اخباراخبار ویژهمقالات

پلیمرها و کاربردهای پزشکی جدید

گروه ترجمه و  تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  در حالی که بسیاری از کاربردهای پلاستیک ها در صنعت پزشکی، مربوط به قالب گیری تزریقی، خصوصا ابزارهای پزشکی است، کاربردهای زیادی نیز مربوط به رانشگری (اکستروژن) فیلم، به ویژه در بسته بندی، است. در این مقاله جدیدترین گزارش ها در این حوزه آورده شده است.

تقاضای زیادی برای گرماشکل دهی وجود دارد. بخش گرماشکل دهی انجمن آمریکایی مهندسان پلاستیک (SPE: Society of Plastics Engineers) چند بَرنده در بخش های رقابتی خود در صنعت پزشکی را اعلام کرده است که به عنوان مثال شامل یک سینی برای نگه داشتن پیچ های استخوان در محل، یک قطعه برای واحد نوزادان و یک حفاظ (enclosure) برای تجهیزات پزشکی، می باشد.
در رسته تولیدات صنعتی نازک باخوراک دهی غلتکی، شرکت آمریکایی Placon، سازنده دستگاه گرماشکل دهی، برای ساخت یک سینی سفارشی که پیچ های پزشکی را به منظور جلوگیری از آسیب دیدن پوشش هیدروکسی آپاتیت (HA:Hydroxyapatite) معلق نگه می دارد، برنده شد.
این محصول که برای سازنده ابزارهای پزشکی Orthofix ساخته شده است، یک بسته سینی است که برای نگهداری دو پیچ پزشکی پوشش دهی شده با هیدروکسی آپاتیت تا زمانی که در اتاق عمل استفاده شود، طراحی شده است (شکل 1). پوشش هیدروکسی آپاتیت روی هر پیچ، به کاهش در رفتگی آن پیچ از استخوان پس از کاشت در بدن بیمار کمک می کند. پس از این که پیچ ها داخل پایه نگهدارنده بسته شدند، یک نگهدارنده، چفت ها را در محل می پوشاند تا دومین حفاظ ایمن را برای پیچ های پوشیده شده با هیدروکسی آپاتیت ایجاد کند.

سینی و کلیه ی اجزای بسته بندی از پلی اتیلن ترفتالات گلیکول (PETG) ساخته شده است. طراحی سینی شامل دو بخش است. یک بخش، سینی نگهدارنده و پوشش آن و بخش دیگر، سینی های محافظ که دو بار سترون و از قبل تایید شده است. این دو سینی داخل یکدیگر قرار گرفته اند و سینی و پوشش سینی جدیدا طراحی شده را نگه می دارند.
مشتری از سینی های محافظ دو بار سترون شده استفاده می کند تا حدود 2000 محصول مختلف از سبد محصولات خود را بسته بندی کند. دستگاه شرکت Placon قادر است بیش از 50000 دلار آمریکا صرفه جویی کند که این رقم معادل هزینه متوسط اعتبارسنجی یک بسته بندی پزشکی جدید است.
مشتری مجبور بود تا راه حلی بیابد که بتواند محصول درون بسته بندی بدون این که موجب خدشه وارد شدن به پوشش هیدروکسی آپاتیت شود، نگه دارد؛ زیرا این مسئله موجب ایجاد نقص در محصول می شد. این کار با ایجاد یک قفل نگهدارنده برای سر پیچ انجام شد، در حالی که بدنه ی پیچ به صورت معلق می ماند.

برنده ی مسلم
شرکت Profile Plastics نیز یکی از برندگان در طبقه بندی شکل دهی خلئی ورق ضخیم برش خورده بود. این شرکت به علت ساخت یک قطعه شفاف از جنس ورق آکریلیک ریخته گری، برنده جایزه طلا شد. قطعه مذکور نیاز به وضوح و شفافیت کلی در تمام سطوح تخت دارد تا به پرستاران اجازه ی دیدن بدون مانع نوزادان نارس را که تازه متولد شده اند بدهد. در عین حال به یک بخش دقیقا سایه دار برای مخفی کردن واحدهای الکترونیکی و سیم  کشی ها نیاز داشت. این کار از طریق چاپ معوج (distortion) هر ورق آکریلیک ریخته گری پیش از شکل دهی انجام شد. برای فرایند قالب گیری، شکل دهی شیاری (Ridge) انتخاب شد. برای رسیدن به قیمت مورد نظر مشتری قطعه در دستگاه شکل دهی چرخشی مجهز به کوره کوارتز ساخته شد.

سرهم بندی با ربات
دیگر برنده، شرکت Wilbert Plastics برای ساخت یک محافظ تجهیزات پزشکی بود. این محافظ با استفاده از گرماشکل دهی ساخته شده و به صورت روباتیک پلیسه گیری شده و سپس با استفاده از سامانه های بصری سرهم بندی شده و دستورکار های تکمیلی برای اطمینان از صحت و دقت سرهم بندی نیز در آن اعمال شده است.
قطعه اصلی این وسیله با گرما شکل دهی شده و به صورت روباتیک مطابق با سفارش مشتری پلیسه گیری می شود. سپس برای تکمیل کار به بخش سرهم بندی منتقل می شود. سرهم بندی 88 جزء و 28 مرحله دارد. بنابراین صحیح بودن تمام اجزا و کامل بودن کلیه مراحل قبل از حمل و نقل بسیار مهم است.
کاربران سرهم بندی کردن طبق دستورکار های تکمیلی که در سطح قطعه جزء اصلی، مراحل سرهم بندی، شماره قطعه اجزا و مکان آن ها را نشان می دهد، راهنمایی می شوند. برای اطمینان از این که اجزا در هر مرحله صحیح انتخاب شده و در مکان درست سوار می شوند از سامانه های بصری چندگانه استفاده می شود. فرایند سرهم بندی کلی پس ازاطمینان از نصب اجزا در مکان های مناسبشان تکمیل می گردد. بنابراین مشتری خاطرش آسوده است که سرهم بندی ها که مستقیما به مشتری نهایی ارسال می شوند، کامل هستند.

پلی پروپیلن پزشکی
شرکت برزیلی Braskem اقدام به تولید نمونهی جدیدی از گونه های پلی پروپیلن برای صنعت پزشکی کرده که در اروپا در دسترس هستند. این گونه ها که Medcol نامیده می شوند هدف دستگاه ها و تجهیزات پزشکی و بسته بندی های دارویی هستند و با همکاری مشتریان Braskem به منظور اطمینان از برآوردن نیازهای خاص آن ها ساخته شده اند.
گونه ها به وسیله ی فناوری یاریگر (کاتالیزور) عاری از فتالات ساخته می شوند و طبق استانداردهای دارونامه اروپا و آمریکا آزمایش شده اند. به گفته شرکت، بدون دوره اطلاع رسانی دو ساله، فرمول بندی گونه ها تغییر نخواهد کرد.
این گونه ها نخستین بار در سال گذشته در نمایشگاه K2019 (نمایشگاه جهانی صنعت لاستیک و پلاستیک) ارایه شدند. شرکت قصد دارد تا مواد بیشتری را به سبد محصولات خود اضافه کند و تبدیل به جزئی از انتخاب صنعت بهداشت و درمان شود.

محصولات برجسته
شرکت Clariant در آینده از نمایشگاه MD&M West در آمریکا برای جشن دهمین سالگرد آغاز به کار مواد گونه ی پزشکی Mevopur استفاده خواهد کرد.
یک نشان تجاری با طرح جدید به نام رنگ نوآوری که هم زمان با سالگرد در سطح جهانی معرفی خواهد شد تا ویژگی خانواده مواد Mevopur را که شامل آمیزه ها و مستربچ ها و سایر موارد است را نشان دهد.
تمام مواد Mevopur از قبیل مستربچ رنگ و افزودنی و آمیزه های بسپاری آماده مصرف در سه نوع اختصاصی ثبت شده طبق استاندارد EN:ISO13485-2016 ساخته می شوند و به منظور برآوردن نیازهای مشتریان در اروپا و آمریکا از قبل آزمایش می شوند.
فقط در چند سال اخیر، شرکت Clariant ظرفیت آمیزه کاری را در کارخانه ی خود در شهر لویستون در آمریکا افزایش داده است و به زودی توسعه آن را در آسیا اعلام می کند. شرکت از خبرگی و تخصص حل مسئله چندین صنعت که مبتنی بر دانش نظارتی و فنی عمیق است بهره می برد تا از ایمنی، انطباق و عملکرد محصولات مشتریان خود اطمینان حاصل کند.
هم چنین، قرار است شرکت Polyplastics جدیدترین مواد خود در حوزه پزشکی و بازار خدمات درمانی و هم چنین سری جدیدی از استال های مناسب قالب گیری تزریقی و محصول خود به نام Topas را که یک هم بسپار اولفینی حلقوی است (Cyclic Olefin Copolymer: COC) در نمایشگاه نشان دهد. این هم بسپار ماده ای شفاف است که طیف وسیعی از خواص از قبیل سفتی و مقاومت سدگری را ارایه می دهد و درکاربردهای متنوعی مانند محفظه ها و سینی های داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

برگردان: مهندس سپیده آذرمگین
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 215 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا