اخبارمقالات

پیشرفت های اخیر در گرماشکل دهی

بسپار/ایران پلیمر تازه ترین کاربردهای گرماشکل دهی از سقف کابین تراکتور تا سینی مخصوص پیچ های پزشکی، نتیجه اکثر پیشرفت های اخیر در زمینه فناوری ماشین آلات است. در این مقاله پیشرفت ها در حوزه ماشین آلات گرماشکل دهی آورده شده است.

برگردان:مریم نیک پور

[email protected]

 

با روش مورد استفاده در بسیاری از محصولات دقیق در صنایعی مانند خودروسازی و پزشکی، فناوری گرماشکل دهی بسیار پیشرفته شده است.

اخیرا بخش گرماشکل دهی انجمن مهندسان پلاستیک آمریکا Society Plastics Engineers (SPE) برندگان رقابت سالانه قطعاتش را اعلام کرده است. قطعات برنده شده شامل سقف کابین تراکتور، یک سینی پزشکی مخصوص نگهداری پیچ های استخوان و یک سینی غذای ماکروفری ساخته شده از پلی پروپیلن(PP) است.

شرکت Plastic Unlimited سازنده سقف کابین تراکتور، برنده نهایی بود که این طرح از دو قطعه گرماشکل دهی شده چسبیده به هم تشکیل شده است. در داخل سقف، قطعات گرماشکل دهی شده و قطعات فولادی مختلف وجود دارد.

به گفته شرکت، مشتریان درخواست تولید سقف کابین تراکتوری را داشتند که دارای پایه قابل نصب و دریچه های هوا باشد. آن ها خواستار سقف درجه یک هم رنگ، با پوشش بافتی مشکی در زیر آن بودند و هم چنین می خواستند که هزینه قالب سازی کم نگه داشته شود.

لایه بیرونی، ABS پوشش داده شده با آکریلیک با ضخامت اولیه 156/0 اینچ بوده و لایه زیرین آن از ABS با سطح بافت-دار و پوشش آکریلیکی مشکی با ضخامت اولیه 187/0 اینچ تهیه شده است. چالش های پیش رو عبارتند از: کنترل جمع شدگی قطعه و اطمینان از این که سطح بالایی و پایینی به درستی روی هم منطبق شوند تا فاصله لازم برای چسب یک مقدار ثابت باشد. مساله دیگر، کسب اطمینان از این موضوع است که به هنگام چسباندن دو سطح به یکدیگر، سطح بالایی و پایینی به درستی روی هم قرار بگیرند و در نتیجه فشار مناسبی به همه سمت ها وارد شود.

قالب سازی به منظور طراحی، در مقایسه با سایر فرایندها از جمله قالب گیری تزریقی یا پلاستیک های قالب گیری شده دو دوورقی بسیار ارزان تر تمام می شود. این قطعه توسط قالب تک حفره ای با دمای کنترل شده شکل می گیرند.

 

موفقیت های پزشکی

برندگان زیادی نیز در زمینه پزشکی وجود داشتند. شرکت آمریکایی Placon، تولیدکننده قطعات گرماشکل دهی، با ساخت یک سینی که با نگهداشتن پیچ های پزشکی مانع از آسیب به پوشش هیدروکسی آپاتیت (HA) می شود، به عنوان برنده اعلام شد.

این محصول که برای شرکت Orthofix سازنده ابزارهای پزشکی ساخته شد، یک بسته سینی مانند است که برای نگه داشتن دو پیچ پزشکی پوشیده شده با HA در جای خود تا زمانی که در اتاق عمل مورد استفاده قرار بگیرد، طراحی شده است.

پوشش HA روی هر پیچ به کاهش بیرون زدگی از استخوان بعد از کاشت در بدن بیمار کمک می کند. هنگامی که پیچ ها در بدن بیمار به پایه نگهدارنده متصل می شوند، یک روکش نگهدارنده روی آن قرار می گیرد تا یک سد امنیتی دومی را برای پیچ های دارای روکش HA ایجاد کند.

این سینی و همه اجزای بسته بندی از پلی اتیلن ترفتالات گلیکول (PETG) ساخته شده اند. سینی از دو قسمت طراحی شده است، یکی سینی نگهدارنده و دیگری پوشش سینی، و هم چنین دو سینی سدگر دو بار ضدعفونی شده و از پیش تایید می شود. این ها درون یکدیگر قرار می گیرند و سینی تازه طراحی شده و پوشش سینی را نگه می دارند.

با استفاده ی مشتریان از سینی های سدگر دو بار ضدعفونی شده برای بسته بندی حدود 2000 محصول مختلف از سبد محصولات، شرکت Placon توانست بیش از 50000 دلار آمریکا که هزینه متوسط اخذ تاییدیه برای یک بسته بندی پزشکی جدید است را صرفه جویی کند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۵ ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا