اقتصاد و مدیریت

چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟

بسپار/ ایران پلیمر مشاور عزیز، شنیده‌ام که رزومه نباید بیشتر از یک صفحه باشد. نمی‌دانم چطور تمامی شغل‌ها و تجربیاتم را در یک صفحه جا بدهم؟ ایرادی دارد اگر رزومه‌ام دو صفحه شود؟ اگر نه، چرا؟ از کمک‌هایتان سپاسگزارم.
پاسخ: دوست عزیز، به هیچ وجه ایرادی ندارد اگر رزومه‌ات دو صفحه باشد. البته یک رزومه دانشگاهی یا علمی می‌تواند حتی بیش از دو صفحه باشد. اما یک رزومه کاری و حرفه‌ای نباید از دو صفحه بیشتر باشد. برای آنکه سابقه کار طولانی خود را در دو صفحه بگنجانی، بهتر است مشاغلی را که ارتباطی به حوزه کاری فعلی ندارند یا مربوط به نخستین سال‌های فعالیتت هستند از قلم بیندازی. چه کسی اهمیت می‌دهد اگر تو در سال ۱۹۷۵، مسوولیت سازماندهی صورتحساب‌های شهرداری را بر عهده داشته‌ای.
مطمئنا داستان‌های جالبی می‌توانی درباره این تجربه کاری تعریف کنی اما لزومی ندارد که هر شغلی را در رزومه‌ات بگنجانی.

یکی دیگر از روش‌ها برای صرفه‌جویی در فضای رزومه این است که اگر در یک سازمان، چند سِمت شغلی مختلف داشته‌ای، به جای ذکر تمامی سمت‌ها، فقط به این اشاره کنی که در چه حوزه‌ای فعالیت کرده‌ای. نیازی نیست تاریخ و مدت تصدی در هر سمت را ذکر کنی.

کسی به این اهمیت نمی‌دهد که تو ابتدا به مدت ۶ ماه، دستیار سرپرست انبار بوده‌ای، سپس به مدت ۱۵ ماه سرپرست انبار بوده‌ای و سپس مدیریت آن واحد را برعهده گرفته‌ای. کسی به این جزئیات اهمیت نمی‌دهد مگر اینکه روند پیشرفتت با شغلی که به دنبالش هستی مرتبط باشد.  می‌توانی به جای ذکر این جزئیات به نوشتن این عبارت بسنده کنی: «من همکاری خود با شرکت (X) را به‌عنوان منشی انبار آغاز کردم و سه سال بعد به جایگاه مدیریت انبار ارتقا یافتم.» در همین حد کفایت می‌کند. خودشان بقیه جزئیات را پیدا می‌کنند.  به جز این سوال، ۹ سوال متداول دیگر که در رابطه با رزومه‌نویسی مطرح می‌شوند، از این قرارند:

آیا می‌توانم برای آنکه رزومه‌ام جذابیت بصری داشته باشد، از چند فونت مختلف استفاده کنم؟

این کار اصلا توصیه نمی‌شود مگر اینکه گرافیست باشی. یک فونت خوانا انتخاب کن، مثل Times New Roman یا Arial. اندازه فونت بهتر است ۱۲ باشد تا خواندنش راحت باشد. نوشته‌هایت نباید درهم باشند. تا جایی که می‌توانی میان نوشته‌ها فضای خالی بگذار.

در بالای رزومه در بخش اطلاعات تماس، چه اطلاعاتی را قرار دهم؟

 بالای رزومه را به درج این اطلاعات اختصاص بده: نام، نام شهر و ایالت (یا استان)، آدرس ایمیل، لینک حساب کاربری در لینکدین و شماره تلفن.

 آیا می‌توانم از سرصفحه (header) یا پاصفحه (footer) در رزومه استفاده کنم؟

می‌توانی یک پاصفحه ایجاد کنی و در آن، نام خود و شغلی را که به دنبالش هستی درج کنی. اگر رزومه‌ات بیش از دو صفحه است، شماره‌گذاری صفحات فراموش نشود.

 هنگامی که رزومه را روی کامپیوترم ذخیره می‌کنم، اسمش را چه بگذارم؟

وقتی می‌خواهی رزومه‌ات را در کامپیوتر ذخیره کنی، اسمش را این گونه بگذار: نام+رزومه. اما اگر خواستی آن را به شرکتی ارسال کنی، نام آن را عوض کن.

آیا وقتی می‌خواهم زمان شروع و پایان همکاری با یک کارفرما را بنویسم، باید ماه و روز را ذکر کنم یا ذکر سال کفایت می‌کند؟

ذکر سال کافی است. کسی که رزومه را می‌خواند نیازی به اطلاعات بیشتر ندارد.

اگر به دنبال کاری باشم که در یک شهر دیگر قرار دارد (مثلا فاصله ۸۰۰ مایلی)، آیا باید آدرس محل سکونتم را ذکر کنم یا از ذکر آدرس صرف‌نظر کنم؟

می‌توانی در شهر مقصد (جایی که می‌خواهی در آن کار کنی) برای خودت یک صندوق پستی دریافت کنی و همان آدرس را در رزومه‌ات بنویسی. یا می‌توانی آدرس محل سکونتت را ذکر کنی (ذکر شهر و استان کفایت می‌کند) و سپس در قسمت فوقانی رزومه، به‌طور خلاصه توضیح دهی که قصد داری به آن شهر نقل مکان کنی.

 اگر مایل هستی می‌توانی دلیل نقل مکانت را نیز شرح دهی، به این ترتیب: من مدیر پروژه IT و متخصص در زمینه پیاده‌سازی نرم‌افزار هستم. به تازگی پروژه دو ساله‌ شرکت Angry Chocolates را تحویل دادم و حالا به دنبال یک فرصت جدید در زادگاهم، شیکاگو هستم.»

اگر خواستم از رزومه‌ام پرینت بگیرم تا در جلسه  مصاحبه یا گردهمایی‌ها آن را همراه داشته باشم، آیا بهتر است آن را روی یک کاغذ عادی پرینت بگیرم یا از کاغذ خاصی استفاده کنم؟

 مثلا برگه‌هایی به نام «کاغذ رزومه» که در بازار موجودند. اولا، هیچ وقت رزومه‌ات را به گردهمایی‌ها یا رویدادها نبر. شرکت در گردهمایی‌ها و آشنا شدن با افراد جدید عالی است اما در گردهمایی‌ها نباید رزومه همراه داشته باشی، مگر اینکه گردهمایی با هدف به اشتراک گذاشتن رزومه افراد برگزار شده باشد.  اگر خواستی از رزومه‌ات پرینت بگیری، بهتر است از یک کاغذ با کیفیت و ضخیم‌تر از کاغذهای عادی استفاده کنی. نیازی به خرید کاغذ رزومه نیست، مگر اینکه خودت دوست داشته باشی رزومه‌ات را روی یک کاغذ متفاوت چاپ کنی.

می‌توانم یکی از شغل‌های قدیمی‌ام را به میل خودم از رزومه حذف کنم؟

این شغل مربوط به سال‌ها قبل بوده و فقط سه ماه طول کشیده است. رزومه، یک سند بازاریابی است نه یک سند قانونی. می‌توانی به میل خودت بعضی از شغل‌ها را حذف کنی. بیشتر افراد، تمام شغل‌های خود را در رزومه ذکر می‌کنند اما اگر برای مدت کوتاهی در شغلی کار کرده‌ای، نیاز نیست آن را ذکر کنی.

آیا باید اطلاعات مربوط به درآمدهای سابقم را در رزومه ذکر کنم؟

به هیچ وجه! من با آگهی‌هایی که متقاضیان کار را وادار می‌کنند که حقوق سابق خود را در رزومه ذکر کنند کاملا مخالفم. این کار به ضرر آنها تمام می‌شود به‌خصوص حالا که بسیاری از شهرها و ایالت‌ها، پرسش درباره حقوق سابق افراد را غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

هوشمندانه‌ترین راه برای استخدام افراد این است که شرکت‌ها، محدوده درآمد پیشنهادی خود را در آگهی استخدام ذکر کنند. تو نیز به‌عنوان متقاضی کار می‌توانی درآمد دلخواهت را در رزومه ذکر کنی اما به هیچ وجه میزان درآمد سابق خود را فاش نکن. برای تو و همه متقاضیان کار آرزوی موفقیت می‌کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا