مقالات

پوشش­های دریایی: روند بازار و فن­آوری ­های نوین

بسپار/ ایران پلیمر نتایج تجزیه و تحلیل جدید مرتبط با چشم ­انداز بازار پوشش­های دریایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه حاکی از آن است که درآمد  3/64 میلیارد یورویی این بازار در سال 2012 رو به افزایش بوده و تا سال 2016 به 5/04 میلیارد یورو رسیده است. ظهور فن­آوری­ های پوششی کمک قابل توجهی به توسعه بازار کرده و فن­آوری­های جدیدی برای پوشش­های دریایی در حال توسعه می­باشند.

محیط دریا از نظر میزان خوردگی و شرایط زیستی، محیط خشنی محسوب می شود و در معرض خطرات فراوان و خسارات عملیاتی فوق ­العاده­ای است. وجود مقادیر زیاد آلودگی­ های دریایی همچون خزه بر روی بدنه کشتی­ها، اثرات نامطلوبی بر روی سرعت و کارایی هیدرودینامیکی وسایل حمل و نقل دریایی دارد. بنابراین برای صاحبان این صنعت ضروری است تا از پوشش­های با کیفیت و راندمان بالا به­ منظور جلوگیری از خوردگی و رسوب خزه ­ها بر روی بدنه کشتی و همچنین کاهش مصرف سوخت، استفاده کنند.

کاهش مصرف سوخت و رشد فزاینده قوانین سخت­گیرانه زیست محیطی منجر به تحولات جدید در صنعت پوشش­های دریایی شده است. تولید کنندگان پوشش­های دریایی عموما در تصویب شیوه­های جدید، رفتاری محافظه کارانه دارند. اما قوانین زیست محیطی همزمان با تمایل مشتریان برای محصولات سازگار با محیط­ زیست، نوآوری در بازار را تشدید کرده است. نیاز به کاهش مصرف سوخت محرک اصلی در تقاضای بیشتر برای پوشش­های دریایی ضد خزه قابل اعمال بر روی بدنه کشتی­ها می­باشد.

دکتر داکس مدیر تحقیقاتی Frost & Sullivan Chemicals بر این عقیده است که: فناوری­های جدید برای کشتی­های باربری که سوخت زیادی را مصرف می­کنند بسیار کارآمد می­ باشند و به همین علت شرکت­ها در توسعه محصولات سازگار با محیط­زیست سرمایه­ گذاری­های کلانی را انجام می­دهند.  

تا به امروز، اساس عملکرد اکثر سیستم­های پوششی استفاده شده بر پایه نرخ پایین انتشار سموم و ترکیبات خطرناک زیستی بوده است. با وجود کارایی عالی پوشش­های ضدخزه، میزان سموم آزاد شده از این پوشش­ها که بر روی بدنه وسایل حمل و نقل دریایی اعمال می­شوند، بسیار زیاد است. حضور این سموم در طبیعت می­تواند بسیار زیان بار باشد و به همین دلیل استفاده از برخی ترکیبات همانند TBT در پوشش­های دریایی از سال 2008 کاملا ممنوع شده است. اخیرا استفاده از پوشش­های بر پایه فلز مس نیز در قایق­های تفریحی بنادر سن­دیگو و واشنگتن ممنوع شده است. این موضوع علم و صنعت را به ارزیابی نوع جدیدی از مکانسیم­های ضدخزه هدایت خواهد کرد.

جایگزین­های پوشش­های خود جلاء دهنده؛

سیستم­های زیر معمولا به ­عنوان جایگزین برای پوشش­های خود جلا دهنده معرفی می­شوند:

  • پوشش­های آب­دوست ضدخزه که از چسبندگی موجودات دریایی به بدنه کشتی­ها جلوگیری می­کنند.
  • سیستم­های مبتنی بر آنزیم.
  • پوشش­های اصلاح شده با سموم به صورت کوالانسی./

تحقیقات زیادی نیز در این زمینه در جریان است:

  • پوشش­های ضد­خزه هیبریدی با خاصیت خود ترمیم­شوندگی
  • پوشش­های آب­پایه ضد میکروبی اصلاح شده با پلی­استایرن و مالئیک انیدرید
  • بررسی تجربی ویژگی­های کشش اصطکاکی پوشش­های نانوساختاری فلوئورینه ضدخزه
  • تهیه ترکیبات جدید رسانا بر پایه اپوکسی در کاربردهای ضد­خزه و ضد باکتری

مثال­های ذکر شده نمونه­های بسیار اندکی از تحقیقات در این زمینه می­باشد اما به سادگی مشخص می­کند که نیاز به سیستم­های جدید وجود دارد. چه زمانی این تحولات را در بازار مشاهده خواهیم کرد؟

مترجم: مهندس بابک نظری، دانشجو دکتری رشته مهندسی رنگ،  موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 196ام پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا