اخبار

چگونه رطوبت مواد پلاستیکی را در فرآیند قالب گیری تزریقی به طور موثر کنترل نماییم؟

بسپار/ ایران پلیمر حین فرآیند قالب گیری تزریقی اثر رطوبت بر مواد پلاستیکی بسیار زیاد است. اثراتی که رطوبت می تواند بر پلاستیک ها ایجاد نماید به جز ایجاد ترک، سفید شدگی و حباب های هوا می تواند باعث تخریب پلاستیک و کاهش عملکرد های آن ها شود. بنابراین، نیاز است که میزان رطوبت موجود در پلاستیک ها در فرآیندهای قالب گیری تزریقی و سایر فرآیندها کنترل شود.

عوامل بسیاری در فرآیند خشک کردن پلاستیک ها موثر است. از جمله این عوامل می توان به دمای خشک کردن، جریان هوا، زمان، دمای عملکرد و محیط اشاره کرد. دمای خشک کردن بسته به انواع مواد متفاوت است. از طرفی، این دما برای خشک کردن کامل مواد بسیار بحرانی است. دمای کم ممکن است باعث خشک شدن ناکافی شده و دمای زیاد می تواند باعث تخریب و تغییر عملکرد مکانیکی و فیزیکی شود.

از طرفی، هرچه جریان هوا جهت خشک کردن بیشتر باشد، خشک شدن بهتر اتفاق می افتد. جالب اینجاست که برای این جریان هوا نیز مقدار بهینه ای گزارش شده است. جریان هوای بهینه، ۵/۱ تا ۵/۳ مترمکعب بر کیلوگرم ساعت گزارش شده است.

در وهله ی اول برای کنترل رطوبت در پلاستیک ها  به صورت موثر نیاز است که تجهیزات مناسبی انتخاب شود. به عنوان مثال در بازار خشک کن های هوای داغ، نیم هوای داغ و نیم رطوبت زدا و رطوبت زدای کامل موجود است. نوع خشک کن مناسب باید متناسب با نوع ماده ی بسپاری انتخاب گردد.

برای بسپارهایی که مانند PP، PE، PS، PVC و PPS جذب رطوبت زیادی ندارند می توان از خشک کن های هوای داغ معمول استفاده نمود. برای بسپارهایی نظیر ABS، PMMA، PC، POM و PBT که جذب رطوبت تا مقادیر متوسط (کمتر از 05/0 درصد) را دارا هستند می توان از خشک کن ها نیم هوای داغ و نیم رطوبت زدا استفاده نمود. برای پلاستیک ها با قابلیت جذب رطوبت زیاد (کمتر از 02/0 درصد) نظیر PA، PET و PES باید از خشک کن های رطوبت زدای کامل استفاده نمود چراکه این مواد به خشک شدن کامل نیازمندند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا