اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ پوشش­های چوب برای مصارف داخلی: بررسی تغییر از پوشش­های حلالی به سمت آب ­پایه و فرابنفش

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر بازار پوشش­های چوبی برای مصارف داخلی، شامل بخش­های مختلفی مانند: پنجره ­ها، در­ها، قفسه­ های آشپزخانه ­ها، مبلمان و کفپوش ­ها در محیط­ های مسکونی، تجاری، صنعتی و سازمانی است. پوشش­ها باید به گونه ­ای فرموله شوند که انتظارات عملکری را برای مصرف کننده نهایی مانند اجرا کننده، برآورده کند. در نتیجه انواع مختلفی از محصولات برای زیرآیند پوشش ­های چوب وجود دارد. با این­حال نقطه مشترک همه این فعالیت­ها، تغییر رویه فرمولاسیون­ها به استفاده کمتر از ترکیبات آلی فرار(VOC)، فرمالدئید و بو است. در حالی­که برخی از پوشش ­های جدیدتر، بر پایه سامانه ­های حلالی پر جامد هستند، همچنان تاکید بر جایگزینی و استفاده از پوشش­های آب پایه است. صرفنظر از این تقاضا، تمام پوشش­های چوب جدید باید مقرون به صرفه بوده و انتظارات کاربر نهایی را از جهت سهولت کاربرد، ظاهر و دوام برآورده سازد.

شرکت CoatingsTech نمایندگان مختلفی از تولیدکنندگان پوشش، رزین و مواد افزودنی را در خصوص درک آن­ها از بازار فعلی پوشش­های چوب، انتخاب و نظر آن­ها را جویا شده ­است.

پرسش: وضعیت فعلی بازار برای پوشش ­های چوب چگونه است و روند­ها و محرک­های کلیدی برای تقاضا کدامند؟

Insogna مدیر بازاریابی مواد پوشش در شرکت DOW: بازار پوشش­های چوب بسیار به بازار مسکن و به طور کلی به اقتصاد وابسته است. فعالیت­های تکمیلی و قفسه­سازی در آمریکای شمالی در طول و پس از رکود اقتصادی در سال­های 2008 و 2009 کاهش یافت و اکنون تقاضا به آرامی در حال بازگشت است. این بازار در آمریکای شمالی نسبت به سایر مناطق جهان مانند اروپا، طبقه بندی شده­ است. این بخش بندی مثلا برای پوشش­های چوب ساخته شده در کارخانه در مقابل پوشش­های چوب برای مصارف داخلی و مصرف کننده نهایی، یا در مقابل پوشش­های ساختمانی سنتی که توسط مصرف کننده روی زیرآیند­های چوبی استفاده می­شود، چالش­های منحصربفردی را ایجاد می­کند.

بطور کلی، مصرف کنندگان پوشش عموما تمایل به استفاده از محصولات با براقیت بالا دارند که پوشش­های حلالی به راحتی این نیاز را برآورده می­کنند. با این­حال، تغییرات زیادی از نظر سایر ویژگی­های عملکردی و بسته به نوع کاربرد، وجود دارد. معمولا ویژگی­های مطلوب برای تزئینات چوبی و قفسه­ها شامل مقاومت در برابر پخش شدن یا تراوش رنگ به منظور اطمینان از پوشاندن عیوب در سطح چوب است در حالی که برای درها و راه­پله­هایی که در معرض سایش و فرسايش هستند، دوام موضوع اصلیست. علاوه بر این در کاربردهای صنعتی در مقایسه با کاربردهای مسکونی و تجاری، به دوام و مقاومت بیش­تری نیاز است.

از بعد نظارت، این بازار بسیار محافظه ­کار است و مقررات و سخت­گیری­ها به نسبت آنچه در بازار­های وسیع ساختمانی بویژه پوشش­های خانگی دیده می­ شود، کمتر است. با این حال، تقاضا برای محصولات پایدار­تر بیش­تر می ­شود. همان­طور که در بازار­های گسترده پوشش­های ساختمانی مشاهده شد، این روند به آرامی به سمت استفاده از پوشش­های آب پایه تغییر می­یابد، فناوری­های موجود بهبود یافته و شروع به تطابق با عملکرد پوشش­های حلالی می­کنند.

Connelly از برند Benjamin Moore: تخمین­های بازار برای پوشش­های چوب برای مصارف داخلی تقریبا بین 200 تا 250 میلیون دلار در آمریکای شمالی است که شامل انواع پوشش­ها، آستری­ها، شفاف پوشه­ها و درزگیر­هاییست که بر روی تزئینات، درها و قفسه­های آشپزخانه­ ها اعمال می­شوند که در این بین سهم پوشش­ها حدود یک سوم است. محرک­های اصلی روند بستگی به تقاضای مصرف کننده و مسائل نظارتی دارند که هر دو عامل در کاربردهای مسکونی، تجاری، سازمانی و صنعتی وجود دارند.

Torquato از شرکت AkzoNobel: در آمریکای شمالی، تمایل فزاینده ای به سمت استفاده از محصولات پایدار برای کاربردهای داخلی وجود دارد که بخشی از آن به دلیل تبلیغات منفی علیه وجود فرمالدئید در چسب­هاست. آگاهی نسبت به فرمالدئید در مشتریان و مصرف کنندگان ما بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته ­است و این موضوع تاثیر خود را روی پوشش­های داخلی برای چوب، آغاز کرده ­است. البته در مناطق مختلف آمریکای شمالی این حساسیت­ها متغیر است برای مثال در کالیفرنیا محدودیت­های استفاده از فرمالدئید سخت­گیرانه تر است و شاهد گسترش این روند در ایالت­های مجاور هستیم و در نهایت انتظار داریم که استانداردهای سخت­گیرانه تری برای کل منطقه وجود داشته باشد.

Fuell و Reichhold: در حالی­که هر بخشی از بازار چالش­ها و الزامات مخصوص به خود را دارد، بزرگترین انتظارات عملکردی که در تمام سامانه ­های رزینی صرف نظر از کاربرد نهایی می ­شنویم، سهولت استفاده و بازگشت به زمان خدمات است. سامانه ­های رزینی سنتی حلال پایه ، همچنان بر فناوری آب پایه ترجیح داده می­شوند، اما مقررات محدود کننده ترکیبات آلی فرار و حذف مواد قابل اشتعال در محل کار، تولیدکنندگان را به سمت توسعه فناوری­ های جایگزین با عملکرد مشابه سوق می ­دهد.

McAuliffe مدیر بازاریابی Air Products: ما شاهد افزایش تقاضا برای استفاده از سامانه­ های آب پایه و قابل پخت با انرژی، افزایش تقاضا برای پوشش­های کم بو و تولید پوشش­های با دوام­تر هستیم. علاوه بر این، تمایل به فرمولاسیون­های پوششی منعطف­تر نیز وجود دارد تا با استفاده از تجهیزات و روش­های کاربردی مختلف اعمال گردند.

Linares از کمپانی Evonik: روند مد (براقیت در مقابل ماتی) امروزه حائز اهمیت است، به عنوان مثال برای پوشش­های کف، دوام و سهولت استفاده، از محرک­های اصلی هستند. علاوه بر این درک و اثر روانی نیز نسبت به برنامه­ های توسعه­ ای جدید، بسیار مهم است، برای مثال مجریان پوشش­های کف ممکن است در مواجهه با احساس متفاوت نسبت به یک پوشش توسعه یافته جدید، آن را یک نقطه منفی برای محصول جدید تلقی کنند.

Vlak از شرکت DSM:  در بازار پوشش­های چوب صنعتی (پوشش­های مبلمان) ، کاهش VOC مسئله مهمی است اما کاهش محدودیت­ها برای پوشش­های چوب صنعتی با سرعت کمتری نسبت به انتظار پیش می­رود. با این­حال آگاهی روز افزون از تاثیرات زیست محیطی تولید مبلمان و دسترسی نهایی آن، تاثیر قابل ملاحظه ای دارد. در حال حاضر خرده فروشان اصلی و صاحبان برند­های بزرگ، سیاست­های زیست محیطی دقیقی دارند که پایداری مواد خام مورد استفاده در ساخت مبلمان، تاثیرات زیست محیطی فرآیند تولید و سهولت بازیافت مبلمان را پوشش می­دهد.

پرسش: رایج­ترین انواع پوشش­هایی که امروزه برای کاربرد­های چوب برای مصارف داخلی استفاده می ­شوند، کدامند و چرا ترجیح داده می­شوند؟

Vlak: در حال حاضر انواع مختلفی از فناوری­ های پوشش­ دهی بسته به دسته بندی، الزامات عملکردی و قیمت، وجود دارد که در سال­های گذشته اهمیت عامل دوم افزایش یافته ­است. رایج­ترین سامانه ­ها شامل نیتروسلولز، پلی یورتان­ های حلال پایه ، سامانه ­های اسید پخت، پلی استر­های غیر اشباع، سامانه­ های تابش­پز و اکریلیک­های آب پایه و سامانه­ های هیبریدی هستند.

Fuell: عملکرد پوشش­های چوب برای مصارف داخلی توسط پلیمر­های مختلفی به جهت برآورده کردن الزامات کاربردی خاص، افزایش می­یابد که علت استفاده از انواع مختلفی از پوشش­ها و پوشرنگ­ها را توجیه می­کند. شیمی­ های معمول شامل آلکید برای پوشش­های لعاب و مبلمان با براقیت بالا، یورتان برای پوشش­های کف چوبی و رزین­های پخت شونده با اشعه فرابنفش برای تکمیل و پرداخت­های کارخانه ­ایست.

Linares: محبوب­ترین پوشش­های چوبی آماده مصرف و اجرا توسط مشتري (DIY) معمولا مبتنی بر اکریلیک­ها یا پلی ­یورتان­های آب پایه هستند که به دلیل دوام نسبتا مناسب و زمان خشک شدن سریع و سهولت استفاده، ترجیح داده می­شوند. اکریلیک­های دو جزئی و یورتان برای پیمانکاران پوشش­ها بسیار محبوب هستند و آن­ها گاها بهترین دوام­ها را در مورد پوشش­های کف ارائه می­دهند.

Insogna: نوع پوشش انتخابی برای مصارف داخلی چوب هم­چنین بستگی به نوع بافت مدنظر یا سطح زیرآیند دارد (برجسته شود یا پنهان). استفاده از پوشش­های براق حلال پایه هنوز هم برای محصولات چوبی کارخانه ای و بطور گسترده در برنامه­های DIY جهت نشان دادن زیبایی چوب مرسوم هستند.

پرسش: آیا در سال­های اخیر تغییرات محسوسی در خصوص انواع پوشرنگ و پوشش ­های مورد استفاده برای چوب در مصارف داخلی، رخ داده ­است؟ و اگر چنین است چه چیزی تغییر کرده ­است و چرا؟

 

مترجم: مهندس فهیمه رفیعی- کارشناس ارشد مهندسی رنگ- پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  239 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا