اخبار

پلاستیک های خودرویی، زمانی که دیگر سبک وزنی مساله نیست

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، سالهاست که پلاستیک ها در صنایع خودرویی جایگاه ویژه ای یافته اند و روز به روز تولیدات آن ها مخصوص استفاده در این صنعت رو به افزایش گذاشته است. یکی از دلایل عمده ی مصرف این مواد در صنایع خودرویی سبک وزنی آن ها می باشد. اما حالتی وجود دارد که دیگر سبک وزنی به عنوان اولین دلیل برای مصرف این مواد به جای مواد دیگری نظیر آلمینیوم ریخته گری شده شناخته نمی شود.

مدیر بخش بازاریابی های خودرویی شرکت Dupont بسیار واقع بینانه به پلاستیک ها نگاه کرده است. او اذعان داشته که سبک وزنی در بعضی از کاربردها پس از خواص مکانیکی است که اهمیت پیدا می کند. از جمله این کاربردها می توان به پلاستیک های مصرفی در زیر خنک کننده های خودرویی (Hood) اشاره کرد.

رزین های پلی آمیدی شرکت Dupont به نام Zytel و Zytel PLUS مثال های بسیار خوبی از بسپارهایی هستند که از لحاظ عملکردی با آلمینیوم های ریخته گری شده رقابت کرده و از لحاظ سبک وزنی نیز به این مواد برتری دارند. این در حالی است که سبک وزنی این مواد در کاربردهای این چنینی بسیار مهم است و ضروری نیست.

یکی از مهم ترین موارد مصرفی این پلاستیک های تولیدی محافظ های موتور خودرو (engine bracket) می باشد. از پلاستیک های تولید شده ی شرکت Dupont در مقیاس عمده برای ساخت محافظ های موتوری خودروی بنز مدل Mercedes Benz M2 6F استفاده شده است. از آن جایی که در خودروهای لوکس رانندگی نرم (Smooth driving) مساله ای کلیدی است، انتخاب Zytel برای این کاربرد می تواند بسیار مناسب باشد.

در ساخت محافظ های موتوری استاندارد NVH مطرح می شود. این استاندارد به معنی سر و صدا (Noise)، لرزش (Vibration) و سختی (Harshness) می باشد. با استفاده از پلاستیک های تولیدی شرکت Dupont این استاندارها به خصوص برای  استفاده در خودروهای لوکس و گران قیمت مرتفع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا