اخبار

چرا ترکیه مهم‌ترین همسایه ایران برای توسعه تجارت است؟

بسپار/ایران پلیمر مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت خارجه می‌گوید سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با همسایگان همواره اولویت‌گذاری جدی داشته و این موضوع در دولت سیزدهم به طور خاص دنبال شده است و در این میان ترکیه یکی از مهم‌ترین همسایگان برای توسعه روابط محسوب می‌شود.

 محمدحسن حبیب‌الله زاده در همایش بررسی و آسیب‌شناسی روابط تجاری ایران با ترکیه بیان کرد:از حدود 15 همسایه کشور ایران شرایط ترکیه خاص و منحصر به فرد است. یکی از آنها بحث اشتراکات فرهنگی و دینی ایران با ترکیه در کنار پیوستگی‌های تمدنی دو کشور است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما حدود 560 کیلومتر مرز مشترک و سه گذرگاه مرزی میان دو کشور داریم که از نظر توسعه روابط و همکاری‌ها اهمیت فراوانی دارد. از این‌رو در سال‌های گذشته ملاقات‌های فراوانی میان سران دو کشور انجام شده و در دولت سیزدهم نیز این موضوع به طور جدی دنبال شده است.

مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت خارجه با بیان این‌که توسعه روابط تجاری میان دو کشور برای دولت ایران اهمیت فراوانی دارد توضیح داد: ما در حال حاضر در کنار سفارتخانه سه کنسولگری فعال در ترکیه داریم که حتی به دنبال آن هستیم که یک کنسولگری دیگر به آن اضافه کنیم در کنار آن تعداد زیادی از ایرانیان و دانشجویان ایرانی در ترکیه حضور دارند و از این‌رو طراحی دیپلماسی با زیرساخت‌های حقوقی مشترک می‌تواند برای ما به توسعه روابط جاری منجر شود.

حبیب‌الله زاده ادامه داد: در سال‌های گذشته سندهای مختلفی در حوزه‌هایی مانند گمرک، حمل و نقل و حتی یک سند همکاری جامع میان ایران و ترکیه به امضاء رسیده و در چارچوب آن هدف گذاری‌های متعددی در زمینه‌هایی مانند بازرگانی، انرژی، محیط زیست و آب نهایی شده که البته برای اجرا نیاز به فراهم شدن مقدمات لازم دارد.

وی با بیان این‌که حجم تجارت میان دو کشور بیش از 70 درصد رشد کرده تاکید کرد: در هدف‌گذاری‌های کلان دو کشور اعلام کردند که می‌توانند سهم تجارت مشترک خود را به 30 میلیارد دلار در سال برسانند. در صورتی که نرم‌افزار و سخت‌افزارهای لازم این موضوع فراهم شود می‌توان انتظار داشت که در مدتی کوتاه دستیابی به این هدف ممکن باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا