اخبار

پوشش های پلیمری خنک کننده ی هوا تولید شدند

بسپار/ ایران پلیمر محققان در موسسه Columbia Engineering یک پوشش پلیمری با حفره های نانومتری تولید کرده اند که قادرند همچون خنک کننده های هوا عمل نمایند. این پوشش ها می توانند بافته شده، رنگ امیزی شوند و به عنوان رنگ روی سطوح سقفی خانه ها، تانک های آب، وسایل نقلیه و حتی فضاپیماها اعمال شوند.

تصویر بالا عملکرد این پوشش ها را به خوبی نشان می دهد. پوشش اعمال شده روی سقف اشعه ی خورشید را منعکس کرده و هم زمان آن را به صورت اشعه به هوای خنک بیرون متصاعد می نماید.

محققان برای ساخت این پوشش از روش وارونگی فازی پایه حلالی استفاده کرده که به بسپار مورد نظر ساختار فومی متخلخل را می دهد. حفره های هوا در بسپار متخلخل نور خورشید را منعکس و پخش می نماید. به دلیل تفاوت های موجود در ضرایب انکسار مضاعف بین حفره های هوا و بسپار احاطه کننده این اتفاق رخ می دهد.

طبق گفته ی این محققین چالش اصلی در ساخت این پوشش نوین بسپاری این بود که چگونه نور خورشید بدون استفاده از آینه های نقره ای توسط یک بسپار شفاف منعکس گردد.

این پوشش های اعمال شده زمانی که در معرض آسمان قرار می گیرند، با استفاده از ساختار بسپاری متخلخل خود نور خورشید را منعکس نموده و با رهایش حرارت دمای بسیار خنک تری را ایجاد می نمایند. این پوشش ها می توانند در ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از این پوشش های بسپاری می تواند در مصرف انرژی تغییرات قابل توجهی را ایجاد نماید.     

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا