اخبار

چگونه می توانید حامی یک کودک باشید/ معرفی 5 خیریه فعال در حمایت از کودکان نیازمند

بسپار/ ایران پلیمر پتو را كشيد روي صورتش، خيلي وقت بود بيدار شده بود. موهاي لخت مشكي را بين لب بالا و بيني اش نگه داشته بود و به لباسها و كيفها و كفشهاي نو همكلاسي ها فكر مي كرد. از بين سوراخ هاي ريز روي پتو نور مي دويد در تاريكي آن زير. مادرش داد زد پاشو روز اولي دير ميرسي ها! به پهلو چرخيد، پلكهايش را روي هم فشار داد. به كوكهاي درشت روي كتوني قرمزش فكر كرد، به عكس باب اسفجي كه فقط تا چشمهاي پر از اشكش مانده بود. بقيه اش پاك شده بود. دوباره چرخيد. چشمهايش داغ شده بود. صداي كيسه پلاستيكي همراه با صداي كشدار كمد شنيده شد. بعد بوي تند يك چيز لاستيكي. صداي مادر كه معلوم بود پشتش به او بود را شنيد: كيفت را تميز شستم. پاشو بايد بري مدرسه. پلكهايش را دوباره فشار داد. همه مژه ها ي سياهش خيس شد.

همۀ ما وظیفه داریم در تغییر سرنوشت کودکانی سهیم باشیم که شاید تغییرها به دستان آنان رقم بخورد.

در این مطلب چند موسسه خیریه کودکان بی سرپرست، فعالیت و اهداف آنها معرفی خواهیم کرد به این امید که امسال شما هم حامی یک کودک نیازمند باشید. 

 

بچه های آسمان

بچه های آسمان نام یک مرکز نگهداری و توانبخشی کودکان معلول جسمی و ذهنی است که اکثر بچه هایی که در این مرکز نگهداری می شوند، به دلایل مختلف از داشتن خانواده محروم هستند اما هر یک با داشتن دنیایی متفاوت از هم، در سقفی مشترک به نام “بچه های آسمان” روز و شب را سپری می کنند.

می توان ساده تر گفت: بچه های آسمان نام یک خانه است. خانه ای که بار معنایی زندگی برای بچه ها به همراه دارد و مادریار، پدریارهایی که با دستان پرمهر خود، جای خالی مامان و بابا را برای این کودکان معصوم پر کرده اند.

داستان شکل گیری موسسه خیریه بچه های آسمان از این جا نشات می گیرد که ولی الله نقابی، پسری به نام کامران داشته که معلولیت جسمی-حرکتی داشته و بسیار مورد علاقه پدر و مادرش بوده‌است. یک بار که حاج‌آقا و پسرش در راه بوده‌اند، ماشین خراب می‌شود و پدر برای آنکه کامران داخل ماشین اذیت نشود او را زیر سایه درختی نزدیک خودرو می‌گذارد و مشغول تعمیر ماشین می‌شود.

ولی وقتی از کار فارغ می‌شود، با صحنه دردناکی روبه‌رو می‌شود. کامران توسط چند بچه دوره شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌است و او را دیوانه صدا می‌کنند. همین حادثه، سبب می‌شود کامران برای همیشه از مردم گریزان شود و تا آخر عمر، حاضر نمی‌شود کسی غیر از پدر و مادر و دکترش را ببیند.

پس از مرگ کامران، مادرش نیز پس از مدتی کوتاه از غم فراق فرزند، دارفانی را وداع می‌گوید. پس از مرگ کامران و مادرش، حاج آقا نقابی، ابتدا تصمیم می‌گیرد ارثیه مادر کامران را وقف آستان قدس رضوی کند، اما با توجه به نبود جایی برای نگهداری، حمایت و حفظ کرامت معلولان، تصمیم می‌گیرد که آن را به این منظور وقف کند و این می‌شود سرآغاز تاسیس مؤسسه خیریه بچه‌های آسمان.

حالا 20 سال از اولین روز تاسیس موسسه خیریه بچه های آسمان گذشته و در حال حاضر 400 بچه، روز و شب شان را در سه آسایشگاه اختصاصی، با مددکاران و دلسوزان حرفه ای و کاربلد سپری می کنند.

مؤسسه، سه آسایشگاه دارد. یکی در فشم (ویلای محل زندگی کامران) که مخصوص پسران بالای 14 سال است و حدود 200 مددجو در آن اقامت دارند. دیگری، آسایشگاه دختران بالای چهار سال با حدود 100 دختر (واقع در خیابان جردن) و آسایشگاه بیماران اعصاب و روان که در مهرشهر کرج واقع شده است، عمده این مددجوها نیز بی‌سرپرست هستند.

در واقع بچه های آسمان در قالب یک سازمان غیردولتی-غیرانتفاعی با هدف ارزشمند نوع دوستی، یک خانواده ی 400 نفره با 150 پرسنل است که به‌صورت شبانه‌روزی با مشارکت های مردمی از افراد تحت پوشش خود حمایت می‌کنند و کل هزینه ی روزانه، از خورد و خوراک تا مراقبت، نگهداری و درمانی افراد توسط مؤسسه انجام می‌شود.

حمایت از بچه های آسمان به صورت آنلاین از طریق سایت https://bachehayeaseman.org/ به شکل مشارکت با خرید محصول، بررسی لیست نیاز، ثبت عضویت داوطلبانه، کمک غیرنقدی و نقدی، خرید کارت پستال و سفارش استندهای تبریک و تسلیت و در خواست قلک امکانپذیر است. همچنین می توانید با شماره 43613 با پیش شماره 021 تماس بگیرید. 

 

انجمن حامیان کودکان کار و خیابان

این انجمن از سال 1381 با مجوز رسمی وزارت کشور در سطح ملی و موافقت اصولی بهزیستی با شماره ثبت 14174 فعالیت خود را در راستای کمک و توانمندسازی کودکان محروم، نیازمند و خارج از بستر آموزش ایران شروع کرده است. انجمن موفق شده از سال 1389 گواهی نامه استاندارد SGS  مرتبط با عملکرد اجرایی و مالی را از کشور سوئیس دریافت نماید و در سال 1394 بنا به درخواست انجمن جهت انجام رتبه بندی توسط ممیزین SGS در بین تمامی انجمن های جهان که دارای این استاندارد هستند و تعداد آنها 301 می باشد، موفق به اخذ رتبه 59 شود.  در حال حاضر در 4 مرکز سوادآموزی و حرفه آموزی سالانه یاری رسان 700 مددجوی دختر و پسر می باشد. بزرگترین افتخار این انجمن با سواد کردن بیش از 6000 نفر از افراد جامعه بوده است (سواد اموزی طبق تعریف سازمان ملل عبارت است از خواندن، نوشتن، محاسبه کردن، یادگیری مهارت های زندگی و دانستن مبانی اولیه کامپیوتر). 

نحوه کمک به انجمن به شکل کمک های نقدی شماره عابر بانک انجمن   5892101050908215، کمک های غیرنقدی در قالب لوازم التحریر، پوشاک، کیف و کفش، بسته های بهداشتی، برگزاری مراسم و رویدادهای آموزشی و …، کمک داوطلبانه و استند همدردی قابل انجام است. برای اطلاعات بیشتر می توانید سایت این انجمن را ببینید http://str-children.org/ و یا با تلفن 88028508 تماس برقرار کنید. 

 

انجمن حمایت از کودکان کار

انجمن حمایت از کودکان کار به عنوان نهادی مردمی، غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی با شماره‌ی ثبت 14607 و مجوز رسمی از وزارت کشور از سال 1381 تاکنون به فعالیت پرداخته است. این انجمن همواره طی این سال¬‌ها از کودکان کار، کودکان آسیب¬‌دیده و در معرض آسیب در مناطق پر آسیب، حمایت خود را در قالب فعالیت¬‌های حمایتی و آموزشی به انجام رسانیده. به رسمیت شناختن هویت انسانی کودکان و خدمات¬ رسانی بدون تبعیض اساس کار انجمن حمایت از کودکان کار است.

حمایت از حقوق کودکان به¬ ویژه کودکان محروم و کودکانی که در معرض آسیب¬‌های ناشی از بحران‌-ها و نابسامانی¬‌های اجتماعی و حوادث طبیعی هستند، وظیفه¬‌ای انسانی-اجتماعی بوده که بر عهده¬‌ی یکایک افراد، سازمان¬‌ها و نهادهاست. بی¬‌تردید بدون توجه کافی به حقوق کودکان و سرمایه¬‌گذاری و برنامه¬‌ریزی در امر آموزش، بهداشت و ارتقای سطح زندگی آنان امیدی برای دستیابی به دنیای بهتر وجود ندارد.

منظور از کار کودک درگیر کردن او در فعالیت¬‌های اقتصادی است که مانع تحصیل، آموزش و برخورداری وی از امکانات اولیه¬‌ی رشد فردی و اجتماعی¬شان می‌¬شود و با آسیب و بهره¬‌کشی همراه است. بنابراین شرکت کودکان در فعالیت¬‌هایی که به منظور کسب مهارت، نگرش و تجربه است و بر سلامت و رشد شخصیتی و تحصیل آنان تاثیر منفی نمی‌¬گذارد، کار کودک تلقی نمی-‌شود.

در حال حاضر انجمن حمایت از کودکان کار چهار مرکز در شهر تهران و یک مرکز در شهر بم دارد و 1414 کودک را تحت حمایت خود دارد.

عمده فعالیت های انجمن عبارتند از: سواد آموزي کودکان و پدران و مادران آنها، آموزش مهارتهاي زندگي براي داشتن زندگي بهتر جهت پيشگيري از ناهنجاريهاي رفتاري از جمله اعتياد و بزهکاري، حرفه آموزي  (جوشکاري، تراشکاري، لوله کشي، قالي بافي، عروسک سازي، آرايشگري مردانه و زنانه، خياطي، تعميرات موبايل، آموزش کامپيوتر و …)، آموزش بهداشت، خدمات پزشکي و درماني، مشاوره هاي روانشناسي و مددکاري، پر کردن اوقات فراغت با ورزش، کتابخواني،  برپايي آيين و جشن های مناسبتی، برگزاري اردوهاي متنوع، تهيه و ارایه کالا (لوازم التحرير، کتاب، کفش، لباس فصل، تغذيه روزانه، بسته هاي بهداشتي)، توانمندسازي خانواده ها با برگزاري برنامه های آموزشي در زمينه تنظيم خانواده و تعليم و رعايت حقوق کودک، تحقيق و پژوهش در حوزه فعاليت هاي انجمن و  حوزه های مرتبط

نحوه کمک به این انجمن

شماره حساب بانک سپه: 1345391503

شماره کارت بانک سپه: 5892101126007471

از طریق تلفن همراه: #555*4*733*

ارسال کد 10 به سامانه ی 207373 برای کمک پایدار ماهیانه

 

بنیادکودک

این بنیاد، از سال 1373 در ایران و آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد. این مؤسسه در ایران با نام “مؤسسه خیریه رفاه‌ کودک” و در آمریکا با نام “Child Foundation” به ثبت رسیده‌است. 

این مؤسسه، یک مؤسسه خیریه مردم‌نهاد، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی، فرامذهبی و فرامرزی است که رویکردی کاملاً انسان‌دوستانه دارد. هدف این مؤسسه دستیابی به این آرمان است که “هیچ دانش‌آموز با استعدادی به دلیل مشکلات اقتصادی از تحصیل و تلاش باز نماند.”

این مؤسسه با دریافت مجوز ملی از وزارت کشور توانست دامنه‌ی فعالیت خود را به‌ بسیاری از استان‌ها بگستراند و اینک 29 نمایندگی در شهرهای مختلف دارد.

بنیادکودک با ایجاد دفاتر برون‌مرزی خود توانست رابطه‌ای عاطفی بین ایرانیان مقیم خارج از کشور  با هموطنان‌شان در ایران به وجود آورد. دفاتر بین‌المللی در کشورهای آمریکا، سوئیس، آلمان، انگلیس، سوئد و کانادا، افغانستان و استرالیا مشغول به فعالیت هستند.

بنیادکودک از آغازِ فعالیت تاکنون توانسته‌است بیش از شانزده‌هزار دانش‌آموز و به تبع آن خانواده‌های آنها را تحت حمایت قراردهد و امروز نیز بیش از10500 دانش‌آموز بااستعداد را در سراسر ایران بورسیه کرده‌است که بیش از هزار نفر از این دانش‌آموزان توانسته‌اند به دانشگاه‌های کشور وارد شوند.

از آنجا که بنیادکودک از ابتدای فعالیت خود معتقد به عملکردی فراگیر، پیشرو، مدرن، پاسخگو و شفاف بوده‌است، همواره در جهت توسعه فناوری اطلاعات کوشیده‌است. پس با اعتقاد به این رویکرد متناسب با نیاز، اهداف، چشم‌انداز و… نسبت به طراحی یک نرم‌افزار جامع تحت وب به نام وندا اقدام‌کرد و در سال 87 به‌طور رسمی از این نرم‌افزار بهره‌برداری شد و از آن پس تمامی اطلاعات دانش‌آموزان، همیاران، همکاران، مالی و… بر روی این نرم‌افزار قرارگرفت و این نرم‌افزار توانست جامعه‌ جهانی بنیادکودک را به یک دهکده‌ی اطلاعاتی و ارتباطی تبدیل‌کند.

بنیادکودک در سال 2005 توانست از کمیسیون اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل (Ecosoc) مقام مشورتی دریافت‌کند و تاکنون نیز هر پنج سال یک‌بار با ارائه‌ی عملکرد شفاف و انسان‌دوستانه‌ی خود موفق شده‌است این گواهینامه را تمدید کند.

راه های کمک به کودکان از طریق این بنیاد به شکل حمایت از یک کودک، کمک به کودکان بیمار، همکاری در پروژه های انسان دوستانه، پرداخت کمک های غیرنقدی و کمک عمومی به بنیاد قابل انجام است. سایت این مجموعه http://childf.com/ را ببینید و یا با تلفن 42510 با کد 021 تماس بگیرید.  

 

کودکان فرشته اند

خیریه کودکان فرشته ایرانیان فعالیت خود را از سال 1388 در زمینه کودکان آغاز کرده و با شماره 40588 به ثبت ملی رسیده است. فعالیتهای این خیریه شامل برگزاری جشن در مناسبت های مختلف برای کودکان بستری در بیمارستان‌ها، فراهم کردن شرایط تحصیل برای کودکان بیمار، کم‌بضاعت یا بی‌بضاعت، تهیه دارو و فراهم کردن مایحتاج خانواده کودکان، بازسازی و تغییر ظاهر بیمارستان‌های کودکان، تهیه مسکن برای خانواده بیماران نیازمند و تجهیز بخش‌های بیمارستان‌هاست.

خیریه کودکان فرشته‌اند 6 سال است که برای کودکان مناطق محروم بلوچستان نیز فعالیت دارد. 

این موسسه شامل چهار تیم اصلی می‌باشد که فعالیت‌های خیریه به تفکیک، توسط این چهار تیم، مدیریت و انجام می‌شود:

تیم آموزش: تدریس به کودکان بستری در بیمارستان (بصورت روزانه)؛ که در حال حاضر در سه بیمارستان بهرامی، رسول اکرم(ص) و سوانح سوختگی فعالیت دارد.

تیم بازسازی: برنامه‌های هفتگی در مراکز نگهداری و بیمارستان‌های کودکان به صورت رایگان و داوطلبانه به منظور بازسازی و یا زیباسازی مکان موردنظر.

تیم اجرایی: برگزاری هفتگیِ جشن و برنامه‌های شاد و مفرح در بیمارستانها به منظور تقویت روحیه کودکان و والدینشان.

تیم مددکاری: تهیه دارو و فراهم کردن مایحتاج خانواده کودکان بیمار به صورت روزانه.

خیریه کودکان فرشته‌اند در حال حاضر در شهرهای همدان، ساری، سنندج، کرمانشاه، ارومیه و کرمان نیز فعالیت دارد.

برای کمک های نقدی و غیرنقدی  و یا همکاری با این خیریه می توانید به سایت https://koodakancharity.ir/ مراجعه کنید و یا با شماره 77586848 در تهران تماس بگیرید.

 

 

گردآوری: سپیده ارشاد

 

 

 این مقاله در شماره 209 ماهنامه بسپار شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا