اخبار

پوشش های نانویی خود تمیز شونده مخصوص چرم مصنوعی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققین دانشگاهی در یکی از دانشگاه های آمریکا اعلام کرده اند که راه حل جدیدی در جهت عدم آلوده شدن چرم مصنوعی پایه پلاستیکی یافته اند که تا دمای 70 درجه ی سلسیوس نیز می تواند عملکرد خود را حفظ نماید. این راه حل که با استفاده از یک نوع پوشش نانویی امکان پذیر است می تواند در کاربردهای مختلفی نظیر مبلمان، طراحی های داخل خودرویی، لباس، کفش، کیف های دستی و هرجایی که چرم مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد مصرف شود. 
امروزه استفاده از چرم مصنوعی گسترش یافته است چراکه قیمت ارزان تری نسبت به چرم طبیعی داشته و کار کردن با آن بسیار ساده تر است. در واقع اولین بار است که یک گروه تحقیقاتی نه تنها موفق به ساخت چرم مصنوعی شدند که مقاوم در برابر آب است بلکه فوق آبگریز نیز می باشد. این چرم مصنوعی می تواند آب و هرگونه مایع پایه روغنی را از خود دفع نماید.
در ابتدا در جهت رسیدن به این هدف محققین از پاشش یک مایع حاوی نانوذرات سیلیکا روی سطح چرم مصنوعی استفاده نموده اند. در حالی که کمی بعد به این نتیجه رسیدند که نرم کننده ی موجود در چرم مصنوعی امکان چسبیدن این نانوذرات به سطح را سلب می کند. بنابراین، سطح را با استفاده از یک نور فرا بنفش آمایش نمودند. پس از این آمایش سطحی نانوذرات سیلیکا به خوبی به سطح متصل شده و سطحی فوق آبگریز را ایجاد نمودند. سپس این نانوذرات با استفاده از یک رزین سیلیکونی به سطح چرم مصنوعی محکم شدند. این پوشش شفاف بوده بنابراین سطح چرم گونه کاملا مشخص می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا