اخبار

چای کیسه‌ای پلاستیکی، ریزپلاستیک ها را وارد چای می‌کند

بسپار / ایران پلیمر نوشیدن یک فنجان چای در روزهای بارانی عالی است. اما پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل معتقدند که این نوشیدنی داغ ممکن است با مقداری ذرات پلاستیکی با ابعاد نانو یا میکرو همراه باشد که از کیسه‌های پلاستیکی چای جدا شده‌اند. در حالی که آثار هضم کردن این مواد بر سلامت انسان هنوز ناشناحته است، اما مطالعه جدیدی که در نشریه امریکایی انجمن شیمی، علوم و فناوری محیط زیست منتشر شده است، نشان می‌دهد بررسی‌های بیشتری مورد نیاز است. 
در طول زمان، پلاستیک‌ها به ریزذرات در مقیاس میکرو و حتا نانو شکسته می‌شوند (ریزذرات با ابعاد نانو، اندازه‌ای کمتر از 100 نانومتر دارند. برای درک بهتر یک تار موی انسان را تصویر کنید که قطر 75 هزار نانومتر دارد). در حالی که دانشمندان پیشتر وجود این میکروذرات را در محیط، آب لوله و آب معدنی و برخی غذاها تایید کرده بودند، خانم Nathalie Tufenji، استاد دانشکده مهندسی شیمی و همکارانش به تازگی یافته‌اند که ممکن است این ذرات از چای کیسه‌ای در هنگام دم کشیدن وارد نوشیدنی‌های ما شوند. 
برای انجام چنین تحلیلی پژوهشگران، چهار برند چای کیسه‌ای مختلف را بررسی کردند؛ کیسه‌ها را باز کردند و برگ‌های چای را خالی کردند تا در آزمایش اختلال ایجاد نکنند. سپس کیسه‌های خالی را در آب حرارت دادند تا فرایند دم کشیدن چای را شبیه‌سازی کنند. با به کارگیری میکروسکوپ الکترونی، این تیم پژوهشگران دریافتند که یک چای کیسه‌ای در دمای دم کشیدن تقریبا 11.6 میلیارد ذره میکروپلاستیکی و 3.1 میلیارد ذره نانوپلاستیکی آزاد می‌کند. این سطح از آزاد شدن مواد هزاران بار بیشتر از مواردی است که پیشتر درباره غذاهای دیگر گزارش شده بود.
پژوهشگران همچنین تاثیرات این ذرات را بر ارگانیسم‌های آبی Daphnia magna یا کک‌های آبی (که عموما به عنوان موجودات زنده در چنین آزمایش‌هایی استفاده می‌شوند) بررسی کردند. در این آزمایش کک‌های آبی در معرض اندازه‌های گوناگونی از ذرات میکرو / نانوپلاستیک آزادشده از چای‌های کیسه‌ای قرار گرفتند.
علی‌رغم اینکه این جانداران در این آزمایش زنده ماندند اما برخی ناهنجاری‌های رفتاری و آناتومی در آن‌ها گزارش شد. نویسنده مسئول مقاله، Laura Hernandez که دانشجوی دکتری است می‌گوید پژوهش‌های بیشتری برای تعیین اینکه پلاستیک‌ها چگونه می‌توانند بر انسان‌ها تاثیرات گذرا یا دائمی بگذارند، مورد نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا