اخبار

پای درد دل رییس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیکی اصفهان

بسپار به نقل از مهر می نویسد، به دلیل حاکم شدن رکود و وضع مالیات سنگین برای واحدهای تولید پلاستیک در اصفهان، درحال حاضر ۴۰درصد تولیدکنندگان این صنعت، تعطیلی واحدهای خود را به ضرر بیشتر ترجیح داده‌اند.

روند پیشرفت تحولات روزافزون در محیط کسب‌وکار امروزی، واحدهای کوچک و متوسط را جزئی از شبکه‌ها و زنجیرهای تولید جهانی قرار داده است که توانایی‌های فن‌آوری، نیروی کار متخصص و مدیریت پیشرفته از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. توسعه صنایع کوچک و متوسط، رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است. بررسی‌ها نشان داده است که صنایع کوچک با ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تأثیرگذارند؛ به‌علاوه شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع باعث شده است اقبال به این صنایع بیشتر شود.

مطالعات اخیر بانک جهانی حاکی از آن است که واحدهای کوچک صنعتی در کشورهای درحال‌توسعه، اثرات کاملاً محسوسی بر اشتغال و درآمد ملی داشته و از این نظر در حصول رشد توزیع‌شده و برابر نقش مهمی ایفا کرده‌اند. در این میان صنعت پلاستیک به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از صنایع خُرد، دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در ایران و همچنین استان اصفهان است. امروزه کمتر کسی است که در خصوص پلاستیک و مصنوعات تولیدی حاصل از آن اطلاعاتی نداشته باشد و یا اینکه خودمصرف کننده نوع یا انواع مختلفی از این مصنوعات نباشد.

اصفهان قطب تولید پلاستیک در کشور

تولیدات پلاستیکی از ابتدای قرن گذشته وارد بازار مصرف شدند که مصرف آن در کشور ما نیز از همان ابتدا همسو با دیگر کشورها رونق گرفت. توسعه این صنعت به‌طور هم‌زمان از سطح آلودگی شهر کاسته و به ارزش‌افزوده اقتصادی کشور می‌افزاید و با توجه به ارتباط مستقیم زنجیره تولید این صنعت با فعالیت‌های شهرداری در مدیریت پسماند، هماهنگی این نهاد با فعالین صنعت بازیافت می‌تواند تسهیل‌کننده باشد. پلاستیک به‌عنوان جایگزین موادی چون چوب، شیشه یا حتی فلزات و منسوجات، از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، نزدیک به ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک در جهان تولیدشده است، این در حالی است که ۱۱ سال پیش از آن و در سال ۲۰۰۲ میلادی، میزان تولید پلاستیک ۲۰۰ میلیون تن بوده است. صنعت پلاستیک اما در اصفهان با موانع و مشکلات فراوانی روبه‌رو است و باوجوداینکه اصفهان قطب تولید پلاستیک در کشور است اما هنوز آن‌طور که بایدوشاید این صنعت جایگاه خود را نتوانسته است، پیدا می‌کند.

تعطیلی ۴۰ درصد تولیدکنندگان پلاستیک در اصفهان

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیکی اصفهان بابیان اینکه تولیدکنندگان مصنوعات پلاستیکی در اصفهان با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند، به مهر می‌گوید: اما سهم عمده مشکلات، مربوط به امور مالیاتی و دارایی است که همین موضوع همواره گلایه‌مندی تولیدکنندگان را در پی  داشته است. چراکه متأسفانه برای تعیین سقف مالیات، تورم نیز در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که صنعت پلاستیک اکنون در رکود به سر می‌برد و حدود ۴۰ درصد از تولیدکنندگان مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شده‌اند و مابقی نیز با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند.

این موضوع همچنین موجب کاهش قدرت رقابت بین تولیدکنندگان شده است. علاوه بر این نوسان قیمت مواد اولیه و همچنین سنگین بودن هزینه‌های آن است. همه این عوامل دست‌به‌دست یکدیگر داده و موجب کاهش میل و انگیزه در تولیدکنندگان مصنوعات پلاستیکی شده است.

تامین مواد اولیه جزئی با واسطه دلالان

احمد حکیمی فر در ادامه بابیان اینکه تولیدکنندگان جزئی در اصفهان ناچار هستند، مواد اولیه خود را از طریق واسطه‌ها و دلالان تأمین کنند، ادامه می‌دهد: دراین‌باره پیگیری‌های متعددی صورت گرفته تا تولیدکنندگان مصنوعات پلاستیکی بتوانند، مواد موردنیاز خود را باقیمت پایین و کیفیت بالا از واحدهای پتروشیمی تأمین کنند. علاوه بر این در حال رایزنی با بانک‌های عامل هستیم تا از آن‌ها مساعدت‌های لازم را بگیریم. همچنین تلاش برای ایجاد شهرک تولید صنایع پلاستیک در منطقه سگزی هستیم که البته شرکت شهرک‌های صنعتی تاکنون به تعهدات خود دراین‌باره عمل‌نکرده و این موضوع به تعویق افتاده است.

در همین باره عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیکی اصفهان در گفت و گو با مهر با صحه گذاشتن بر موضوع فوق می‌افزاید: مهم‌ترین مشکلی که تولیدکنندگان مصنوعات پلاستیکی با آن روبه‌رو هستند، مشکلات مربوط به تولید و نوسانات قیمت مواد اولیه است که ازآنجاکه مواد اولیه داخلی از مرغوبیت خوبی برخورداراست، توقع این نابسامانی قیمت کمی عجیب به نظر می‌رسد. علاوه بر این مشکل دارایی و مالیات نیز وجود دارد که دلیل این موضوع را شفاف نبودن قوانین مالیاتی می‌توان، دانست.

واردات مواد تجزیه‌پذیر به اصفهان

 مهدی ناجی بابیان اینکه اصفهان، پس از تهران بزرگ‌ترین قطب صنعت پلاستیک کشور به شمار می‌آید، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تحریم‌ها تأثیرات نامطلوبی در تولید صنعت پلاستیک به‌جای گذاشته‌اند، امید می‌رود که شرایط پساتحریم، موجب بهبود ثبات قیمت‌ها شده و مواد اولیه بتوانند جایگاه خود را در صنعت پلاستیک به‌صورت ثابت پیدا کنند.

در این میان اما با برنامه‌ریزی مناسب می‏‌توان اصفهان را به‌عنوان مرکز بازیافت پلاستیک کشور معرفی کرد، جایی که در کل زنجیره، ضایعات جمع‌آوری‌شده از سطح کشور را تبدیل به محصولات نهایی کرده و آن را به بازار کشور و منطقه عرضه می‏‌کند.

در همین باره ناجی معتقد است: یکی از مخاطرات صنعت پلاستیک، مباحث زیست‌محیطی آن است. برای رفع این موضوع، اخیراً اقداماتی به‌منظور وارد کردن مواد اولیه تجدید پذیر از کشورهایی نظیر کانادا و انگلستان صورت گرفته است. اما بالا بودن هزینه‌های تمام‌شده این نوع مواد، موجب بالا رفتن محصول می‌شود. بنابراین به دنبال راه‌حلی برای کاهش هزینه‌ها هستیم تا بتوانیم به واردات مواد تجزیه‌پذیر بپردازیم. این موضوع موجب می‌شود تا محصولات پلاستیکی وقتی در طبیعت قرار می‌گیرند، ظرف سه ماه تجزیه و به خاک تبدیل شوند و مخاطرات زیست‌محیطی در برنداشته باشند.

با همه این وجود، واردات از یک سو و به صرفه نبودن تولید با مواد اولیه گران قیمت از سوی دیگر، سبب شده تا دست تولید کنندگان مواد پلاستیکی در استان اصفهان، برای بهبود وضعیت تولید بسته باشد و از طرفی هم نگرانی از افزایش بیکاری، در شرایط رکود اقتصادی موجب شده تا تولیدکنندگان این صنعت، اشتغال زایی را بر حفظ محیط زیست ارجح بدانند که البته رسیدگی به این وضعیت علاوه بر عزم تولیدکنندگان، به تدبیر و اقدام دولت هم نیاز دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا