبود شرایط عملیاتی راکتور اول
بهبود کنترل مورفولوژی و توزیع اندازه ذرات و نیز بالک دانسیته پلیمر تولیدی که منجر به رفع مشکلات سیستم نقل و انتقال پودر و افزایش راندمان تولید و این مزیت باعث افزایش ظرفیت طراحی شده است.
مصرف کمتر ترکیبات کمک کاتالیستها در واکنش پلیمریزاسیون
مصرف کمتر حلال و نیز عدم تولید نمک های زاید تیتانیم در حین ساخت که منجر به بهبود و نیز کاهش پارامترهای زیست محیطی گردیده است.
رقابت پذیری بالا با کاتالیست های تجاری موجود در سطح بازار ایران در تمامی زمینه های فرایندی و عملیاتی
پایین بودن هزینه تولید محصولات نهایی توسط این کاتالیست.

بومی سازی ۹ کاتالیست مهم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1400

علی پژوهان مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی چندی پیش در مورد حوزه مواد شیمیایی و دستیابی به دانش فنی تولید کاتالیست ها گفت: اکثرآنچه برای دستیابی به دانش فنی تعهد کرده بودیم انجام شده است و بیش از90 درصد از تعهدات سال ۹۸ در این حوزه در حال اجرا است. برای کاتالیست ها در حال حاضر ۱۳ قرارداد فعال داریم وبرای برخی از آنها مدارک مربوطه تحویل شده است.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۰ سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار به لحاظ ارزشی باید کاتالیست در کشور تولید شود که منشا دانشی آن شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی است و پلنت های آن در حال احداث است. پیش بینی می کنیم که ۲ پلنت تولید کاتالیست بزودی به بهره برداری برسد و باقی آن طبق برنامه در دو سال آینده بهره برداری خواهند شد.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا