اخبار

پوشش‌دهی با استفاده از دستگاه‌ها و روش‌های مدرن در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

بسپار/ ایران پلیمر ارائه خدمات مدرن پوشش‌دهی به روش HP/HVOF که یکی از زیرشاخه‌های مدرن پاشش حرارتی در جهان به شمار می‌رود، به همت پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، محقق شد.

فرآیند HP/HVOF یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های پاششی است که داخل جت گازی ایجادشده و با استفاده از موج انفجار در محفظه احتراق داخلی خود قادر است پودرهای مقاوم به سایش و خوردگی را با سرعت حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متر بر ثانیه (تقریباً پنج برابر سرعت صوت) بر روی سطوح قطعات مورد نظر اعمال کند.

انرژی حاصل از این واکنش، بر روی سطوح به‌صورت حرارت و افزایش فشار از تفنگ تخلیه می‌شود که باعث ذوب شدن پودر و سرعت دادن به ذرات پودر می‌شود و پس از تثبیت شرایط انفجاری، پودر با یک نرخ کنترل‌شده به همراه یک گاز خنثی مثل نیتروژن یا آرگون که نقش حامل پودر را دارد، توسط یک دستگاه تزریق پودر وارد تفنگ شده و به همراه گازهای محترقه در اثر انفجارهای مداوم شتاب می‌گیرد و به‌سرعت لازم می‌رسد.

این ذرات شتاب داده شده در زمانی بسیار کوتاه به سطح مقابل که در یک‌فاصله بهینه قرار دارد، می‌رسند و با در نظر گرفتن شرایط دمایی و فشار، روی سطح قطعه می‌چسبند و لایه‌ای مقاوم ایجاد می‌کنند.

HP/HVOF فرآیندی است که در آن از سرعت بالای اشتعال مخلوط یک سوخت مایع کروسن و اکسیژن در یک فشار بالا در کنار طراحی بی‌نظیر تفنگ آن برای پوشش‌دهی باکیفیت و کارایی بالاتر بهره گرفته می‌شود.

شرکت دانش‌بنیان ارائه دهنده خدمات مدرن پوشش‌دهی به روش HP/HVOF که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است، علاوه بر خدمات پوشش‌دهی به روش پاشش حرارتی در زمینه‌های تعمیر و مهندسی معکوس تجهیزات، ارائه انواع پوشش‌های فلزی، سرامیکی، سرمتی و سوپرآلیاژی مقاوم در برابر سایش و خوردگی و ارائه خدمات سخت‌کاری سطحی ( cladding و نیتراسیون پلاسمایی) نیز فعال است. در حال حاضر ارائه خدمات نوین پوشش‌دهی در این مجموعه منجر به بومی‌سازی محصولات وارداتی، تولید محصولات باکیفیت‌تر و به طبع آن جلوگیری از خروج ارز شده است.

 

ایسنا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا