اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پیش بینی و بررسی بازار پوشش خودرویی آب پایه

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی برای پوشش‌های آب­ پایه خودرویی در سال 2022 به 79 میلیارد دلار آمریکا برسد. هم چنین پیش ­بینی شده است که این تقاضا با نرخ رشد مرکب سالانه 6 درصدی از سال 2022 تا 2032 به ارزش 141/5 میلیارد دلار افزایش یابد. رشد بازار پوشش‌های آب­ پایه خودرویی به توانایی آن در محافظت از خودروها در برابر اشعه فرابنفش، باران اسیدی و شرایط بد جوی بستگی دارد.

 

ویژگی جزئیات
ارزش تخمینی سال پایه (2021) 77 میلیارد دلار آمریکا
ارزش بازار مورد انتظار (2022) 79 میلیارد دلار آمریکا
ارزش پیش‌بینی‌شده (2032) 141.5 میلیارد دلار آمریکا
نرخ رشد پیش بینی شده (2022-2032) نرخ رشد مرکب سالانه 6 درصدی

 

به طور متداول، در پوشش‌های آب­ پایه خودرویی از آب به‌عنوان حلال برای پخش ­کردن رزین استفاده می‌کنند. بنابراین این پوشش‌ها سازگار با محیط‌ زیست بوده و به راحتی قابل استفاده هستند. در بیشتر موارد، این پوشش­ها حاوی 80 درصد آب با مقادیر کمی از حلال‌های دیگر مانند گلیکول اترها هستند. این پوشش­ها به عنوان پوشش ­های دوستدار محیط زیست نیز شناخته می ­شوند. طبق قوانین ایالات متحده و اروپا مقدار ترکیبات آلی فرار در پوشش­های آب پایه باید کمتر از 3/5 پوند در هر گالن آب باشد. انتظار می‌رود که منطقه آسیا اقیانوسیه بازار غالب پوشش‌های خودرویی آب‌ پایه و محصولات مشتق از آن باشد که عمدتا ناشی از افزایش استفاده از آن در صنعت خودروسازی است.

عامل اصلی که می ­تواند بازار پوشش‌های آب ­پایه خودرویی را تقویت کند، خواص فیزیکی و شیمیایی عالی آن‌ها مانند مقاومت شیمیایی بالا، دمای فرآیند پایین و آماده‌سازی بدون حلال است. در مقابل، زمان خشک شدن و پخت مورد نیاز برای پوشش­های آب­ پایه بیشتر از پوشش­های حلال ­پایه است. این عاملی است که می­ تواند رشد بازار پوشش‌های خودرویی آب پایه را به میزان قابل توجهی مختل کند.

کدام یک از عوامل باعث استفاده از پوشش­های آب پایه می ­شوند؟

در چند سال گذشته یکی از مهم­ترین روندهای مشاهده شده در صنعت پوشش، افزایش تقاضا برای پوشش ­های سازگار با محیط زیست است که عمدتا تحت تأثیر مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا در کاهش انتشار ترکیبات آلی فرار از پوشش­ها می­باشد. علاوه بر این، انتظار می‌رود مقررات دولتی در ایالات متحده و اروپای غربی، به‌ویژه در مورد آلودگی هوا، به پذیرش فناوری‌های پوشش‌دهی جدید و کم آلاینده ادامه دهد. هم چنین، با توجه به افزایش آگاهی در مورد اثرات مضر انتشار ترکیبات آلی فرار، تقاضا از پوشش‌های حلال پایه به محصولات سازگار با محیط زیست مانند پوشش‌های آب­پایه تغییر کرده است. این محصولات حاوی حلال‌های کمتری بوده و در طول پخت این حلال­ها تبخیر می‌شوند. از دیگر عوامل اصلی که انتظار می‌رود رشد بازار پوشش‌های خودرویی آب پایه را تسریع کند، افزایش دستورالعمل‌های محیطی است که نیاز به پوشش‌های بدون ترکیبات آلی فرار را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، چشم انداز توسعه در کشورهای توسعه یافته و افزایش چشم انداز توسعه در کشورهای در حال پیشرفت، فرصت­های بالقوه ای را برای رشد بازار پوشش­های خودرویی آب پایه در سال­های آینده فراهم می­کند.

چالش‌های پیش روی صنعت پوشش‌های خودرویی آب پایه چیست؟

زمان خشک شدن و پخت مورد نیاز برای پوشش‌های آب­پایه خودرویی بیشتر از پوشش‌های بر پایه حلال است. این عامل مانعی برای رشد بازار پوشش‌های آب­پایه خودرویی می‌باشد. پوشش­های آب­پایه دارای خواص جریان پذیری بسیار خوبی هستند که با رطوبت تغییر کرده و بر روی کاربرد پوشش تاثیر می­گذارد. در شرایط رطوبت بالا، آب به راحتی تبخیر نشده و در نتیجه­ی پخت ضعیف عملکرد پوشش کاهش می­یابد. این پوشش­ها­ به شرایط انجماد نیز حساس هستند و بسیاری از آن­ها پس از انجماد قابل استفاده نیستند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که عدم تطابق اجزا، دسترسی به جایگزین‌ها و حساسیت به رطوبت مانع رشد بازار پوشش‌های آب­پایه شود. هم چنین، جنگ تجاری ممکن است رشد بازار پوشش‌های آب پایه را در سال‌های آینده به چالش بکشد.

چرا آسیا-اقیانوسیه به عنوان فرصت بازار برای پوشش‌های آب­پایه خودرویی در حال ظهور است؟

پیش‌بینی می‌شود که آسیا اقیانوسیه بزرگ‌ترین و هم چنین سریع‌ترین بازار رو به رشد برای پوشش‌های آب­پایه خودرویی باشد. این را می­توان به رشد سریع خودروسازی و صنایع ساختمانی در اين منطقه نسبت داد. مقرراتی که در منطقه سختگیری کمتری دارند نیز منجر به رشد بازار می­شوند. رشد تولید خودرو در آسیا-اقیانوسیه همراه با افزایش درآمد طبقه متوسط، رشد پوشش‌های آب­پایه خودرویی را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، انتظار می­ رود بازار در منطقه، به ویژه در هند و چین، به دلیل افزایش تولید خودرو در این کشورها، افزایش یابد.

چگونه آمریکای شمالی باعث رشد بازار پوشش‌های خودرویی آب پایه می‌شود؟

Future Market Insights پیش بینی کرده است که آمریکای شمالی فرصت‌های رشد عظیمی را برای بازار پوشش‌های خودرویی فراهم خواهد کرد و بخش عمده‌ای از رشد منطقه‌ای توسط ایالات متحده هدایت خواهد شد. پیش بینی می­شود که پوشش دهی الکتریکی تا سال 2032 سهم عمده ای از بازار پوشش­های خودرویی در آمریکای شمالی را به خود اختصاص دهد. این فرآیند رنگ آمیزی که به صورت غوطه وری انجام می­شود معمولا توسط سازندگان وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می­گیرد. این روش قادر است انواع قطعات پیچیده را با به صورت یکنواخت رنگ آمیزی کند. پوشش­دهی الکتریکی به عنوان پخش یکنواخت پوشرنگ روی یک جزء شناخته شده است. تقاضا برای روش­های پوشش­دهی سریع در سراسر کارخانه­ها در ایالات متحده نقش کلیدی در تقویت استقرار فناوری­های پوشش­دهی الکتریکی ایفا می­کند. روش­های غوطه­وری به طور فزاینده ای در وسایل نقلیه مسافری و تجاری به کار گرفته می­شوند که منجر به افزایش استفاده از فرآیند پوشش­دهی الکتریکی در منطقه می­شوند.

رقابت در بازار

 

 

مترجم: مهندس لاله کاغذچی، دانشجوی دکتری مهندسی مواد، دانشگاه تهران

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  239 ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا