اخبار

چرا ظرفیت تولید PVC در پتروشیمی های ایران کاهش یافته است؟

بسپار / ایران پلیمر در حالی قیمت پی وی سی در بازارهای آسیایی با افت دوباره حدودا به 810 تا 820 دلار در هر تن برای منطقه GCC و 820 تا 830 برای هندوستان رسیده است که در بازار ایران هم حجم معاملات به شدت کاهش یافته است. به نظر می رسد با توجه به اینکه در هفته های اخیر قیمت های پایه پلیمرهای ایرانی به دلیل تعطیلی از روند بازارهای جهانی عقب مانده است، احتمالا شاهد افت قیمت پایه پی وی سی در بازار ایران تا محدوده 7 هزار و 200 تومان خواهیم بود. این در حالی است که کاهش حجم معاملات در بازار داخلی ایران و کاهش صادرات پی وی سی سازها سبب شده تا ظرفیت تولید این مجتمع ها به کمتر از 70 درصد برسد. کارشناسان بازار پی وی سی معتقدند؛ مقاومت پی وی سی سازها در برابر افت قیمت یکی از دلایلی است که آنها را مجبور به کاهش ظرفیت تولید کرده است.

به نظر می رسد کاهش مداوم قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی و تخفیف پی وی سی سازها تا محدوده 8 درصد نیز توانست بازار پی وی سی ایران را از رکود خارج کند، از این رو پی وی سی سازها با انبارش بالای پی وی سی روبه رو هستند، در بازارهای صادراتی هم ورود محموله های آمریکایی به بازارهای منطقه با قیمت هایی رقابتی و همچنین فروش سابیک عربستان به صورت یوزانس از دلایلی است که پی وی سی سازهای ایرانی را به حاشیه رانده است.

در همین حال گر چه پی وی سی سازهای ایران فروش محموله های پی وی سی را با توجه به افت مداوم قیمت ها در بازار آسیایی با رقم های کنونی مقرون به صرفه نمی دانند، اما به نظر می رسد مشکل عمده آنها از بین رفتن حاشیه سود نیست، بلکه مقاومت در برابر کاهش نرخ و عدم توانایی در فروش محموله های صادراتی به دلیل وضعیت کنونی بازار است.

این در حالی است که نرخ صادراتی پی وی سی ایرانی در هفته جاری هنوز از سوی هلدینگ خلیج فارس اعلام نشده است، پتروشیمی غدیر هم هفته آینده تندر صادراتی خواهد داشت.

برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ کاهش سرمایه گذاری در بازار پی وی سی، سیاست های انقباضی بانک ها و جو امنیتی بازار پتروشیمی، فشار برای بازگشت ارز حاصل از صادرات از دلایلی است که بازار را در حالت رکود نگه داشته است.

با این حال به نظر نمی رسد روند بازار پی وی سی تا پایان سال میلادی تغییر یابد، در بازار پی وی سی داخلی ایران هم کارشناسان انتظار تغییر بازار را ندارند.

پتروتحلیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا