مقالات

چگونه از پل های فولادی نگهداری کنیم؟/ نقش پوشش ها در عمر مفید یک سازه

بسپار/ ایران پلیمر اهمیت پوشش های محافظ در ممانعت از تخریب سازه های فولادی را نمی توان به خوبی ارزیابی کرد. ولی نتایج مطالعه ای که در ایالات متحده با پشتیبانی NACE و اداره ی بزرگراه های فدرال انجام شده است نشان می دهد سالانه حدود 276 میلیارد دلار هزینه ی خوردگی در ایالات متحده است. این عدد تقریبا معادل 3.1 درصد از تولید ناخالص ملی (national GDP) است. این آمار نشان دهنده ی اهمیت حفاظت از خوردگی در دنیای امروز است. 
 
در سالهای اخیر نیاز به راهکارهای محافظتی از سازه های فولادی که بتواند در مدت زمان طولانی در برابر محیط خورنده از آن ها محافظت کند بسیار گسترش پیدا کرده است. این محافظت باید در تمام مراحل تولید و استفاده از سازه اعمال شود. سازه هایی مانند ساختمان ها، پل ها، کشتی ها، وسایل نقلیه و دیگر سازه های فلزی از لحظه ی تولید، در مراحل نصب، استفاده و تا پایان عمر مفید خود نیاز به محافظت در برابر خوردگی دارند.
ساز و کارهای حفاظتی متفاوتی برای پوشش های محافظ از سازه های فلزی در برابر عوامل خورنده ی محیطی وجود دارد. در ابتدا تولید پوشش و نحوه ی اعمال آن باید در نظر گرفته شود. با گذشت زمان، پوشش به علت آغاز و پیشرفت فرایند خوردگی، عملکرد حفاظتی خود را از دست می دهد و لازم است هزینه های اولیه دوباره تکرار شوند.
تولید کنندگان پوشش معتقدند که تولید پوشش هایی با پایداری بیشتر با استفاده از سیستم پوششی با دوام زیاد ممکن خواهد بود. در این صورت تاثیر زیست محیطی پوشش نیز در کنار محاسن استفاده از آن باید در نظر گرفته شود.
در این مقاله، مطالعه ای که در این زمینه صورت گرفته است بررسی می شود. این کار با ارزیابی تاثیرات زیست محیطی سیستم های پوششی حفاظتی در طول عمر مفید آن ها انجام می شود. پیش از آغاز، اطلاعاتی در مورد پایداری و عمر مفید پوشش مورد نیاز است. 
 
پیشینه ی قوانین توسعه پایدار در اتحادیه ی اروپا
نگاهی گذرا به راهکارهای توسعه ی پایدار در اتحادیه ی اروپا (E.U. Sustainable Development Strategy) نشان می دهد شورای اروپا راهکاری جامع و کامل در ژوئن سال 2006 تدوین کرده است. تمامی هدف این راهکار، بهبود پیوسته ی کیفیت زندگی نسل حاضر و آینده، استفاده از منابع تجدید پذیر و تشویق به استفاده از نوآوری های سازگار با محیط زیست بوده است.
این کار موجب ایجاد افزایش تقاضا برای ارزیابی زیست محیطی مواد مورد استفاده در سازه ها، به ویژه سازه های ساختمانی، شد. به واسطه ی این قوانین، در اتحادیه ی اروپا ساخت “خانه های سبز” بسیار گسترش پیدا کرده است. مواد مورد استفاده در ساخت این خانه ها (از جمله پوشش ها) باید سازگار با محیط زیست باشند.
یکی دیگر از ابتکارات اتحادیه ی اروپا، توجه بیشتر به کاهش اثرات زیست محیطی محصولات با قوانین تولیدات سبز فراگیر (Green Public Procurement (GPP)) است. در این قوانین به مقامات دولتی توجه ویژه ای شده است. به موجب این قوانین، مسئولین دولتی موظف به استفاده از محصولات و خدماتی هستند که کمترین آثار زیست محیطی را ایجاد می کنند. این کار تولیدکنندگان محصولات مورد نیاز مقامات دولتی را ملزم می کند که در تولید محصولاتشان، آثار زیست محیطی آن ها را در نظر بگیرند. 


پشتیبانی CEPE برای ارزیابی چرخه ی زندگی

CEPE (شورای اروپایی صنعت پوشش، جوهر چاپ و پوشرنگ، the European Council of Paint Printing Ink and Artists’ Colors Industry) به سرعت، داده هایی قابل اطمینان برای مشخص کردن تاثیر زیست محیطی محصولات را برای اعضای خود مشخص کرده و برنامه ای را برای استخراج داده های مربوط به چرخه ی تولید و کاربرد انواع پوشش آغاز کرده است.
از آن جایی که پوشش از اجزای مختلفی تشکیل شده است، تعیین داده های دقیق برای هر نوعی از محصولات به میزان دسترسی به اطلاعات مربوط به مواد اولیه وابسته است. اولین مشکل بر سر راه ارزیابی چرخه¬ی تولید و کاربرد پوشش ها، نبود اطلاعات مربوط به مواد اولیه بود. به همین دلیل در مرحله ی ابتدایی باید اطلاعات مربوط به مواد اولیه جمع آوری می شد. با جمع آوری این اطلاعات، یک پایگاه داده برای صنعت پوشش به وجود آمد. همچنین اعضای CEPE بر روی آثار زیست محیطی فرایند تولید پوشش های مختلف، تحقیقات زیادی انجام داده اند. نتیجه ی این تحقیقات منجر به تولید نرم افزاری به نام Eco Footprint Tool شده است. این نرم افزار می تواند بر اساس نوع محصول، و با توجه به پایگاه اطلاعاتی مربوط به فرایند و مواد اولیه، میزان آثار زیست محیطی آن را در مرحله¬ی تنظیم فرمولاسیون مشخص کند.

 

برگردان: مهندس سمانه جعفری

(ادامه دارد…) 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 184ام  ماهنامه بسپار که در دی ماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


مترجم: مهندس سمانه جعفری¬فرد، دانشجوی مقطع دکتری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا