اخباراخبار ویژه

پوشش PTFE با اثر ضد یخ برای کاربرد در مقیاس بزرگ

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر یک روش الکترواستاتیک برای ایجاد یک پوشش بسیار نازک از PTFE به عنوان پوشش ضد یخ در مقیاس بزرگ با موفقیت مورد آزمون قرار گرفت.
یخ زدگی و افزایش میزان یخ برای امنیت خطوط حمل و نقل، هواپیماها و همچنین ساختمان ها خطرناک است. همچنین ضرر اقتصادی زیادی را به دنبال دارد. در این مطالعه یک لایه ی نازک از پلی تترافلوئورواتیلن (PTFE) بر روی یک زیرآیند آلومینیومی با استفاده از یک روش الکترواستاتیک اعمال شد. نتایج به گونه ای بود که این پوشش و روش اعمال آن برای کاربردهای ضد یخ در مقیاس بزرگ پیشنهاد شد. آنالیز نیروی برشی بر روی ضد یخ بودن و چسبندگی یخ انجام شد و میزان نیروی بین سطحی بین لایه های یخ جامد نیز اندازه گیری شد. به علاوه مورفولوژی سطح و میزان ترشوندگی سطح آلومینیوم پوشش داده شده با PTFE نیز مورد بررسی قرار گرفت.
مشاهده شد که طول بحرانی پیوند بین یخ و سطح پوشش داده شده با PTFE تقریبا برابر 2.85 سانتی متر است. وقتی که طول پیوند بیشتر از این مقدار باشد، نیروی برشی جابه جایی یخ برای اولین چرخه ی یخ زدایی درحدود 50 نیوتن ثابت خواهد بود. در دومین چرخه ی یخ زدایی این نیرو برابر 70 نیوتن خواهد بود و تا 10 چرخه این مقدار ثابت خواهد ماند. در همین حال، میزان ناهمواری و زاویه تماس آب به دلیل از دست رفتن نانوذرات PTFE در چرخه های یخ زدایی، افزایش پیدا می کند.
در کل، یک لایه ی یخ با ابعاد 98 در 96 در 1 سانتی متر بر روی یک سطح آلومینیومی پوشش داده شده با PTFE ایجاد شد و نحوه ی شکست و افتادن آن به دلیل وزن یخ مورد بررسی قرار گرفت.
این مطالعه در مجله ی Progress in Organic Coatings، جلد 147 قابل مشاهد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا