اخباراخبار ویژه

پلاستیک یا شیشه: ارزیابی زیست محیطی جدید با شاخص نخاله دریایی برای مقایسه بطری ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  امروزه پلاستیک بیش ترین استفاده را برای بسته بندی مواد غذایی دارد، اما دفع نادرست آن باعث ایجاد مسائل زیست محیطی برای اقیانوس ها، خاک و هوا می شود. برخی معتقد هستند که راه حل این است که پلاستیک را ممنوع کنند و آن را با بسته بندی شیشه ای جایگزین کنند. این مقاله با هدف مقایسه تاثیرات محیطی بطری های ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی (R-PET)، شیشه های غیرقابل برگشت و شیشه های برگشت پذیر به منظور درک بهتر این که کدام یک بهترین راه حل برای محیط زیست است، نوشته شده است.
روش ها: تجزیه و تحلیل در مورد تاثیر محیطی بطری های شیشه ای و PET با در نظر گرفتن مرحله تولید، حمل و نقل و دفع آن ها انجام می شود. سپس، یک ارزیابی زیست محیطی از بطری هایPET ، PET بازیافتی، شیشه و شیشه های قابل برگشت، استفاده شده برای بسته بندی 1 لیتر شیر پاستوری، با استفاده از روش ارزیابی چرخه عمر و یک شاخص جدید انجام شده است. اطلاعات موجودی کالا توسط یک کارخانه مهم فرآوری و بسته بندی شیر واقع در ایتالیا تهیه شده است. نتایج با استفاده از برخی مقوله های تاثیرگذار مربوط به روش ReCiPe 2016 MidPoint (H) برآورد شد، سپس یک شاخص نخاله دریایی (MLI) برای ارزیابی پتانسیل آلودگی بطری های شیر پراکنده در دریای مدیترانه ارایه شده است.
بحث و بررسی نتایج ارزیابی چرخه عمر (LCA) نشان می دهد که بطری PET بازیافتی کم ترین سهم را در گرم شدن کره زمین، تخریب لایه ازون پوشن سپهر (Stratosphere، لایه‌ای از هواسپهر است که تا پنجاه کیلومتری زمین ادامه دارد و دومین لایه بزرگ جو است. این لایه بالای گَردسپهر (تروپوسفر) و پایین مِسوسپهر (مزوسفر) قرار دارد.، مترجم)، اسیدی شدن زمینی، کمبود منابع فسیلی، مصرف آب و سمیت سرطان زای انسانی دارد و به دنبال آن بطری PET، بطری شیشه برگشت پذیر و در آخر بطری شیشه غیرقابل برگشت است. شیشه به دلیل نیاز به مقدار زیاد انرژی در هنگام تولید بطری، وزن آن و مشکلات حمل و نقل، بدترین گزینه بسته بندی است. برخی بهبودها را می توان با شیشه قابل برگشت به دست آورد، اما حتی اگر در نظر بگیریم که یک بطری می تواند هشت بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد، نتایج قابل مقایسه با بطری های PET یا PET بازیافتی که فقط یک بار استفاده می شوند، نیستند. با این حال، طبق شاخص MLI، بطری های شیشه ای برگشت پذیر به اولین گزینه تبدیل می شوند، زیرا بطری های پلاستیکی زیادی به طور بالقوه می توانند در دریا پراکنده شوند.
نتیجه گیری: جایگزینی پلاستیک با شیشه به کاهش گرمایش زمین و مقوله های موثر دیگر کمک نمی کند، در حالی که می تواند به کاهش نخاله های دریایی کمک کند. به طور خاص، می توان با استفاده از بطری هایی که با مواد بازیافتی ساخته شده اند، مانند PET بازیافتی، پیشرفت های بزرگی به دست آورد. در نتیجه، لازم است که از پراکندگی زباله جلوگیری شود و انگیزه هایی برای بسته بندی های برگشت پذیر و آگاهی مردم از مشکلات زیست محیطی فراهم شود.
واژگان کلیدی: ارزیابی چرخه عمر، شیر، بطری های شیشه ای، PET، بسته بندی غذایی، بازیافت، نخاله پلاستیکی.

1- مقدمه
تولید جهانی پلاستیک به سرعت در حال افزایش است، زیرا پلاستیک ها چندمنظوره، بهداشتی، انعطاف پذیر و بسیار بادوام و مناسب برای بسیاری از کاربردها هستند. از پلاستیک اغلب به دلیل توانایی نگهداری مواد غذایی در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود و امروزه بسته بندی های بی شماری به عنوان ظروف، بطری ها، سینی ها و فنجان ها از آن ساخته می شوند. با این حال، تولید بسیار زیاد آن ها باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی در سراسر جهان در هر مرحله از استخراج، تولید، مصرف و دفع می شود. نخست آن که، پلاستیک های مرسوم با فرایند پایه فسیلی ساخته می شوند: انرژی های تجدیدناپذیر هنگام استخراج سوخت های فسیلی مصرف می شود و گازهای گلخانه ای زیادی در جو منتشر شده که باعث تغییرات جوی می شود. علاوه بر این، در پایان عمر، همه پلاستیک ها بازیافت نمی شوند: بخشی از آن ها در محل های دفن زباله دفع شده و خاک را آلوده می کنند، یا در دستگاه زباله سوز سوزانده شده و باعث آلوده شدن هوا می شوند، اما در بدترین حالت در محیط دور ریخته شده و وارد رودخانه ها و اقیانوس ها می شوند.

 

برگردان: مهندس مریم شادمند
[email protected]
Shadmand.kimiaa@gmai

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 220 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۹۹ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا