اخباراخبار ویژهمقالات

پلاستیک ها و زیست محیط دوستان، پیش و پس از کرونا!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  در چند سال گذشته، اکثر مردم می گفتند که پلاستیک ها باید ممنوع شوند و با مواد دیگر جایگزین شوند، زیرا محیط زیست را آلوده می کنند. صنعت پلاستیک باید دائما در برابر این بحث ها از خود دفاع کند: پلاستیک ها محیط زیست را آلوده نمی کنند و ردپای بوم شناختی (اکولوژیکی) آن ها یکی از کوچک ترین ها در مقایسه با سایر مواد است. این یک مشکل است که بسیاری از مردم درک نمی کنند که چه چیزی باعث آلودگی محیط زیست می شود. مردم پلاستیک ها را با آشغال ها مخلوط می کنند و معنای ردپای بوم‎شناختی را نمی دانند. وقتی که زیست محیط دوست بودن یک محصول ارزیابی می شود ، باید ارزیابی چرخه محصول انجام شود، که شامل کل فرایند از طراحی، ساخت و مصرف گرفته تا بازیافت یا استفاده مجدد است. فقط با این روش می توان زیست محیط دوست بودن محصولات را با یکدیگر مقایسه کرد. به عنوان مثال، اگر خودرویی که از موتور احتراق داخلی بهره می برد، در حال حرکت نباشد و موتور در حال کار نباشد، به نظر می رسد دوست دار محیط زیست باشد. به همین دلیل است نه یک دوره کوتاه بلکه کل فرایند را باید در نظر گرفت.
در چند ماه گذشته، پلاستیک ها کمتر مقصر دانسته شده اند، زیرا تغییرات جوی در کانون توجه قرار داشته است. شاید تصمیم‌گیرندگان می‌توانند متقاعد شوند که پلاستیک‌ها با مواد بسته‌بندی دور ریخته مساوی نیستند و درعین‌حال آن‌ها نقش بسیار مهمی در کاهش تغییر شرایط جوی دارند، استفاده از پلاستیک ها باعث کاهش وزن وسایل نقلیه (خودروها، کامیون ها، اتوبوس ها، قطارها، هواپیماها، قایق ها) می‌شود. بنابراین از سوخت کمتری استفاده می‌شود که به معنای کاهش انتشار آلاینده ها است. هم چنین پلاستیک‌ها به تولید مجدد انرژی تجدیدپذیر کمک می‌کنند. نمونه‌هایی از آن ها، تیغه‌های توربین بادی، تیغه‌های توربین جزر و مد و مخازن زیست گاز هستند. پلاستیک‌ها نقش مهمی در کاشتینه‎های (implant) پزشکی و داروسازی دارند. چند نمونه، کاشتینه ها، پروتزها، اجزای اتصال دهنده، اندام‌های پلاستیکی و تجهیزات پزشکی هستند. به لطف پلاستیک ها، روش‌های پزشکی سریع‌تر بوده و درد کمتری دارند.
در چند هفته گذشته، هر خبری با ویروس کرونا شروع می‌شود. متوقف کردن آن شاید مهم‌ترین وظیفه در جهان باشد. ویروس SARS-CoV-2 که باعث بیماری COVID-19 می شود در پایان سال 2019 ظاهر شد و در سه ماه بیش از هشت صد هزار نفر را آلوده کرده و بیش از چهل هزار نفر را کشته است (تا 31 مارس، تعداد افراد آلوده 850583 است و تعداد افراد کشته 41494 است، منبع: دانشگاه جان هاپکینز، مرکز علوم و مهندسی سیستم‌ها). وقتی فرد مبتلا نفس می کشد یا سرفه می‌کند، از طریق قطرات کوچک خارج شده از دهان یا بینی، این بیماری از فرد به فردی دیگر شیوع می‌یابد. با استنشاق این قطرات یا با لمس کردن سطوح آلوده و سپس لمس کردن دهان، بینی یا چشم‌ها، فرد می‌تواند آلوده شود. برای محافظت از این ویروس، دو روش از اهمیت بسیاری برخوردار است: ضدعفونی مکرر دست‌ها و استفاده از وسیله محافظ تنفسی. این وسایل محافظ (یا ماسک‌های ساده) بسیار مهم هستند، اگرچه نمی‌توانند از بروز دنیاگیری (pandemic، ویژگی بیماری‌ای که در چند کشور همه‌گیر ‌شده است و احتمال می‌رود تمام دنیا را آلوده‌ کند) یا همه‌گیری (epidemic، ویژگی آن دسته از بیماری‌ها که به‌طور ناگهانی در میان مردمان یک ناحیه ی خاص شایع شود) جلوگیری کنند، اما نقش مهمی در پیشگیری دارند. اگر کسی مظنون به عفونت باشد، می‌تواند تعداد قطرات پخش شده را تا حد زیادی کاهش دهد.
چگونه این ها به پلاستیک ربط دارند؟
در حال حاضر، محصول پرطرف دار در جهان ماسک صورت است که از پلاستیک ساخته شده است. تقریبا در هر مکانی، ماسک‌هایی وجود دارند که همه سعی می‌کنند حداقل این روش ساده را استفاده کنند. ماسک‌های با تصفیه عالی (filtering facepiece، FFP) و کیفیت عالی مجهز به دریچه‌، تقاضای بیشتری دارند.

برگردان: دکتر فاطمه خودکار

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۵ ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا