اخبار

کاتالیزگرهای واکنشی جدید برای سنتز اتیلن تولید شد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، دانشمندان در دانشگاه Waseda یک سازوکار واکنشی برای انجام OCM را کشف کردند که در دمایی کمتر از 150 درجه ی سلسیوس کارایی دارد. این واکنش کاتالیزگری در یک زمینه ی الکتریکی انجام شده و قادر است یک روش مقرون به صرفه برای سنتز اتیلن در آینده محسوب شود.

افزایش تامین و هزینه های گاز طبیعی صنایع شیمیایی را به سمت راه های جدیدی برای تبدیل متان به اتیلن پیش می برد. متان در واقع اصلی ترین جز سازنده ی گاز طبیعی می باشد. اتیلن نیز به عنوان یک هیدروکربن در محصولات شیمیایی نظیر پلاستیک ها به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

جفت شدن اکسیدی متان (OCM) به عنوان روشی موثر شناخته می شود. این در حالی است که این روش هنوز راه زیادی تا تجاری شدن داشته چراکه دمای واکنش آن به 700 رسیده و برای انجام واکنش به دستگاه های گران قیمت دارای مقاومت حرارتی زیاد نیاز دارد. همین مسائل هزینه های تولید را افزیش می دهد.

استاد راهنمای شیمی کاتالیزگری در Waseda می گوید: “عملکرد OCM در زمینه ی الکتریکی دمای واکنش را به مقدار چشمگیری کاهش داده و ما موفق به سنتز موثر هیدروکربن های C2 همچون اتیلن از اکسیژن موجود در اتمسفر متان شده ایم.”

یافته های حاصل از این مطالعه می تواند برای واکنش های مختلف کاتالیزگری با سازوکار اکسایش-کاهش (Redox) مورد استفاده قرار گرفته و هزینه های تولید را به مقادیر چشم گیری کاهش داد. استفاده از OCM در زمینه ی الکتریکی از این بابت هزینه های تولید را کاهش می دهد که در آن نیازی به دستگاه های گران قیمت با مقاومت حرارتی زیاد نمی باشد. نه تنها شرکت های تولیدی بزرگ، بلکه شرکت های کوچک تا متوسط هم می توانند از این روش استفاده نمایند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا