اخبار

پورقاضی: برای گسترش تجارت با پاکستان باید مشکلات بانکی بین دو کشور برطرف شود

بسپار به نقل از پورقاضی می نویسد، به اعتقاد من یکی از راه های کنترل قاچاق کاهش تعرفه های دو جانبه است ولی به جز آن بالا بردن امنیت در مرزهای مشترک و کشیدن خطوط ریلی بین زاهدان و کویته می تواند بسیار کمک کننده باشد.

روز گذشته هیات تجاری از کشور پاکستان به سرپرستی رییس سازمان توسعه تجارت این کشور با حضور در اتاق تهران، با فعالان اقتصادی ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد، مهدی پور قاضی رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران که از حاضران در این جلسه بود، معتقد است زمینه های همکاری مشترک بین ایران و پاکستان در بخش های مختلف فراوان است و تاکنون دو کشور چندان که باید و شاید از ظرفیت های اقتصادی و همسایگی استفاده نکرده اند. مهدی پور قاضی می گوید: مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها، پوشاک و.. می تواند از پاکستان به ایران وارد شود و از ایران هم می تواند مواد خام و محصولات صنعتی به پاکستان صادر کند. او در ادامه می گوید: مشکل اصلی کار برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور هم اکنون در سیستم بانکی است و هنوز نقل و انتقالات مالی بین دو کشور به خوبی صورت نمی گیرد که همین کار را بسیار کند و دشوار کرده است.

او با بیان اینکه امتیاز تجارت ایران و پاکستان در وجود مرزهای مشترک زمینی بین است، می گوید: نقطه قوت ما برای تجارت با پاکستان و برعکس در وجود مرز مشترک زمینی است و گرنه همه کشورها می توانند از طریق دریا با پاکستان ارتباط و تجارت داشته باشند ولی نکته مهم این است که هم اکنون متاسفانه مرز زمینی ناامن است؛ ما از طریق مرز زمینی می توانیم به قسمت شمالی پاکستان کالا صادر کنیم یا وارد کنیم و این هزینه های حمل و نقل را بسیار کاهش می دهد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران با بیان اینکه مقدار قابل توجهی قاچاق از مرزهای مشترک ما با پاکستان صورت می گیرد، می گوید: قاچاقی که در حال حاضر وجود دارد به تجارت رسمی بین دو کشور لطمه های بسیاری زده و در آینده هم خواهد زد و باید مسئولان دو کشور برنامه ای ویژه برای برطرف کردن آن داشته باشند. به اعتقاد من یکی از راه های کنترل قاچاق کاهش تعرفه های دو جانبه است ولی به جز آن بالا بردن امنیت در مرزهای مشترک و کشیدن خطوط ریلی بین زاهدان و کویته می تواند بسیار کمک کننده باشد.

او در پاسخ به اینکه تاثیر گسترش تجارت با کشور پاکستان در مناطق مرزی و استان سیستان و بلوچستان باتوجه به چالش های کنونی این استان ( بیکاری، فقر و…) چه می تواند باشد، می گوید: ببینید هر دو کشور در این مناطق و استان های مرزی خود با یکدیگر با این مشکلات دست به گریبان هستند و رونق تجارت و فعالیت های اقتصادی در این مناطق می تواند باعث به وجود آمدن فرصت های شغلی جدید و بهبود شرایط زندگی مردم شود.

پورقاضی می گوید: دغدغه اصلی دولت در رابطه با کشور پاکستان و تمرکز اصلی آن روی فروش گاز و برق است ولی ما به عنوان فعالان بخش خصوصی باید به دنبال فروش کالاهای تمام شده و محصولات صنعتی باشیم. معتقدم اگر چالش های بانکی از سر راه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برداشته شود و امنیت مرزها نیز افزایش یابد حتما می توانیم شاهد گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور باشیم. به نظرم در پاکستان زمینه های زیاد و بزرگی برای فعالیت وجود دارد، این کشور بازار بسیار بزرگی دارد و ما در انواع و اقسام صنایع می توانیم در این کشور فعال شویم و کالاهای خودمان را در این بازار عرضه کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا