اخباراخبار ویژه

پوشش پلیمری منحصر به فرد برای مقابله با قارچ های مضر

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  دانشمندان در دانشگاه ناتینگهام یک روش جدید برای کنترل قارچ مضر را معرفی کرده‌اند، بدون نیاز به مواد فعال بایو مانند قارچ کش و ضد قارچ.
قارچ باعث مشکلات جدی اقتصادی اجتماعی در انگلستان و جهان می‌شود. علاوه بر بیماری‌های کشنده در انسان‌ها، قارچ باعث نابودی مواد غذایی و محصولات و مواد ارزشمند می‌شود. این موضوع باعث ایجاد صنعت ضد قارچ و قارچ کش با ارزشی در حدود 30 بیلیون دلار در جهان شده است. البته محدودیت و استانداردهای فراوانی در باره نحوه و میزان مصرو این مواد در جهان وجود دارد زیرا در صورت استفاده نامناسب این مواد امکان ایجاد مقاومت در برابر رشد قارچ به وجود می‌آید.
در مقاله‌ای که امروز در Science Advances چاپ شده است، متخصصین دانشکده‌های علوم، داروسازی، مهندسی دانشگاه یک راه حل مناسب برای برخورد با قارچ با حذف امکان چسبیدن قارچ به سطح با استفاده از پوشش‌های متاکریلات را مطرح کرده‌اند. با استفاده از این روش نیازی به استفاده از مواد ضد قارچ وجود ندارد.
طی کارهای قبلی، تیم تحقیقاتی برروی ترکیبات مختلفی از انواع ضد قارچ‌ها و میزان اثرگذاری آن و مکانیزم دفاعی انجام شده کار و تحقیق کرده‌اند.
اگرچه این پیشرفت‌ها به معنای استفاده کمتر از ضد قارچ و مواد شیمیایی است که مشکلات گسترده‌ای از جمله مقاومت در برابر ضد قارچ‌ها را به دنبال داشته است. در نتیجه، تکنولوژی بدون مواد فعال بایو برای مبارزه با قارچ برای صنعت بسیار جذاب است.
در آخرین تحقیقات، دانشمندان استراتژی کنترل قارچ نهایی را نشان دادند که دارای اثر کشندگی ضد قارچ‌ها نیست.
تیم تحقیقاتی پلیمرهایی که مقاومت در برابراتصال انواع مختلف قارچ، حتی پاتوژن‌ها را دارند مشخص کرد. صدها نوع از پلیمرهای متاکریلات مورد بررسی قرار گرفتند.
پروفسور سایمون اوری از دانشکده علوم دانشگاه که هدایت تحقیقات را بر عهده دارد، می‌گوید: این اولین مطالعه همه جانبه در زمینه شیمی پلیمرهای مقاوم در برابر امکان اتصال قارچ‌ها است.
پروفسور می‌گوید: امروزه ارتباط با صنعت نشان دهنده نیاز جدی برای دستیابی به یک راه جدی با هدف کنترل قارچ و مشکلات اقتصادی اجتماعی ناشی از وجود آنها است و به نظر می‌رسد تحقیقاتی از جنس تحقیقی که در اینجا صورت گرفته است و عدم استفاده از مواد فعال بایو می‌تواند یکی از راه حل‌های رفع این مشکل باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا