اقتصاد و مدیریت

چگونه در شرایط دشوار اقتصادی یک کسب‌وکار جدید را شروع کنیم؟

بسپار/ ایران پلیمر شروع یک کسب‌وکار جدید کار سختی است و وقتی کشوری در شرایط اقتصادی دشوار قرار می‌گیرد، این کار سخت‌ تر هم می‌شود. دلیل آن هم تا حدی این است که وقتی بازارهای اعتباری در تنگنا قرار می‌گیرند، تامین مالی دشوار می‌شود. به همین دلیل صاحبان کسب‌وکارهای کوچک باید طرح‌‌های کسب‌وکاری متناسب با شرایط موجود تهیه کنند. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید سهمی از تامین مالی داشته باشید، باید پیش‌بینی‌های واقع‌بینانه از پولی که در دست دارید، داشته باشید: چقدر پول می‌خواهید وارد کسب‌وکارتان کنید، چقدر پول باید اضافه کنید تا هزینه‌های عملیاتی شما جبران شود و چه کاری باید انجام دهید تا به سود برسید. اگر می‌خواهید به سوی کارآفرینی بشتابید، نکات زیر را در نظر داشته باشید تا در شرایط اقتصادی سخت بتوانید کسب‌وکار موفقی راه‌اندازی کنید.

 

۱) پیدا کردن منبع مالی: قبل از اینکه درخواست وام بدهید، از مشاوران حرفه‌ای درخواست کنید طرح کسب‌وکارتان را مرور کنند تا مطمئن شوید چیز مهمی را از قلم نینداخته‌اید و فرضیات‌تان دقیق است. برای این کار می‌توانید سراغ افراد زیر بروید:  دوستی که خودش کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده است؛  مدیر بانکی که احتمالا قرار است به شما وام بدهد؛  یک حسابدار خبره.

علاوه بر تامین مالی برای بنگاه جدید، اگر نتوانستید پیش‌بینی‌های درآمدی اولیه خود را محقق کنید، یک برنامه مالی پشتیبان، هم برای کسب‌وکارتان و هم امور مالی شخصی ایجاد کنید. همچنین باید ذخایر نقدی داشته باشید تا به اندازه ۶ تا ۱۲ ماه بودجه کافی برای پرداخت‌ ضروری‌ترین بدهی‌های خود را (اجاره، حق بیمه و…) داشته باشید.

۲) بازاریابی هوشمندانه: وقتی اقتصادی در وضعیت نابسامان به سر می‌برد، شروع یک کسب‌وکار جدید به خلاقیت و نبوغ نیاز دارد. عناصر بازاریابی را در طرح کسب‌وکارتان بیشتر مورد توجه قرار دهید. قرار است دقیقا چه چیزی بفروشید، مشتریان هدف شما چه کسانی هستند، محصولات یا خدمات خود را چگونه قیمت‌گذاری می‌کنید و برنامه شما برای توسعه کسب‌وکار چیست؟

با در نظر گرفتن بازارهای گوشه، شانس بهتری برای موفقیت خواهید داشت. پایگاه مشتریان اصلی خود را مشخص کنید تا برای بازاریابی استراتژیک‌تر با گروه‌های کوچک‌تری سروکار داشته باشید. به عنوان مثال، اگر خدمات حرفه‌ای خاصی را برای زنان ارائه می‌دهید، ببینید می‌توانید آنها را به گروه‌های کوچک‌تر در یک دامنه سنی، نوع شغل یا موقعیت جغرافیایی محدود کنید؟

فراموش نکنید که باید رقابت را به‌شدت تحت‌نظر داشته باشید. تحلیل‌های رقابتی انجام دهید و ببینید دیگران چه کارهایی انجام می‌دهند و از کدام تکنیک‌های بازاریابی برای ایجاد کسب‌وکار استفاده می‌کنند. آیا تغییری در محصول ایجاد کر‌ده‌اند؟ آیا قیمت را پایین آورده‌اند؟ آیا از تاکتیک‌های تبلیغاتی خلاقانه‌ای استفاده می‌کنند؟ باید بدانید رقبایتان کجا قرار گرفته‌اند و سپس برای به‌دست آوردن سهم بازار، خودتان را متمایز کنید. به عنوان مثال، بررسی کنید که رقبا کجا فعالیتی ندارند و کدام مشتریان احتمالی را از دست داده‌اند، سپس آن بخش از بازار را در دست خودتان بگیرید.

۳) کوچک شروع کنید: انتظارات و هزینه‌های خود را تا جایی که ممکن است از مقیاس کوچکی شروع کنید و سپس وقتی کسب‌وکارتان رونق گرفت، برای توسعه برنامه بریزید. طرح کسب‌وکارتان را مرور کنید و آنچه برای شروع نیاز دارید را دوباره بررسی کنید. به عنوان مثال ببینید آیا می‌توانید از مکان کوچک‌تر و ارزان‌تری کارتان را شروع کنید یا فعلا دفتر فیزیکی نداشته باشید و مجازی فعالیت کنید؟  بعد از اینکه در مورد بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین فضای کار تصمیم گرفتید، به نیازهای کارکنان خود فکر کنید. قبل از استخدام نیروهای تمام وقت، فکر کنید چه پست‌هایی باید پر شوند و آیا می‌توان از نیروهای موقت یا نیمه‌وقت استفاده کرد؟ در مورد مزایایی که می‌توانید به کارکنان بدهید واقع‌بین باشید. هم برای خودتان و هم برای کارکنان بهتر است که در ابتدای کار در رابطه با پرداخت مزایای ثابت و قابل‌توجه وعده‌ای داده نشود که در بلندمدت نتوانید از پس پرداخت آن برآیید. هر وقت سود کسب‌وکارتان به صورت دوره‌ای افزایش پیدا کرد، می‌توانید برای کارکنان پاداش درنظر بگیرید و آنها را در این افزایش سود سهیم کنید.  

۴) استفاده از تکنولوژی به نفع خود: تکنولوژی می‌تواند راه‌های زیادی را برای پس‌انداز پول و افزایش سود، پیش پای شما بگذارد. به عنوان مثال:

• بازار خود را با فروش از طریق کانال‌های آنلاین توسعه دهید.

• به‌جای تبلیغات چاپی یا الکترونیکی گران‌، از بازاریابی ایمیلی یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

• از وبت‌سایت‌ها و روزنامه‌هایی که مطالبی در مورد کارآفرینان و رهبران کسب‌وکار موفق منتشر می‌کنند، بهره ببرید.

• وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید تا وقتی مشتری موضوع مشابهی در مورد محصول شما جست‌وجو می‌کند، جزو اولین‌ سایت‌ها در مرورگرها بالا بیاید.

• ابزارهای بازاریابی مقرون به‌صرفه مثل پادکست‌ها یا وبینارها را از طریق وب‌سایت خود تولید کنید.

• یک برنامه وفاداری مشتری آنلاین ایجاد کنید که در آن توصیه‌های پیشرفته‌ای در مورد فروش و تخفیف‌ها مطرح شده باشد.

۵) شبکه، شبکه و شبکه: تا جایی که می‌توانید با افراد فعال در جامعه خود که شما را به مشتریان جدید ارجاع می‌دهند و در توسعه کسب‌وکارتان نقش دارند، ارتباط برقرار کنید. نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ یک گروه شبکه‌ای کسب‌وکار محلی پیدا کنید یا با اتاق بازرگانی شهرتان ارتباط بگیرید. سعی کنید به یک انجمن حرفه‌ای بپیوندید تا از ایده‌های دیگران بهره ببرید.

۶) ایده‌هایی برای کاهش هزینه‌ها: یک اقتصاد ضعیف می‌تواند روش‌های خوبی که برای پس‌انداز پول وجود دارد را پنهان کند اما ایده‌های خلاقانه‌ای وجود دارد تا بتوانید هزینه‌های استارت‌آپ خود را به حداقل برسانید:

• خریدن ملزومات و مواد اولیه از کسب‌وکارهایی که در آستانه تعطیلی هستند یا می‌خواهند موجودی کالای خود را کم کنند. این موضوع به‌ویژه برای آیتم‌هایی مثل لوازم الکترونیکی، ملزومات اداری و … کاربرد دارد.

• تهاتر کردن با دیگر صاحبان کسب‌وکار. امکان اتحادهای کاری را بررسی کنید و با تجارت محصولات یا خدمات با کسب‌وکارهای دیگر، خیلی از هزینه‌های خود را جبران کنید.

• اگر پول کافی برای پرداخت هزینه مشاور حقوقی ندارید، از منابع آنلاین که اطلاعات حقوقی کافی در امور بازرگانی کشورتان را در اختیار می‌گذارند، استفاده کنید.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا