اخبار

چند استاندارد جدید برای نانوپوشش ها تصویب شد/ اینجا ببینید

بسپار/ایران پلیمر در جلسه مشترک ستاد نانو و سازمان استاندارد ایران، تدوین ۶ استاندارد ملی جدید در حوزه فناوری نانو به تصویب رسید.

 دومین جلسه کمیته برنامه‌ریزی تدوین استانداردهای فناوری نانو در سال ۱۴۰۰، به منظور تصمیم‌گیری در خصوص تدوین استانداردهای ملی جدید با توجه به پیشنهادات ارائه شده به سازمان ملی استاندارد برگزار شد.

در این جلسه کلیه استانداردهای پیشنهادی مطرح شد و توسط اعضای کمیته مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت عناوین پیشنهادی برای ۶ استاندارد تصویب شد.

عناوین استانداردهای مصوب کمیته برنامه‌ریزی به شرح زیر است:

فناوری نانو – آنالیز اندازه ذرات به روش پراکندگی پرتو ایکس با زاویه کوچک (SAXS) – روش آزمون (منبع: ISO ۱۷۸۶۷:۲۰۲۰)
فناوری نانو – اندازه‌گیری اندازه ذرات و توزیع شکل به وسیله میکروسکوپ الکترونی روبشی (منبع:ISO ۱۹۷۴۹:۲۰۲۱)
نانومواد – تعیین کمی رهایش نانوشی از پودرهای ناشی از تولید هواسل‌ها (تجدیدنظر استاندارد ملی شماره ۱۷۱۴۹ با استفاده از ISO ۱۲۰۲۵:۲۰۲۱)
فناوری نانو – نانو پوشش‌های سخت – ارزیابی مقاومت در برابر خراشیدگی و کندگی – روش‌های آزمون
فناوری نانو – ارزیابی عملکرد سطوح چربی گریز – روش آزمون و تعیین مشخصات
فناوری نانو – نانو پوشش‌های سخت – طبقه‌بندی و خواص – راهنما

طبق رویه سازمان ملی استاندارد، قبل از شروع به تدوین هر استاندارد ملی، عنوان و دبیر آن توسط سازمان ملی استاندارد تأیید می‌شود. برای این منظور کمیته‌ای با عنوان «کمیته برنامه‌ریزی» در حوزه تخصصی مرتبط با آن استاندارد شامل کارشناسان و مدیرانی از سازمان ملی استاندارد، نمایندگان کمیته فنی متناظر مرتبط، کارشناسان فنی و تخصصی مرتبط با موضوع استاندارد تشکیل شده است.

به نقل از ستاد نانو، تصویب عنوان هر استاندارد، بر اساس شاخص هایی از قبیل ارتباط تخصص و سابقه دبیر با موضوع استاندارد، نیازمندی‌های جامعه علمی و صنعتی کشور، ظرفیت‌های فنی و اقتصادی کشور، وجود منابع علمی و پژوهشی معتبر برای استاندارد و … انجام می‌شود.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا