اخبار

پروژه Aimplas برای کاوش میکروپلاستیک‌ها در تصفیه فاضلاب

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر مرکز فناوری پلاستیک Aimplas در اسپانیا (والنسیا، www.aimplas.net) پروژه میکروپلاست را آغاز کرده است؛ پروژه‌ای که تمرکز آن بر توسعه یک روش استاندارد برای مشاهده، محاسبه حجم و جدا کردن میکروپلاستیک‌ها در کارخانه‌های تصفیه فاضلاب است. برنامه‌های این مرکز برای آزمایش این دو فناوری جدید توسعه داده شده که از فیلترهای شنی و کربنی به همراه واکنشگاه‌های غشایی استفاده می‌کنند و ذرات بسیار کوچک پلاستیک‌ها را از آب جدا می‌کنند.

سخنگوی این مرکز می‌گوید این پروژه نشان‌دهنده دغدغه‌های روزافزون پیرامون تاثیری است که میکروپلاستیک‌ها در آلودگی آب‌ها دارند. این مرکز پژوهش را در هماهنگی با تامین‌کننده آب منطقه انجام می‌دهد. خانم Elena Domiguez که پژوهشگر این پروژه است می‌گوید: یکی از اهداف اصلی پروژه میکروپلاست پیش‌بینی قوانینی است که ممکن است در آینده نزدیک بگذرانند. محدودیت‌های اروپا در خصوص میکروپلاستیک‌ها در حال حاضر توسط کمیته اروپا در حال پیگیری است و چند عضو نیز ممنوعیت استفاده از این ذرات را در تولید برخی محصولات تصویب کردند. وجود یک روش استاندارد به کمّی کردن حجم میکروپلاستیک‌ها در پساب صنعتی کارخانه‌های شهری و کارخانه‌های بازیافت کمک می‌کند. دستیابی به داده‌هایی از وجود ذرات میکروپلاستیک در منابع آبی مختلف در نواحی گوناگون اهمیت حیاتی دارد، چرا که به ما کمک می‌کند وضعیت فعلی را مشخص کنیم. یک روش رایج این است که کارآمدی روش‌های مختلف فیلتر کردن را ارزیابی کنیم. یک هدف دیگر این است که تلاش کنیم خروجی‌های مختلفی را که تاکنون پیرامون خطرهای احتمالی ذرات پلاستیک با قطر کمتر از 5 میلیمتر بر سلامت انسان یا محیط زیست کسب کرده‌ایم، نسبت به هم توجیه کنیم.

موسسه Aimplas تاکید می‌کند که نتیجه پژوهش باید برای تمام ذی‌نفعان این امکان را فراهم کند که چارچوب اقتصاد چرخشی اروپا را در طرح کسب‌وکار خود پیاده کنند و تغییرات قانونی که بر آن‌ها تاثیرگذار بوده است را به فرصت‌هایی جهت بهبود کارآمدی و سودآوری و کاهش اثرات زیست‌محیطی تبدیل کنند.

پژوهشگران دانشگاه بارسلونا اخیرا نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن میکروپلاستیک‌ها در آب‌های ساحلی در اسپانیا دیده شدند. بیشترین میکروپلاستیک‌های یافت شده در نواحی دریایی از جنس PE، PP و PS بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا