مقالات

پوشش های ضدحریق: افزایش ارزش و امنیت زنجیره ارزش

بسپار / ایران پلیمر پوشش های صنعتی مقاوم در برابر حریق که به عنوان پوشش های ضدحریق شناخته شده اند، وظیفه پیجیده ای دارند: ایجاد محافظت مداوم و پیوسته در شرایط حاد.
مصرف کنندگان نهایی اعم از صنایع دریایی، غیردریایی و پتروشیمی تقاضاهای متفاوتی دارند اما همگی نیازمند محصولاتی دارای استانداردهای بین المللی با ایجاد سطح ایمنی قابل قبول هستند. 
مفهوم زنجیره ارزش
در صدر زنجیره ارزش، مصرف کنندگان قرار دارند که نیاز اصلی شان، یک راه حل ایمن است. آن ها نگران قیمت و طول عمر محصول هستند. در مورد مصارف غیر دریایی، مصرف کنندگان به دنبال پوششی با کیفیت بالاتر و وزن کم تر هستند.
در مرحله بعد ، پیمانکار مهندسی ، تهیه و ساخت قرار دارد که مسئولیت کوتاه¬مدت¬تری دارد (شاید به اندازه پنج سال) و به دنبال تحقق الزامات مشتری است. در نهایت، در مورد سازه های فلزی، پیمانکاران فرعی قرار دارند که هدف شان استفاده از محصولی با اعمال در زمان کوتاه تر، با حفظ کیفیت و قیمت است.
تمامی افرادی که در زنجیره ارزش هستند باید هنگام انتخاب نوع سامانه پوششی، به تفاوت میان انواع آتش سوزی و انفجار باشند.
بیش¬تر پوشش های ضدحریقی که استفاده می¬شوند دارای فرمولاسیون قدیمی بوده و ممکن است دارای عملکرد مناسبی هنگام جابه جایی مکانیکی سازه های فولادی و یا تغییرات دمایی نباشند. و یا ممکن است دچار لایه لایه شدن و یا پوسته شدن شوند و در نتیجه جدا شده و پیوستگی شان از بین برود. تمایل صنعت به سمت استفاده از سامانه هایی است که سرعت گرم شدن را کاهش و در نتیجه زمان بیش تری را برای تخلیه افراد از محل حریق ایجاد می¬کنند. 
تولید محصولات بهتر
تولیدکنندگان در تلاش برای تولید سامانه پوششی ضد حریق با خواصی از قبیل وزن کم تر، اعمال در زمان کوتاه¬تر و چقرمگی بیش¬تر هستند. به طور مثال، پوشش ضدحریقی تولید شده است که دارای وزن کم تر بوده و در یک لایه نازک اعمال می¬شود. با وجود ضخامت پایین، این پوشش در برابر انواع آتش مقاوم است. این محصول مطابق استانداردهای NORSOK M501 Rev 6، UL2431، UL1709 Rev 5 ، BS 476 و ISO 22899-1 ساخته شده اند. 
کارایی بالا
قبل از نصب پوشش های ضدحریق، فولاد پوشش دار از پیش ساخته شده مسافت طولانی را طی کرده و شرایط آب و هوایی مختلفی را متحمل می شود. هرگونه آسیب به پوشش می تواند موجب کاهش کارایی پوشش و صرف هزینه های بیش تر جهت تعنیر بخش آسیب دیده شود. بنابراین، پوشش بسیار چقرمه ولی انعطاف پذیر، احتمال هرگونه ترک و لایه لایه شدن در حین ساخت، انتقال و نصب را کاهش می دهد. چقرمگی پوشش سبب افزایش مقاومت آن در برابر شرایط جوی و خوردگی آن می-شود.

ترجمه:مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجو دکتری مهندسی رنگ 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   203 ویژه نامه پوشرنگ در پایان شهریورماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا