مقالات

پایدارکنند­ه ­های گرمایی پایه آلی برای PVC: جایگزین­ های ایمن ­تر­ و دوست­دار محیط زیست

بسپار/ ایران پلیمر پایدارکننده­ های پایه آلی به ­عنوان یک فناوری جدید پایدارسازی گرمایی سازگار با محیط زیست برای تولید لوله PVC جایگزین پایدارکننده ­های معمول پایه سرب و کلسیم روی شناخته می­شود. در این مطالعه، نمونه ­های PVC پایدار شده با 5 نوع پایدارکننده گرمایی: 1) پایدارکننده تجاری سرب، 2) پایدارکننده تجاری کلسیم روی (Ca/Zn)، 3) پایدارکننده پایه آلی تجاری (OBS) 4) 1و3-دی متیل-6-آمینواوراسیل (DAU) و 5) اوژنول (eugenol) بررسی شدند. از تحلیل دینامیکی مکانیکی، مدول ذخیره PVC پایدارشده با DAU در دمای اتاق معلوم شد که بیشترین مقدار را در میان سایر پایدارکننده ­ها فراهم می ­آورد. دمای گذار شیشه­ ای PVC پایدارشده با تمام انواع پایدارکننده ­های گرمایی به جز نمونه پایدارشده با اوژنول (°C 89) تقریبا  °C99 تقریب زده شد. به­علاوه، نمونه ­های PVC پایدارشده با سرب تجاری، پایدارکننده کلسیم روی و OBS تجاری می­توانند تا حداقل 5 چرخه بازفراورش شوند. درحالی­که، PVC پایدارشده با DAU نهایت تا 4 چرخه فرایندکاری را تحمل می­کند. علاوه ­بر این، PVC پایدارشده با DAU بیشترین پایداری گرمایی کوتاه مدت را نشان داد و می­تواند رنگ اصلی خود را تا حداقل 4 چرخه فرایندی حفظ کند. در نهایت، فرایندکاری مکرر PVC پایدارشده با هر یک از پایدارکننده ­ها­ی گرمایی حداقل تا 3 چرخه فرایندکاری تاثیرات ناچیزی بر خواص مکانیکی نشان داد. از نتایج فوق، آشکار است که DAU دارای پتانسیل زیادی برای استفاده به ­عنوان یک پایدارکننده گرمایی پایه آلی ایمن و کارا برای PVC به­ منظور جایگزینی ترکیبات سرب یا کلسیم روی است.

 

مقدمه

پلی­(وینیل کلرید) (PVC) یک پلاستیک شناخته شده است که پس از پلی ­اتیلن و پلی­ پروپیلن، بیشترین میزان تولید در جهان را دارد. تولید جهانی PVC در سال 2012 حدود 40 میلیون تن تخمین زده شده است. PVC، یک بسپار با قیمتی رقابتی با طیف گسترده ­ای از خواص (انعطاف ­پذیر تا صلب) است. در تایلند، لوله آب، محصول اصلی PVC است و به­طور کلی از ترکیب پایه سرب به عنوان پایدار­کننده گرمایی آن استفاده می­شود.

اگرچه از لحاظ فنی شناخته شده است که PVC در دمای زیاد تخریب می­شود و اسید هیدروکلریک (HCL) آزاد شده سبب تسریع فرایند تخریب گرمایی آن می­گردد. تعداد پیوندهای دوگانه تشکیل شده در حین فرایند طیف رنگی زرد، نارنجی، قرمز، قهوه­ای و سیاه را تعیین می­کند. تجزیه محصولات جانبی، HCL، می­تواند خواص مکانیکی، گرمایی و خواص فیزیکی بسپار را کاهش دهد. بدون کشف پایدارکننده­های گرمایی، PVC نمی­تواند یک بسپار صنعتی مفید باشد.

از پایدارکننده ­های سرب برای افزایش دمای تخریب به منظور دستیابی به محصولات PVC با کیفیت استفاده می­شود. با این­که پایدارکننده ­های سرب بازدهی زیادی در پایدارسازی گرمایی دارند، استفاده از آن­ها در PVC به ­خاطر سمی بودنشان محدود شده است. محدودیت مصرف سرب طی ده سال گذشته منجر به تولید پایدارکننده ­های جای­گزین شده است. این محصولات شامل پایدارکننده ­های پایه کلسیم روی برای پروفیل­ها و لوله­ های فاضلاب یا زه­کشی و محصولات پایه آلی برای لوله ­های آب آشامیدنی است. اگرچه پایدارکننده­ های Ca/Zn، غیرسمی هستند، ولی معایبی در پایداری طولانی مدت­ دارند. طی سال­های اخیر، پایدارکننده­های پایه آلی (OBS) فناوری جدیدی هستند که تولید پایدارکننده ­های سازگار با محیط زیست برای کاربرد لوله­های PVC صلب را فراهم می­کنند.

یک ترکیب آلی که به عنوان یک OBS بالقوه گزارش شده­ است، از مشتقات اوراسیل می­باشد. چندین مقاله تایید می­کنند که مشتقات اوراسیل کارایی خوبی برای توقف تخریب گرمایی PVC دارند. دیگر پایدارکننده­ی آلی مورد توجه اوژنول است که جزو اصلی روغن گل میخک است. اوژنول یک پایدارکننده آلی دارای یک گروه چندعاملی است و با وجود این واقعیت که این مواد برای موجودات زنده ایمن و بی­خطراند گزارش شده با محصولات تخريب زنجير حاصل از تخریب گرمایی پلی­(وينيل کلرید) وارد واکنش می­شود.

هدف اصلی این مقاله، پیشنهاد پایدارکننده پایه آلی به­منظور جایگزینی پایدارکننده­های مرسوم هم­چون پایدارکننده سرب و Zn/Ca برای لوله ­های PVC است. در این تحقیق، عملکرد مشتقات اوراسیل و اوژنول به عنوان پایدارکننده ­های گرمایی PVC با پایدارکننده­های گرمایی تجاری یعنی پایدارکننده سرب، Ca/Zn و پایدارکننده آلی تجاری با آزمون ­های تحلیل دینامیکی مکانیکی، سنجش رنگ، خواص خمشی و توانایی بازیافت که برای مصارف لوله لازم است مقایسه می­شود.

 

تجربی

مواد

در این بررسی، PVC نوع تعلیقی با K-value 66 از شرکت تایلندی Vinythai Public استفاده شد. افزودنی­های استفاده شده در آمیزه PVC، ­کربنات کلسیم به عنوان پرکننده و پایدارکننده سرب، Ca/Zn و سه نوع از OBS­ به عنوان پایدارکننده گرمایی هستند. کربنات کلسیم­ و پایدارکننده سرب از شرکت Vinythai Public، پایدارکنندهCa/Zn  از شرکت Chemson چین و پایدارکننده پایه آلی (OBScomm) از شرکت Sunace سنگاپور تهیه شدند. اوژنول و 1،3-دی متیل-6-آمینو اوراسیل (DAU)  از شرکت Aldrich آلمان خریداری شدند.

 

آمیخته خشک PVC

بسپار PVC، پایدارکننده­ های گرمایی (phr 3) و کربنات کلسیم­ (phr 10) در مخلوط­ کن با سرعت زیاد، مدلPlasmec Turbomixer   مخلوط شدند. فرایند اختلاط شامل دو مخزن اختلاط که با 2 مرحله مخلوط­کن­ های گرم و سرد عمل می­کنند، است.

 

(ادامه دارد …)

 

 

Aran Asawakosinchai, Organic Based Heat Stabilizers for PVC: A Safer and More Environmentally Friendly Alternatives, Key Engineering Materials, Vol 659, 2015, pages 321-326.

برگردان: مهندس مهسا حکانی

[email protected]

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   203 ماهنامه بسپار ویژه نمایشگاه ایران پلاست و  در نیمه شهریورماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است. 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا