اخباراخبار ویژه

چرا در نمایشگاه ایران پلاست شرکت نمی کنم؟!

بسپار/ ایران پلیمر مهران مدبری، مدیرعامل شرکت سازنده ماشین های بادکن پت با نام تجاری پارت پت، در گفت و گویی با خبرنگار بسپار ضمن اعلام عدم حضور خود در شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، به رغم اینکه در تمامی 15 دوره قبلی حضور داشته است، نکاتی را خطاب به برگزارکننده و مشارکت کنندگان بیان کرد.

وی در ابتدا گفت: واقعیت این است که اگر بخواهیم از مهم ترین رویداد پلاستیک کشورنام ببریم، بی شک نمایشگاه ایران پلاست خواهد بود. نمایشگاهی که همه دست درکاران این صنعت از مواد اولیه، مستربچ، کامچاندهای پلیمری، ماشین آلات و قالب و محصولات و … همه در یک زمان و مکان مشخص طی پانزده دوره، دور هم گرد آمده اند.

در دوره های اولیه، این نمایشگاه واقعا بین المللی بود ولی متاسفانه با گذشت هر سال، رو به افول گذاشت و جایگاه بین المللی خود را چنانکه در دوره های اخیر دیده ایم از دست داد!

این نمایشگاه به دلیل پتانسیل صنعت پلیمرحتی در سال های اولیه برگزاری به نمایشگاهی در کلاس A+ تبدیل شد. امروز ما هزینه یک نمایشگاه A+ را پرداخت می کنیم ولی مطلقا خدمات این کلاس نمایشگاهی را دریافت نمی کنیم.

مدبری در ادامه افزود: باید دید چه سیاستی پشت پرده وجود دارد که این نمایشگاه هر ساله رو به افول است. آیا همه چیز به دلیل تحریم هاست که کشورهای دیگر در نمایشگاه شرکت نمی کنند؟ یا نتیجه سیاست های غلط مدیران و برگزارکنندگان و شرکت کننده هاست؟

مدبری در ادامه به برخی دلایلی اشاره کرد که از نظر وی باعث از دست دادن جایگاه نمایشگاه ایران پلاست در سطح منطقه شده است: اینجانب به عنوان مدیر پارت پت و مسوول برگزاری چندین دوره نمایشگاه ایران پلاست در انجمن ماشین سازها به چند نکته اشاره می کنم. اول اینکه در کلیه کشورهای پیشرفته، برای نمایشگاه های تخصصی از صاحبان منفعت در آن حوزه دعوت می شود.

مثلا نمایشگاه پلاست میلان توسط انحمن ماشین سازهای این کشور برگزار می شود. یا نمایشگاه k، چایناپلاس، نمایشگاه پلاستیک ترکیه و … در همه اینها یک شورای سیاست گذاری متشکل از ذینفعان و تشکل ها وجود دارد که در مورد چگونگی برگزاری، انتخاب مجری، تاریخ برپایی نمایشگاه، ساعات بازدید، دعوت از مشارکت کنندگان داخلی و خارجی و بازدیدکننده ها و انجام تبلیغات و … تصمیم می گیرند. حالا در ایران پلاست چگونه است؟ یک برگزارکننده به تنهایی و با بی توجهی به دست در کاران این صنعت و صرفا مبتنی بر منافع خود تصمیم گیری می کند و متاسفانه بقیه بدون توجه به عواقب، دنباله رو او هستند.

هر سال هم متولی نمایشگاه قول می دهد که بعد از نمایشگاه درخواست انجمن ها مبنی بر ایجاد شورای سیاست گذاری را عملی کند و بعد از نمایشگاه همه دست در کاران را جمع کند، اما هرگز این اتفاق نمی افتد و دوباره روز از نو و روزی از نو! تراژدی تکرار می شود.

علت بعدی خود ما هستیم. متاسفانه بیشتر برای اینکه از بقیه عقب نیفتیم در نمایشگاهی شرکت می کنیم که به هیچ وجه هزینه هایی که برای آن می کنیم متناسب با دستیابی به مقاصدمان نیست!

باعث تاسف است که برای شما بگوییم اصولا برخی زمان ها، تاریخ های مرده نمایشگاهی هستند. مثل بعد از تعطیلات، بین دو یا چند تعطیلی، بعد از تعطیلات تابستانی، روزهای مراسم و مناسک مذهبی و … ایران پلاست امسال جمیع اینهاست! در پایان تعطیلات تابستانی که افراد در گیر مدرسه رفتن فرزندانشان هستند، برگزار می شود. روز آخر نمایشگاه مصادف با تعطیلی 28 صفر است و یکشنبه! که عملا شنبه هم بین دوتعطیلی قرار دارد و پنج شنبه هم که نیمه تعطیل است! یعنی نمایشگاه ایران پلاست در 4 روز نسبتا تعطیل برگزار می شود! خب کیفیت لازم را برای جذب مشارکت کننده و بازدیدکننده نخواهد داشت.

 مدبری در بخش دیگری از صحبت خود اشاره کرد: اعلام پیش ثبت نام نمایشگاه،  یک و نیم ماه قبل از برگزاری توهین به شرکت کنندگان است! خصوصا برای فعالین صنعت ماشین سازی. نمایشگاه صرفا برای عقد قراردادهای فروش نیست برای ارایه نوآوری و فناوری های جدید هم هست. ما برای برنامه ریزی حضور در نمایشگاه دست کم به چندین ماه زمان نیاز داریم.

باورکردنی نیست که بین  دوره قبلی ایران پلاست و دوره پیش رو کمتر از 8 ماه زمان بوده! این در هیچ کجای دنیا دیده نشده که نمایشگاه تخصصی پلیمر زیر یک سال برگزار شود! از پایان بهمن 1400 که دوره قبلی ایران پلاست بوده تا پایان شهریور امسال زیر 8 ماه فاصله است. خب این مساله خیلی مهمی است.

وی در پایان گفت: به عنوان مدیر یک شرکت سازنده ماشین آلات، این نمایشگاه را به دلایلی که اشاره کردم، بدون دستاورد می دانم و در آن شرکت نخواهم کرد. اگر روند فعالیت برگزارکننده به همین شکل ادامه پیدا کند و ذینفعان را از فرآیند سیاست گذاری حذف کنند، احتمالا در دوره های آینده هم شرکت نخواهم کرد.

این راه بدون تعامل با دست در کاران صنعت پلاستیک و پلیمر به جایی نخواهدرسید و متاسفانه عقب گرد خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا