اخبار

پلاستیک ها دومین کالای صادراتی کشور در فروردین

بسپار/ ایران پلیمر اتاق بازرگانی تهران جدیدترین بررسی‌های خود از کالاهای صادراتی ایران در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ را منتشر کرده که نشان‌دهنده آن است که کالاهای مربوط به منابع طبیعی یا محصولات با ارزش افزوده پایین اصی‌ترین گروه صادراتی ایران به‌شمار می‌رود.

براساس طبقه‌بندی صورت گرفته در تجارت بین‌المللی ایران کالاهای صادراتی به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند که در چارچوب آنها آمارها به تفکیک مشخص شده و سهم‌شان از مجموع صادرات غیرنفتی کشور مشخص می‌شود.

بر این اساس بیشترین سهم از ارزش صادراتی کالاهای ایرانی به حوزه سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، مواد قیری و موم‌های معدنی اختصاص می‌یابد.

در فروردین‌ماه امسال این گروه کالایی حدود ۳۶ درصد از مجموع صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

در رده های بعدی مواد پلاستیکی و اشیا ساخته شده از این مواد، محصولات شیمیایی آلی، چدن، فولاد و آهن هستند.

بررسی نشان می‌دهد که تنوع کالاهای صادراتی ایران در طول این مدت محدود بوده و اغلب از منابع طبیعی یا محصولات با ارزش افزوده پایین تشکیل شده است.

در ماهی که گذشت متوسط قیمت صادراتی ایران معادل ۲۹۹ دلار بر تن بوده که کاهشی ۲۴ درصدی را نسبت به فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد. در این حوزه صادرات محصولات شیمیایی آلی با وجود آنکه رشد ۲۱ درصدی داشته، اما از لحاظ ارزش صادراتی کاهشی ۲۵ درصدی را تجربه کرده است.

در حوزه ارزش صادراتی مواد پلاستیکی ۲۸۲ میلیون دلار و  محصولات شیمیایی آلی ۲۵۷ میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

 

ایسنا

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا