اخباراخبار ویژه

چشم‌انداز رمزارزها در سال میلادی ۲۰۲۲

بسپار/ایران پلیمر بلومبرگ به بررسی چشم‌انداز رمزارزها در سال۲۰۲۲ پرداخت. دو دسته ریسک بر تحولات قیمت بازار رمزارزها موثر است. دسته اول ریسک‌های سیاسی است که به سیاست‌های دولت‌ها در برابر اقبال عمومی از این بازار برمی‌گردد. دسته دیگر، ریسک‌های اقتصادی است که به نوع سیاست‌های اتخاذشده برای کاهش آسیب‌های اقتصادی ناشی از پاندمی مرتبط است.

دوسال اخیر برای رمزارزها بازار سبزی را به ارمغان داشته است. بیت‌کوین از ابتدای سال میلادی جاری ۶۷ درصد بازده را تاکنون ثبت کرده است. بازار آلت‌کوین‌ها بسیار داغ‌تر از بیت‌کوین بوده است. برای مثال توکن GALA با ۵۷ هزار درصد بازده از ابتدای سال تاکنون بیشترین بازده را بین توکن‌های بازار رمزارزها داشته است. رشدی که توانست زمینه‌های جدیدی را در حوزه تکنولوژی به جهان معرفی کند که مهم‌ترین آن‌ حوزه NFT و Metaverse بود. با نزدیک شدن به انتهای سال ۲۰۲۱ سوال اینجاست که آیا بازار رمزارزها همچنان پرسود خواهد بود یا دیگر نمی‌توان بازده سال ۲۰۲۱ را در سال ۲۰۲۲ انتظار داشت؟ بلومبرگ در این گزارش به این موضوع پاسخ می‌دهد.

 شرایط سیاسی بازار رمزارزها

رشد سال ۲۰۲۱ باعث شده سرمایه بسیاری جذب بازار رمزارزها شود به‌طوری که ارزش این بازار از حدود ۷۷۰ میلیارد دلار به بیش از ۲/ ۲ تریلیون دلار رسید. هجوم این‌چنینی به بازار رمزارزها مسیر کلاهبرداری را برای برخی از افراد هموار کرد و این موضوع باعث جلب‌توجه دولت‌ها به این حوزه شد. سیاست‌مداران در کشورهای مختلف سیاست‌های متفاوتی را در قبال شرایط پیش آمده اتخاذ کردند.

سخت‌ترین سیاست‌ها علیه رمزارزها توسط دولت چین اعمال شد. در ابتدا معاملات ان‌اف‌اتی در این کشور ممنوع شد. سپس به سراغ استخراج‌کنندگان رمزارزها رفته و استخراج رمزارز در این کشور ممنوع اعلام شد که باعث شد بسیاری از ماینرها به کشورهای همسایه مهاجرت کنند. در نهایت ممنوعیت معاملات بانکی مرتبط با رمزارزها تیر آخر را بر پیکره نیمه جان معاملات بازار رمزارزها در این بازار وارد کرد که باعث سخت‌تر شدن معاملات برای معامله‌گران خرد این کشور شد.

در برابر این تصمیمات، دولت ایالات‌متحده تصمیمات نرم‌تری را در خصوص رمزارزها در پیش گرفت. غیر از اعمال مالیات بر کارگزاران معاملات رمزارزها که برای تامین لایحه بودجه زیرساخت‌های آمریکا ارائه شد، باقی تصمیمات اتخاذ شده تقریبا در راستای رشد این بازار بوده و پیش‌بینی می‌شود چنین سیاست‌هایی در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.

  شرایط اقتصادی بازار رمزارزها

با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده در دوران شیوع کرونا، تورم در سطح جهان شیب صعودی به خود گرفت. بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که پول‌پاشی و سیاست‌های حمایتی دولت‌ها در طول شیوع بیماری کرونا یکی از عوامل اصلی رشد بازارهای مالی به خصوص بازار رمزارزها در این دوره است.

تاثیر تورمی سیاست‌های حمایتی کم‌کم درحال پدیدار شدن است. برای مثال تورم نقطه به نقطه ایالات‌متحده در ماه نوامبر برابر با ۸/ ۶ درصد گزارش شده که در ۳۹ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.  فعالان بازار رمزارزها معتقدند که این دارایی‌ها در دسته دارایی‌های ریسکی قرار می‌گیرند، ولی بیت‌کوین و اتریوم از این قاعده مستثنی هستند. در نتیجه بسیاری بر این عقیده‌اند که یکی از گزینه‌های صعود سال ۲۰۲۲ اتریوم و دیگری بیت‌کوین‌ خواهد بود که معامله‌گران برای پوشش ریسک‌های ناشی از تورم به آنها روی خواهند آورد. البته باید به خاطر داشت که طلا و اوراق قرضه رقبای اصلی و کارکشته بیت‌کوین در این زمینه هستند.

  شرایط قیمتی بازار رمزارزها

در حال حاضر بیت‌کوین در محدوده ۴۸ تا ۵۰ هزار دلار درحال نوسان است. کانال ۴۰ هزار دلار مهم‌ترین سطح حمایتی و کانال ۷۰ هزار دلار نیز مهم‌ترین سطح مقاومتی بیت‌کوین است. بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که با عبور بیت‌کوین از ۷۰ هزار دلار باید منتظر بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری بود. اتریوم نیز یکی از پویاترین اکوسیستم‌های بلاک‌چینی بود و بسیاری از تکنولوژی‌های تازه روی این شبکه ایجاد شدند. با توجه به رشد روزافزون پروژه‌های مختلف بر بستر اتریوم مانند NFT، DeFi و… انتظار رشد قیمت اتریوم نیز دور از انتظار نخواهد بود.

دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا