اخبار

پوشش ضد انعکاس با الهام از چشم مگس!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر یک تیم تحقیقاتی که در دانشگاه Unig فعالیت میکنند، پوششی در مقیاس نانو تولید کردند که مشابه پوشش روی چشمان مگس است. این پوشش ضد انعکاس و ضد چسبندگی است. به دلیل ویژگی ضدچسبندگی بودن، این پوشش از چشم مگس در مقابل گرد و غبار وذرات معلق محافظت میکند.

Vladimir Katanaev، یکی از اساتید دانشکده ی دارویی دانشگاه Unige بیان کرد: “ما تلاش می کنیم شبکیه چشم را با قیمتیبسیار پایین تر با استفاده از یک نوع باکتری که به همین منظور اصلاح شده است را تولید کنیم. پس از خالص سازی، ما این ماده را باوکس های تجاری مختلفی مخلوط کرده و بر روی سطوح شیشه و پلاستیک اعمال کردیم. در مراحل بعدی ما قادر بودیم نانو پوشش را بهسادگی تهیه کنیم. این پوشش مشابه پوشش روی چشم مگس بوده و ویژگی های ضد بازتاب و ضد چسبندگی آن را دارد. ما فکر میکنیم که این نوع پوشش را بتوانی بر روی سطوح مختلفی شامل، چوب، کاغذ، فلز و پلاستیک اعمال کنیم.”

آزمون های اولیه نشان داده اند که مقاومت این پوشش در برابر آب، 20 ساعت است و در صورت قرار گرفتن در معرض مواد شویندهتخریب می شود. ویژگی ضد انعکاس بود این پوشش بسیار مورد توجه تولید کنندگان لنز چشمی قرار گرفته است. همچنین ویژگی ضدچسبندگی این پوشش برای تولید امپلنت های پزشکی بسیار مفید است.

درواقع، این نوع از پوشش می تواند این امکان را فراهم سازد که چگونگی به هم چسبیدن سلول هاب انسانی به یکدیگر کنترل شود. پیشاز این هم این کار انجام می گرفت ولی برای این کار از روش های تخریبی مانند لیزر و اسید استفاده می کردند. راهکاری که توسط تیمتحقیقاتی Geneva ارائه شده است هزینه ی زیادی ندارد و زیست تخریب پذیر است.

در کنار تحقیقات اولیه، در سال 2015، پروفسور Katanaev و همکارانش بیان کردند که نتایج بررسی مکانیسم مورفولوژی این نانوپوشش با مدل دانشمند انگلیسی به نام Alan Turing که در سال 1950 ارائه کرده است هماهنگی دارد. این مدل بیان می کند که چطوردو مولکول به صورت خود به خود برای تولید الگویی در ردیف هایی منظم شکل می گیرند.  این تحقیق ابتدایی به آغاز فرایند تحقیقاتیبرای تولید الگوهای منظم و خود تشکیل شوند کمک بسیاری کرد. در این پژوهش نوع دیگری از مولکول نیز شناسایی شد که به صورت یکبازدارنده در ایجاد نظم عمل می کند و بسیار سریع نفوذ می کند. این مدل پدیده های طبیعی مانند لکه های روی بدن پلنگ و یا بدن راهراه گورخر را در بعد ماکروسکوپیک بیان می کند. ولی توانایی توجیه این مدل ها در بعد نانو را ندارد.

تحقیقاتی که در دانشگاه Geneva انجام گرفته است بیان می کند مدارک بیشتری برای این فرضیه ایجاد کرده است. پروفسورKatanaev و همکارانش با استفاده از آنالیزهای زیست شیمیایی و استفاده از مهندسی ژنتیک موفق شدند دو جزء واکنش دهنده و نفوذکننده ی موجود در مدل Turing را مشخص کنند. اجزایی از پروتئین به نام Retinin و واکسی که توسط آنزیم ها تولید می شود هر دوشناسایی شده اند. Retinin مانند یک فعال کننده عمل می کند و با آن شکل بدون ساختار اولیه ی خود، در تماس با وکس، شکلمشخصی گرفته و شروع به تولید الگو می کند. از سوی دیگر، وکس نقش بازدارنده را دارد. رقابت میان این دو باعث ایجاد نانو پوششمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا