اخبار

پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار می کند: اولین جشنواره کسب و کار کامپوزیت ایران با هدف بهبود و افزایش توان رقابتی/ جزییات و نحوه شرکت

بسپار می نویسد، انجمن علمی کامپوزیت ایران با همکاری شرکت مهندسی پایدار ابتکار آرمینا و گروه کامپوزیت پژوهشگاه پلیمر در راستای حمایت از تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه در حوزه کامپوزیت و گسترش تفکر کارآفرینی و گذار به سوی تولید ثروت  از تولید علم، از فناوران، جشنواره ای را تحت عنوان جشنواره کسب و کار کامپوزیت ایران برگزار می کند. از این رو بر آن شدیم تا با دبیر علمی این جشنواره گفتگویی داشته باشیم.

دکتر محمدحسین بهشتی دبیر اجرایی و استاد پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران در گفتگو با خبرنگار بسپار گفت: گروه های استارت آپی که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و از آن تحت عنوان گروه های کسب و کار نام می بریم. با توجه به حوزه تخصصی کامپوزیت که مد نظر ما است این جشنواره را به نام اولین جشنواره کسب و کار کامپوزیت ایران گذاشته ایم.

وی ادامه داد، اهدافی در نظر گرفته شده برای این جشنواره عبارتند از:

-فراهم کردن زمینه تعامل بین ایده پردازان و سرمایه گذار با برگزاری جلسات رودررو. همانطور که می دانید افرادی را داریم که ایده های خوبی دارند، از سویی برخی شرکت ها آمادگی سرمایه گذاری دارند. تلاش داریم بتوانیم زمینه ای را ایجاد کنیم که این افراد از نزدیک با یکدیگر گفتگو کنند و آشنا شوند.

-گذر از مرحله موضوعات صرفا تولید علمی و محصولات آکادمیک و موضوعات کاربردی است. برخی افراد ممکن است ایده های بسیار خوبی داشته باشند که این ایده ها صرفا علمی هستند. بحث ما در اینجا بیشتر ایده های علمی ای است که جنبه تجاری و کاربردی شدن داشته باشند. اگر شما ایده این چنین نیز داشته باشد و بخواهید از این مرحله عبور کنید نیازمند   کمک و مساعدت است که سعی کرده ایم این کمک را در قالب جشنواره به ایده پردازان ارایه دهیم.

-ایجاد انگیزه در بین ایده پردازان و ظهور ایده های نو در زمینه مواد کامپوزیت است. به هر جهت محققین، دانشجویان دکتری و ارشد، که در این زمینه فعالیت می کنند و متخصصینی که در صنعت هستند با مشاهده چنین برنامه هایی، به فکر فرو رفته و سعی می کنند ایده هایی را پرورش دهند. لذا پرورش این ایده ها در جشنواره می تواند موثر واقع شود.

-محقق نمودن اهداف اقتصاد مقاومتی با فراهم نمودن بستر گذر از فضای تولید علم به تولید ثروت کارآفرینی. همانطور که می دانید بحث موضوع ایجاد اشتغال کار و تولید یکی از مسایل جدی ای است که امسال نیز به این نام، نامگذاری شده است و بسیار مورد توجه است. اگر بخواهیم به این هدف دست یابیم، این جشنواره می تواند در این راستا کمک کند که یک ایده به تولید برسد و یک کارآفرینی را به دنبال داشته باشد.

-بهبود و افزایش توان رقابتی، کار گروهی و نقشه بندی در  نسل جوان، افرادی که ایده دارند، این ایده ها به مرحله ای می آوردند که بتوانند آن را ارایه بدهند و مورد نقد و بررسی متخصصین و سرمایه گذاران قرار بگیرد.

-معرفی نوآوری ها و فناوری های بدست آمده در زمینه مواد کامپوزیت.

-آشنایی با اصول کسب و کار و آماده سازی نیروی های توانا برای ورود مستقل به حوزه تجارت. بسیار از دانشجویان دکتری و ارشد را داریم که نیروهای علمی خوب و دارای توانمندی های بالایی هستند ولی با اصول کسب و کار آشنایی ندارند. این جشنواره می تواند به این افراد کمک کند تا وارد این مقوله شود.

-ترویج فرهنگ کارگروهی، تعاملات سازنده اقتصادی و رعایت حقوق مالکیت معنوی از دیگر اهداف این جشنواره است.

کامپوزیت به چند گروه طبقه بندی می شود و محورهای جشنواره را تشکیل  می دهند: کامپوزیت های پلیمری، کامپوزیت با زمینه فلزی، نانو کامپوزیت ها، کامپوزیت هیبریدی و کامپوزیت های سرامیکی و بازیافت کامپوزیت.

دکتر بهشتی به معرفی کمیته علمی پرداخت: اساتید معروفی از دانشگاه های مختلف که سالیان سال در حوزه مواد کامپوزیت ها فعالیت دشته اند با ما همکاری دارند. اساتیدی همچون آقای دكتر محمود مهرداد شکریه، دکتر علیرضا خاوندی از دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر مجتبی صدیقی از دانشگاه امیرکبیر، دکتر رضا اسلامی از دانشگاه خواجه نصیر طوسی، دکتر محمد زمان کبیر از دانشگاه امیرکبیر، دکتر مسعود اسفنده و دکتر سید رضا ثابت و دکتر محمد حسین بهشتی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، دکتر رضا مسلمانی از دانشگاه شهید چمران، دكتر فتح‌اله طاهری بهروز از دانشگاه علم و صنعت ایران،دكتر رهام رفیعی ازدانشگاه تهران، دكتر محمد حیدری رارانی از دانشگاه اصفهان، دكتر مجید صفرآبادی ازدانشگاه تهران، دكتر مجید جمال امیدی از دانشگاه مالك اشتر، دكتر محمود مرآتیان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دكتر ابراهيم اكبرزاده ازدانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دكتر امیرحسین نوارچيان از دانشگاه اصفهان، دكتر حسن عبدالله پور از دانشگاه سمنان.

با توجه به اینکه این جشنوراه توسط پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با همکاری شرکت پایدار ابتکار آرمینا برگزار می شود لذا کمیته اجرایی متشکل از آقای دکتر ابراهیم اکبرزاده به عنوان مدیر عامل و دبیر اجرایی جشنواره ، دکتر زهرا خیرالدین مشاور علمی جشنواره، دکتر جمال امیدی، دکتر سهیل داریوشی، دکتر صفرآبادی، مهندس بتول واشقانی، مهندس علی اکبری، فاطمه فخاریان است.

شرکت هایی که در حوزه کامپوزیت فعال هستند مانند انجمن علمی کامپوزیت ایران که یک انجمن صنفی متخصصین  کامپوزیت است، انجمن پلیمر ایران و ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته از حامیان معنوی و شرکت های معتبر کامپوزیتی که سالیان سال در این زمینه فعالیت کردند شرکتهایی همچون شرکت شیمیایی فراپل جم، شرکت تولیدی فراسان، ساز مرکب، مشهد صدرا شرق، گروه صنعتی مکرر، شرکت نوین کامپوزیت و کامپوزیت آسیا از حامیان مادی هستند. امیدوار هستیم شرکت های دیگر نیز در روز های آتی به این جمع بپیوندند.

وی تصریح کرد: ایده ای ارایه شده باید در یکی از شاخه های کامپوزیت باشد. همچنین باید یک ایده نوآورانه، از نقطه نظر صنعتی قابل اجرا و از نظر امکان سنجی برای تولید قابل دفاع باشد. جنبه های اقتصادی طرح در آن لحاظ شده باشد و نکته آخر آنکه مالکیت صد درصدی طرح باید متعلق به اعضای تیم ارایه دهنده باشد.

با توجه به اینکه فراخوان جشنواره به تازگی اعلام شده تا این لحظه طرحی را دریافت نکرده ایم و انتظاری هم نداریم، زمان تحویل طرح نیز تا پایان خرداد ماه است. تاکنون بیشتر شرکت هایی بودند که به عنوان حامی به ما پیوستند. ارسال طرح و ثبت نام نیز از طریق سایت http://isc96.ir صورت می گیرد.

زمان برگزاری جشنواره اواخر شهریور ماه است، 29 شهریور ماه زمان مد نظر ما است و محل برگزاری این جشنواره در پژوهشگاه پلیمر است.

وی در مورد برنامه های جنبی جشنواره نیز نکاتی را ذکر کرد: نمایشگاه برای روز برگزاری جشنواره است. اما پیش از آن برای گروه هایی ارایه دهنده ایده ها، برنامه های آموزشی (آشنایی با نحوه ثبت اختراع و…) داریم.

دکتر بهشتی در رابطه با برنامه های آتی جشنواره گفت: با توجه به اینکه این دوره اول جشنواره است فعلا تصمیمی در خصوص برگزاری سالانه یا دوسالانه آن اتخاذ نکرده ایم. فعلا تمام تمرکز ما بر برگزاری با کیفیت دوره اول است.

 [EasyDNNnewsLink|20]

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا