اخبار

پیوندی: دلیل اصلی عدم رشد صنایع پایین دستی پتروشیمی کمبود پروپیلن است

بسپار می نویسد، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به توجه ویژه NPC به تولید پروپیلن، گفت: بر اساس موافقت وزیر نفت می توانیم روی فناوری های جدید سرمایه گذاری کنیم بنابراین روی تولید 120 هزارتن پروپیلن، سرمایه گذاری کردیم و به زودی پیشرفت های خوبی را در این زمینه شاهد خواهیم بود. 


به گزارش خبرنگار نیپنا، محمدحسن پیوندی در سومین روز از کنگره نفت و نیرو با اشاره به باقی ماندن شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زیرمجموعه NPC گفت: با این شرکت با جدیت کار می کنیم تا در ماهشهر پروپیلن تولید کنیم؛ با تلاش هایی که انجام شد وزارت نفت موافقت کرد که بر اساس بندی از اصل 44،NPC در زمینه فناوری های نو مجاز به سرمایه گذاری باشد بنابراین پروژه تولید 120 هزار تن پروپیلن با استفاده از متانول را آغاز کردیم و به مساله اقتصادی آن نیز کاری نداریم چرا که می خواهیم سد موجود را بشکنیم و راه را برای بخش خصوصی هموار سازیم. 

وی دلیل اصلی عدم رشد صنایع پایین دست در پتروشیمی را کمبود پروپیلن خواند و اظهار کرد: با دو مشکل تولید پروپیلن و دانش فنی آن مواجه هستیم. 

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اقدامات انجام شده در صنعت پتروشیمی و اهداف پیش رو گفت: فاز 2 عسلویه با 40 میلیون تن ظرفیت تولید، دو برابر فاز یک عسلویه گسترده است اما تحرک در اجرا کم است چرا که در گذشته دولت کار می کرد و الان بخش خصوصی نیازمند کمک دولت است البته معتقدم که در سال های 1395 و 1396 اجرای پروژه ها شتاب بیشتری پیدا خواهد کرد. 

پیوندی همچنین با اشاره به این که پروژه های پتروشیمی به ظرفیت 61 میلیون تن در دست اجرا است، اظهار کرد: ارزش فروش خالص تولیدات این پروژه ها، 32 میلیارد دلار است. خط لوله اتیلن غرب نیز که تا پایان سال تکمیل می شود به طول 2600 کیلومتر از طرف دریا به سمت ارتفاعات اجرا شده که از طرح های منحصربه فرد است . 

وی با اشاره به اجرای پروژه های متانول به ظرفیت 19 میلیون تن نگرانی برخی افراد را از افزایش تولید متانول بی مورد خواند و گفت: اجرای 19 میلیون تن پروژه متانول حاصل تحریم است. اما اشکالی ندارد که ما تعیین کننده قیمت متانول در دنیا باشیم و جای نگرانی ندارد. 

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تبعات تحریم، تاکید کرد: تحریم روی حدود پنج میلیون تن تولید پتروشیمی تاثیر گذاشت و این صنعت بیشتر از حواشی متاثر شد. درواقع منابع مالی کشور از بانک های غربی به بانک های دیگر سوق پیدا کرد و پدیده فاینانس چین پدید آمد؛ از سوی دیگر قیمت گاز بسیار ارزان بود. 

پیوندی همچنین با اشاره به وضعیت پارس جنوبی و افزایش چشمگیر تولید خوراک، گفت: از هر فاز پارس جنوبی تا سال 2025، به شرطی که اتان را پایه قرار دهیم، 60 میلیون تن دیگر خوراک قابل دسترس است و 5 میلیون تن نیز نفتا از طریق سیراف حاصل می شود و پیشنهاد می دهیم که از هم اکنون به فکر تبدیل نفتا به الفین ها باشیم. 

وی با اشاره به نیاز 100 میلیون مترمکعبی به متان و نیاز به دو بیلیون تن گاز مایع، تصریح کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی در سال 1404 برابر با 2025، می تواند به 180 میلیون تن برسد و از این نظر می توانیم به رتبه نخست در خاورمیانه برسیم چرا که هیچ کس به اندازه ما به خوراک دسترسی ندارد. 

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ظرفیت های ایران خاطر نشان کرد: ایران در می تواند در سال 2025، 32 درصد سهم اتلین جهان درخاور میانه، 48 درصد سهم پلی اتیلن در خاورمیانه، 22.4 درصد بازار اتیلن گلایکول در خاورمیانه و 37 درصد تولید پروپیلن در خاورمیانه را داشته باشد. 

پیوندی با تاکید بر تاثیر گذاری مسایل ژئو پلیتیکال روی سرمایه گذاری در خاورمیانه و با اشاره به این که پس از توافق 5+1 در اکثر مواقع خارجی ها با اولویت سرمایه گذاری و دنبال کردن صنعت پتروشیمی به ایران آمدند لذا ساختار لازم را برای این کار باید فراهم کنیم.ما ساختار متناسب با پیشرفت مذاکرات را فراهم نکرده ایم درحالی که باید با دید مثبت نگاه می کردیم . اگر در برنامه سوم و بخشی از برنامه چهارم شاهد توسعه صنعت پتروشیمی بودیم به دلیل ساختار مناسبی این اتفاق رخ داد. 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا