اخبار

چرا نمی گذاشتند در لوله های تک لایه پلی پروپیلنی آبی گرم شود؟!

بسپار/ ایران پلیمر استفاده از لوله های تک لایه پلی پروپیلن در آب گرم مصرفی تاسیسات ساختمان هنوز هم در ایران و فراتر از مرزها امری استاندارد و پذیرفتنی است.

در شرایطی که استفاده از لوله های تک لایه پلی پروپیلنی در آب سرد و گرم مصرفی در دنیا پذیرفته شده و در ایران نیز مطابق با مبحث 16 مقررات ملی ساختمان و با مجوز مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی این موضوع رواج داشت، در دوره ای کوتاه این کاربرد برای لوله های تک لایه منع گردید که با پیگیری های زیادی که از سوی تولیدکنندگان صورت پذیرفت، مصوبه لغو این ممنوعیت برداشته شد.

و اما بد نیست ماجرای این داستان را یک بار دیگر مرور نماییم.

در سال 96 باتوجه به ویرایش جدید مبحث 16 و ارائه برخی تغییرات و جداول جدید در مصرف این لوله ها که اعتراضاتی را درپی داشت و ابلاغیه ای از سوی وزارت مسکن مبنی بر صحت جداول جدید و عدم استفاده لوله های پلی پروپیلن در آب گرم مصرفی اعلام گردید.

لازم به توضیح است که امروزه استاندارد های اروپا و امریکا استفاده از لوله های تک لایه پلی پروپیلن را برای مصارف آب گرم در منازل ممنوع نکرده است.

ولی مطابق با مبحث 14 قوانین مقررات ملی ساختمان، استفاده از این نوع لوله ها در اجرای سیستم گرمایشی از جمله رادیاتور همچنان مجاز نیست.

پس از این دستور بود که بسیاری از واحد های کوچک و متوسط ساخت لوله های تک لایه که تا قبل از این ابلاغ از راه تولید این محصول حیات اقتصادی داشتند دچار بحران های زیادی شده و حتی تعدای از این مجموعه های تعطیل و یا دچار ورشکستی شدند و این موضوع در حالی رخ میداد که استفاده از لوله های تک لایه در اروپا و امریکا نه تنها رد نشده بلکه با رعایت استاندارد های تولید استفاده از این لوله ها امری عرف و متداول است.

تولید کنندگان که بعد از صدور این بخشنامه دچار بحران های عدیده ای شده و همچنین تناقض در سطح استاندارد های ملی و بین المللی را مشاهده می کردند، بر آن شدند تا بار دیگر با توسل به بازنگری های قانونی در این بخشنامه آزمایشات مجدد و در پارامترهای استاندارد بار دیگر بازنگری مجددی شود.

تلاش ها و پیگیری های  مکرر تولیدگنندگان لوله های تک لایه زمان زیادی نبرد  و با تایید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مُهر تایید بر کارایی این لوله ها در آب گرم مصرفی زده شد و مشخص گردید؛این لوله ها اگر با  رعایت تمامی ضابطه های استاندارد تولید و استفاده گردد، استفاده از آن در تاسیسات ساختمان بلامانع است. و در شهریور 1398 نامه ای  از طرف وزارت مسکن و شهرسازی خطاب به تمام روسای سازمان های راه و شهرسازی و همچنین سازمان های نظام مهندسی با موضوع عدم ممنوعیت استفاده از لوله های تک لایه در تاسیسات آبگرم ساختمان، صادر و ابلاغ گردید.

البته بار دیگر باید عنوان نماییم که استفاده از لوله های تک لایه پلی پروپیلن یا چند لایه، در محل مناسب کاربری خود می تواند ضمن کاهش هزینه ها، افزایش راندمان را به همراه داشته باشد.

 

خبرنامه گیتی پسند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا