اخبار

پلاستیک تقویت شده با الیاف کربن نقش اصلی را در پل بزرگراهی آلمان ایفا می کند

بسپار / ایران پلیمر  اگر به برش عرضی کابل های پلاستیکی تقویت شده با کربن دقت کنید مشاهده خواهید کرد که تنها یک چهارم آن ها از فولاد تشکیل شده است. به همین دلیل این کابل ها بسیار سبک بوده و برای نصب آن ها به جرثقیل نیازی نیست.
پل Stuttgart Stadtbahn در آلمان اولین پلی است که برای ساخت کابل های نگه دارنده ی آن از کابل های CFRP استفاده شده است. این پل 72 کابل نگه دارنده متشکل از الیاف کربنی تولید شرکت Teijin’s Tenax دارد. این کابل ها توسط شرکت Carbo-Link AG در سوئیس ساخته شده است. بر روی این پل 127 متر راه آهن وجود دارد و در 3 می امسال به بهره برداری رسیده است.
در ابتدا این پل به صورت سنتی طراحی شده بود و قرار بود یک پل فولادی باشد. ولی محاسبات نشان داد استفاده از کابل های CFRP از نظر هزینه بسیار به صرفه تر است ومی توان با استفاده از آن 8 خط بزرگراهی را بدون استفاده از ستون ایجاد کرد. کابل های CFRP همه ی ویژگی های مورد نیاز برای کاربرد به عنوان کابل نگه دارنده ی پل را داراست.
این پل از نظر پایداری نیز ویزگی های خوبی دارد. مرکز پژوهشی و کنترل مواد سوئیس اعلام کرد میزان CO2 مصرفی در هنگام تولید این پل، حدود یک سوم ساخت یک پل فولادی است و میزان انرژی مورد نیاز برای ساخت پل با الیاف CFRP و پل فولادی کمتر از نصف خواهد بود.
شرکت Teijin کاربرد الیاف کربن در صنعت ساخت و ساز توسعه می دهد و یکی از بزرگترین تولید کنندگان الیاف کربن در جهان و ارائه دهنده ی طراحی ساخت و سازها با استفاده از الیاف است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا