مقالات

پیش به سوی انقلاب سبز

بسپار می نویسد، افزایش روز افزون جمعیت از یک سو و روند رو به کاهش آب های مصرفی خصوصا در بخش کشاورزی از سوی دیگر باعث شده تا در طی سالهای اخیر بسیاری از کشورها به منظور حفظ و پاسداری از امنیت سیاسی و اجتماعی کشور و ملت های خود تلاش گسترده ای را در راستای به کارگیری روشهای نوین در استفاده از آب و جلوگیری هدررفت منابع و رها شدن از خطر بحران کم آبی در تولیدات کشاورزی مانند غلات، میوه جات و … انجام دهند تا به خودکفایی لازم دست یابند. با توجه به اینکه ایران نیز از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه کم آب و نیمه خشک قرار گرفته، تلاش برای دستیابی به این اهداف و چاره جویی در این مورد امری مهم و ضروری است.
پروفسور حسین نازکدست، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با روحیه وطن پرستی و حساسیت همیشگی خود، برپایی اولین هم اندیشی ملی در این موضوع را دنبال کرده است. هم اندیشی فناوری نوین پلیمری در کشاورزی با عنوان بکارگیری فیلم های پلیمری در کشاورزی و گلخانه ها 24 و 25 بهمن ماه امسال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزارخواهد شد. در این هم اندیشی، متخصصان و اندیشمندان حوزه کشاورزی، پتروشیمی، صنایع و تولیدکنندگان فیلمهای کشاورزی، انجمن گل و گیاه، تولید کنندگان آمیزه های پلیمری، در هشت محور به بحث و بررسی در مورد استفاده بهینه آب در مصارف کشاورزی کشور که گفته می شود تا بیش از 90 درصد منابع آبی را (بنا به اظهارات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت) خود اختصاص می دهد، پرداخته خواهد شد.
برای آشنایی بیشتر با این پروزه ملی شما را به خواندن گفتگوی بسپار با دکتر حسین نازکدست، دبیر علمی کنفرانس یاد شده دعوت می کنیم:
بسپار- آقای دکتر هدف از برگزاری این سمینار چیست؟
نازکدست: کشور ایران در منطقه نیمه خشک جغرافیایی است و میزان آب در کشور کم است. در همه جهان بحران کمبود آب شیرین وجود دارد اما این مساله در ایران شدیدتر است. موضوع دیگر این است که نه تنها مقدار آب شیرین در کشور اندک است، بلکه در حدود 70 درصد از این آب شیرین در کشاورزی مصرف می شود. نکته تاسف بار این است که از این 70 درصد، تنها در حدود 20 درصد به طور واقعی به مصرف کشاورزی می رسد و بقیه آن هدر می رود. موضوع قابل توجه دیگر این است که کشاورزی در ایران مهم است. استقلال هر کشوری وابسته به صنعت کشاورزی آن است، با عدم وجود به این بخش و عدم تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور چگونه می توانیم استقلال خود را حفظ کنیم؟ بنابراین کشورهای جهان با بهبود صنعت کشاورزی خود، استقلال ملت خود را با آن تضمین می کنند.
توجه به بحران کمبود آب و نیاز به توسعه کشاورزی طی چهل سال گذشته به عنوان دو هدف مهم در جهان دنبال شده و استراتژی های مختلفی در خصوص این دو مساله اتخاذ شده است. چگونه مصرف آب را بهینه کنیم؟ چگونه کشاورزی خود را توسعه دهیم؟ در این رابطه اسراییل از سال های گذشته آبیاری تحت فشار را انجام داده است. ما نیز خوشبختانه در حدود 15 تا 20 قبل این کار را شروع کرده ایم و اکنون از این نظر تا حدودی وضعیت خوبی داریم. چین، کره و تایوان با عنوان “انقلاب سبز” استراتژی های بسیار سنگینی را شروع کرده و ادامه داده اند. من به عنوان عضو انجمن جهانی پلیمر هنگامی که در کنفرانس های خارجی حضور می یابم، مطالب زیادی را در مورد “کاربرد پلیمرها در کشاورزی” مشاهده می کنم. با شروع انقلاب سبز در دنیا استفاده از فیلم های پلیمری در کشاورزی به یکی از ابزارهای اصلی بدل شد. هر سال در جهان کنفرانس های بزرگی تحت عنوان اگرو فیلم یا همان فیلم های کشاورزی برگزار می شود که مالچینگ فیلم ها، کشت باغبانی و کشت گلخانه ای از جمله مباحث این کنفرانس ها هستند. در واقع انواع و اقسام فیلم های هوشمند را توسعه داده و استفاده می کنند.
هدف ما معرفی فعالیت های جهانی در رابطه با فناوری های نوین استفاده از پلیمر در کشاورزی و بررسی فاصله کشور با مقیاس جهانی و سپس شناسایی فعالیت های لازم برای توسعه کشاورزی خود و چگونگی رسیدن به این مهم است. اولین دوره را نیز “هم اندیشی” نامیده ایم تا برای چاره جویی گرد هم آییم.
بسپار- از چه زمانی ایده برگزاری کنفرانس شکل گرفت و چه زمانی تصمیم به عملی کردن این ایده گرفتید؟
نازکدست: از حدود 11 سال پیش این موضوع برای ما و مسوولان وزارت کشاورزی مهم شده بود، تا اینکه به این نتیجه رسیدیم که باید مثال های عینی را ببینیم. فیلم ها نشان داده شد تا بالاخره به این باور رسیدند که این نیاز وجود دارد. من و شرکت های تولید کننده فیلم ها و افزودنی ها مثل شرکت پویا پلیمر از جمله این افراد بودیم. پویا پلیمر یک شرکت ایرانی-کره ای است. چون انقلاب سبز در کره شروع شده بود و این شرکت کره ای اهمیت فیلم های پلیمری در کشاورزی را مشاهد کرده بود و از استعداد کشاورزی ایران شناخت داشت؛ تشخیص داده بود که فعالیت در زمینه تولید فیلم های کشاورزی در ایران مناسب خواهد بود و در واقع به این منظور وارد بازار ایران شد.
بسپار- کنفرانس بین المللی خواهد بود؟
نازکدست: این رویداد همایشی ملی است. البته در ماه گذشته یکی از بزرگترین سمینارهای اگرو فیلم در اسپانیا که از قطب های فروش دانش فنی این حوزه است، برگزار شد. سعی کردم چند سخنران آن کنفرانس را برای ارایه تجربیاتشان به همایش ملی خودمان دعوت کنم.
بسپار- آقای دکتر نازکدست، محورهای هم اندیشی چه خواهد بود؟
نازکدست: عنوان اولین محور این است: ویژگی های فیلم های پلیمری برای کشت در محصولات کشاورزی و گلخانه (کدام فیلم برای کدام محصول، کدام اقلیم). در واقع اگر توت فرنگی، خیار، گوجه فرنگی یا صیفی جات کشت می کنیم و یا اگر گل پرورش می دهیم، باید بدانیم هر کدام به فیلمی با چه ویژگی هایی نیاز دارد. بسیار تلاش کردیم که از وزرات کشاورزی و متخصصان کشاورزی سوال کنیم که آیا در ایران اصولا چنین موضوعی تعریف شده است؟ پس اولین موضوع سخنرانی برای روشن کردن این موضوع است که برای هر کشت کشاورزی خود به چه نوع فیلمی احتیاج داریم یا به عبارتی کدام کشت در اولویت های ما هستند و برای آن ها چه نوع فیلمی احتیاج است.
محور بعدی بررسی این موضوع است که آیا ما تکنولوژی تولید این فیلم ها را داریم یا نه؟ این تکنولوژی شامل ماشین آلات، افزودنی های موردنیاز و استراتژی های اجرای آن است.
سایر محورها هم بدین ترتیب خواهد بود:
اولویت های محصولات کشاورزی نیازمند به فیلم های پلیمری
معیارهای انتخاب پلیمرها و مواد افزودنی در تولید فیلم های کشاورزی وگلخانه
برآورد مصرف فیلم های پلیمری و کشاورزی در ده سال آینده
روشهای بهره برداری ازفیلم های پلیمری و مکانیزم و طرح های بازیافت مالچ پلاستیک استفاده شده درکشاورزی
استراتژی های اجرائی (توسط متخصصان داخلی وخارجی)
معیارهای طراحی سازه های گلخانه ای ازدیدگاه نوع محصول وجنبه های اقتصادی (کدام گلخانه برای کدام گیاه)
در مورد محورها خوب فکر شده تا موضوع کنفرانس از جهات دانش پلیمر، تولید فیلم ها و ماشین آلات و روند اجرای تولید به خوبی پوشش داده شود. در واقع با تعریف این چند محور به دنبال جمع آوری اطلاعات برای آغاز کار هستیم.
ادامه این گفت و گو را در ماهنامه بسپار شماره 159 آبان 1394 بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا